Gå til innhold

For lite mat og feil trening for resultater?


Yso

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en jente på 20 år på 174 cm og veier per dags dato 73,5 kg. Jeg har gått ned sakte men sikkert 5 kg siden januar. Nå er jeg der at jeg ønsker å fortsette å gå ned helt til jeg bikker 69 - 70 kg og få en lavere fettprosent, men også å bli sterkere. Problemet mitt er at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal få dette til da jeg er veldig fokusert på å ligge i kaloriunderskudd samtidig som jeg leser overalt at man må SPISE for å bygge opp styrke og muskler for å forme kroppen (?) Jeg vet jo veldig godt at hvis jeg spiser og legger på meg muskler så øker forbrenningen og man får mer fit kropp, men i mitt hode så klarer ikke jeg å tenke slikt. I og med at jeg ikke føler jeg verken går så veldig mye ned i fettprosent eller får mer muskler så tenkte jeg å høre med dere om noen råd og tips ang. kostholdet mitt og treningen min.

Treningen min består av 2 styrkeøkter i uka der jeg nå er på min 7 uke på nybegynnerprogrammet som ligger ute her på fitnessbloggen. Jeg prøver å kjøre Tabata intervaller etter styrkeøktene da jeg har hørt at det øker fettforbrenningen. I tillegg til disse så kjører jeg Cardio 2 - 3 dager i uken bestående av jogging, lange turer eller en form for annen aktivitet eller idrett. Alt i alt så trener jeg mellom 4 - 6 ganger i uken, komme litt an på.

Når det komme til mat så er jeg egentlig veldig besatt av å spise sunt. En typisk dag for meg kan se sånn ut:

Frokost: Havregrøt med cottage cheese, bær, sukkerfritt syltetøy og kanel eller bare en hel boks med mager cottage cheese med masse bær og syltetøy

Lunsj: Salat (agurk, tomat, annanas, mango, paprika) og f.eks omelett/kylling/scampi i tillegg til en skyr hvis jeg skal trene etter jobb

Middag: Varierer veldig. Jeg spiser egentlig ikke noe særlig med middag skal jeg være ærlig. Nå i det siste har jeg spiste fylt pasta med ost, salat og krabbe. Er ikke alltid jeg har krabbe heller så blir av og til kun pasta med salat.

Kveld og meldommåltid består somregel av en skyr eller cottage cheese med litt frukt og bær eller en pose med snack a Jack riskaker (30 gram)

Har som dere kanskje ser ikke det mest spennende matvalget. Ligger på ca. 1500 kcal til dagen. Har også en frykt om at hvis jeg spiser mer enn 1500 så går jeg opp de kiloene som jeg har tatt av. Spiser jeg for lite i såfall hva og hvordan burde jeg øke matintaket mitt for å få lavere fettprosent og mer markert kropp?

Beklager for litt knotete innlegg da jeg har brukt 2 timer på å skrive dette (er på jobb og får en del forstyrrelser mitt i skrivingen hehehe :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel om du vil ha mer muskler så bør du spise mer enn du forbrenner, om du vil kvitte deg med fett så spiser du mindre enn du forbrenner. En kan som oftest ikkje få i pose og sekk (n)

Trolig så spiser du for lite pr dags da du kan fint legge til 500-1000 kalorier uten bli så feit at da gjer nåke.

Ta fram kalkulatoren og finn ut hva du får i deg og hva du faktisk trenger om du ligger på et stort underskudd og ikkje går ned i vekt ( kan være det er noe muffens med hva du får i deg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Jeg har vært akkurat der du er nå, og ja det er vanskelig.

Jeg er ca 172cm høy (veier nå ca 70kg) og når jeg veide 74-75kg var jeg lite fornøyd jeg også. Jeg spiste kjempe sunt (rent kjøtt, masse grønnsaker, egg, fisk osv) men det hjalp ikke. Jeg lå på rundt 1300kalorier om dagen. Jeg trente også styrke 4 ganger i uken og kardio 4 ganger, så ja det ble mye trening.

Men resultatene kom ikke. Men idag skjønner jeg godt hvorfor.

1550kalorier er det kroppen min trenger for at jeg i det hele tatt skal kunne gå rundt. 1300kcal var ALT for lite. Det hadde vært veldig lurt av deg å gå inn på fitnessgloggen sin kalkulator og regne ut forbruket ditt for dagen. Altså hva du forbrenner når du ligger helt i ro i en hel dag.

Deretter bürde du skaffet deg en pulsklokke (det har fungert ganske godt for meg) som du bruker når du trener. Den vil fortelle deg ca hvor mange kalorier du har forbrent i løpet av dagen, men man kan selvfølgelig ikke stole 100% på den.

Et eksempel:

Du har regnet ut at du forbrenner 1600kalorier av å ligge helt i ro om dagen.

Du drar på trening og forbrenner 500 kalorier, + at du har vært aktiv og gått litt rundt i huset, kanskje du har vært en tur i byen?

Da kan du plutselig ha forbrent 800kalorier.

Da kan du regne ut: 1600kcal + 800kcal = 2400kcal er det du har forbent i løpet av dagen

Hvis du da vil ned i vekt, ville jeg ha ligget 500kcal i underskudd, altså 2400kcal - 500kcal : 1900kcal

Vær tålmodig, og resultatene vil komme!

Dette har ihvertfall fungert veldig godt for meg. Og et tips: drit i vekta og bruk målebånd.

Det gikk flere uker uten at vekta gikk noe særlig nedover og jeg ble driskuffa og trodde jeg hadde gjort alt feil, men så visste det seg at jeg hadde gått ned flere cm rundt midjen, rompa osv.

STÅ PÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at målet ditt er å bli sterkere.

Er det noen grunn til at du trener mer cardio enn styrke?

Hehe godt spørsmål :p:whistle: Det er egentlig fordi i tillegg til å bli sterkere så vil jeg beholde utholdenheten min da jeg har brukt ganske mye tid på det før jeg startet med styrketrening. Er veldig glad i å løpe og får abstinenser hvis jeg ikke får komt meg ut. åhr. jeg vil kunne alt, men er ikke så lett! :arghh:

Takk for alle svar forresten :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du!

Jeg har vært akkurat der du er nå, og ja det er vanskelig.

Jeg er ca 172cm høy (veier nå ca 70kg) og når jeg veide 74-75kg var jeg lite fornøyd jeg også. Jeg spiste kjempe sunt (rent kjøtt, masse grønnsaker, egg, fisk osv) men det hjalp ikke. Jeg lå på rundt 1300kalorier om dagen. Jeg trente også styrke 4 ganger i uken og kardio 4 ganger, så ja det ble mye trening.

Men resultatene kom ikke. Men idag skjønner jeg godt hvorfor.

1550kalorier er det kroppen min trenger for at jeg i det hele tatt skal kunne gå rundt. 1300kcal var ALT for lite. Det hadde vært veldig lurt av deg å gå inn på fitnessgloggen sin kalkulator og regne ut forbruket ditt for dagen. Altså hva du forbrenner når du ligger helt i ro i en hel dag.

Deretter bürde du skaffet deg en pulsklokke (det har fungert ganske godt for meg) som du bruker når du trener. Den vil fortelle deg ca hvor mange kalorier du har forbrent i løpet av dagen, men man kan selvfølgelig ikke stole 100% på den.

Et eksempel:

Du har regnet ut at du forbrenner 1600kalorier av å ligge helt i ro om dagen.

Du drar på trening og forbrenner 500 kalorier, + at du har vært aktiv og gått litt rundt i huset, kanskje du har vært en tur i byen?

Da kan du plutselig ha forbrent 800kalorier.

Da kan du regne ut: 1600kcal + 800kcal = 2400kcal er det du har forbent i løpet av dagen

Hvis du da vil ned i vekt, ville jeg ha ligget 500kcal i underskudd, altså 2400kcal - 500kcal : 1900kcal

Vær tålmodig, og resultatene vil komme!

Dette har ihvertfall fungert veldig godt for meg. Og et tips: drit i vekta og bruk målebånd.

Det gikk flere uker uten at vekta gikk noe særlig nedover og jeg ble driskuffa og trodde jeg hadde gjort alt feil, men så visste det seg at jeg hadde gått ned flere cm rundt midjen, rompa osv.

STÅ PÅ!

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som har vært gjennom samme tankegangen vertfall! Setter kjempe stor pris på svar og synes tipsene dine er kjempe bra! :) gjør det mye lettere for meg å høre på det du sier, da du har vært gjennom det samme og oppnåd resultater med disse små justeringene.

Jeg har pulsbelte, men har en slik tankegang om at jeg vertfall IKKE må spise mer ¨hvis jeg har forbrent f.eks 500 kcal for jeg vil ikke legge disse på meg igjen og føler det er en slags bonus hvis du skjønner. Men jeg skjønner jo nå at hjernen min er jo heilt håpløs. Burde egentlig bare sette vekk vekta litt også som du sier og fokusere på å måle i stedenfor. Fra NÅ av skal jeg virkelig legge inn en innsats og virkelig ta til meg det folk skriver og tipser om - slutte å lage mine egne teorier.

Takk og pris for denne bloggen og forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at å spise minst mulig var best, men det er faktisk slik at kroppen din trenger mat for å fungere.

Ja, jeg har prøvd å ligge på 1000kcal i underskudd, men det går rett og slett ikke for meg. Jeg blir slapp, sliten, trøtt og veldigveldigveldig sulten som til slutt ender opp med at jeg overspiser på kvelden (noe som ikke er bra)

Det å ligge + - 500kcal i underskudd hver dag bortsett fra lørdag har hjulpet meg ekstremt mye. Jeg mener dermed ikke at du skal spise masse på lørdagen. På lørdagen ligger jeg verken i underskudd eller overskudd noe som betyr at jeg har 500kcal jeg kan kose meg med (kjøper ofte yoghurtnøtter, sjokolade eller lignende for de 500kaloriene) bryr meg ikke så utrolig mye om det plutselig blir 800kalorier heller, bare ikke ekstreme mengder.

Håper alt fikser seg for deg, og det er bare å spørre om du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...