Gå til innhold

Proffboksing og skader - høring på Stortinget


Mr. M

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/sport/boksing/artikkel.php?artid=10040841

"Kl. 11 i morgen er det høring i familie- og kulturkomiteen som skal ta stilling til om forbudet mot proffboksing i Norge skal oppheves. Forbudet mot profesjonell boksing ble vedtatt i 1981, og ble gjeldende fra januar 1982."

I morgen skal altså politikerne få høre innspill fra både idretten selv og den medisinske ekspertisen angående hvorvidt proffboksing igjen bør tillates i Norge.

Rent medisinsk virker det å være liten tvil om at det det medfører økt risiko for hodeskader å delta i en sport som involverer gjentatte slag mot hodet over tid (duh!). Uansett mener jeg at det i denne sammenhengen er et underordnet spørsmål. Det vi heller bør spørre oss selv er i hvilken grad grad staten bør forby voksne personer å frivillig delta risikofylte aktiviteter generelt. Her mener jeg at svaret må være at staten ikke bør forby det.

Alle som deltar i profesjonell boksing må antas å være godt informert om den mulige risikoen de løper ved å gå i ringen. Derfor mener jeg at politikerne i denne gangen må si ja til å tillate profesjonell boksing i kontrollerte former i Norge.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Staten plukker opp regningen når du blir syk og skadet. Da synes jeg også det må være greit at staten også setter visse begrensninger for hva du får lov å gjøre for a living, inkludert bli slått gjentatte ganger i hodet, på samme måte som at det ikke er lov å basehoppe fra alle fjellsider eller kjøre i 150 km/t på en motorvei.

Vi kan godt la dette bli til en diskusjon om hvorfor folk da får lov til å røyke (jeg har null tro på at nikotin ville blitt lovlig som nytt rusmiddel i 2011) og være feite, men jeg synes vi er for gode til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi, debatt!:thumbsup:

La oss si en eventuell kostnad ved sykehusopphold lot seg ordne praktisk ved hjelp av en obligatorisk forsikringsordning. Er det da noe prinsipielt som taler for å nekte voksne mennesker å frivillig delta i risikofylte aktiviteter?

Råkjøring på en motorvei har staten noe med fordi det potensielt setter andres liv i fare. Når det gjelder basehopping så kan man argumentere for at de som velger å hoppe ulovlig også sier seg enig i at det ikke vil iverksettes redningsforsøk om det skulle gå galt (grunnlaget for at forbudet er der i utgangspunktet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...