Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eg blir ikkje overraska over at butikkane klarer å lure seg unna på denne måten.

Det einaste eg blir overraska over her inne er at nokon faktisk kjøper desse forsikringene. Er det ikkje opplest og vedtatt at ein blir rævkjørt om noko skulle skje uansett? Minnast fleire saker med "fukt" inne i mobil, "uoriginalt" blekk i printer osv. (Ja, dette har vore mine eigne saker, ikkje ting eg har lest om.)

Fortsetter under...

Eg blir ikkje overraska over at butikkane klarer å lure seg unna på denne måten.

Det einaste eg blir overraska over her inne er at nokon faktisk kjøper desse forsikringene. Er det ikkje opplest og vedtatt at ein blir rævkjørt om noko skulle skje uansett? Minnast fleire saker med "fukt" inne i mobil, "uoriginalt" blekk i printer osv. (Ja, dette har vore mine eigne saker, ikkje ting eg har lest om.)

Du tenker på garanti, tror jeg. Da jeg kjøpte PC-en var jeg fullt klar over at en PC med fast plass på stuebordet ikke er utsatt for noen annen fare enn veltede drikkeglass, og garantien nullifiseres så fort fuktskader er inne i bildet. Jeg likte laptoppen godt, så jeg tegnet forsikringen jeg ble lovet skulle dekke fuktskader. (Noe den også gjør, men opp til et beløp langt lavere enn PC-ens faktiske verdi takket være det en får håpe og anta er en ærlig tabbe hos Expert).

Veldig mange som kjøper disse forsikringene og tror ikke det er så mange som angrer når uhellet først er ute. Jeg har selv jobbet på Expert og har sikkert levert inn xxx antall forsikringssaker og kan omtrent telle på to hender de som har fått avslag og ikke har fått dekket noe. Men da er det som regel så åpenbar forsikringssvindel at det blir for dumt.

Denne forsikringen dekker også fukt i mobil som du nevner her, så da kan det ikke ha vært denne forsikringen du har hatt på dine gjenstander. Forsikringen dekker pretty much alt, utenom tyveri, da du må ha gjenstanden fysisk til stede.

Når det gjelder PlastBox sitt tilfelle så var det i alle fall slik at når jeg jobbet der så var det kjøpssum som man tok utgangspunkt i på denne forsikringen, men hvis det var garanti sak så var det tilsvarende vare. Makes no sense at all, men kan virke som de utnytter noen smutthull. Men den største feilen som har blitt gjort her er at de vraket maskinen uten å ta kontakt med deg. Der har du en sak mener jeg!

Veldig mange som kjøper disse forsikringene og tror ikke det er så mange som angrer når uhellet først er ute. Jeg har selv jobbet på Expert og har sikkert levert inn xxx antall forsikringssaker og kan omtrent telle på to hender de som har fått avslag og ikke har fått dekket noe. Men da er det som regel så åpenbar forsikringssvindel at det blir for dumt.

Denne forsikringen dekker også fukt i mobil som du nevner her, så da kan det ikke ha vært denne forsikringen du har hatt på dine gjenstander. Forsikringen dekker pretty much alt, utenom tyveri, da du må ha gjenstanden fysisk til stede.

Når det gjelder PlastBox sitt tilfelle så var det i alle fall slik at når jeg jobbet der så var det kjøpssum som man tok utgangspunkt i på denne forsikringen, men hvis det var garanti sak så var det tilsvarende vare. Makes no sense at all, men kan virke som de utnytter noen smutthull. Men den største feilen som har blitt gjort her er at de vraket maskinen uten å ta kontakt med deg. Der har du en sak mener jeg!

Er du helt sikker på det med kjøpssum? Det betyr jo at kjøp av forsikring på et tilbuds- eller kampanjeprodukt er å kaste penger ut vinduet. Hvorfor forsikre laptoppen jeg har kjøpt til 3499kr (forsikring: 630kr, egenandel: 400kr) om alt jeg får igjen for de totalt 4500 kronene når uhellet er ute er en glorifisert mp3-spiller?

Dette bekreftet SOLID, Experts forsikringsselskap. Det er ordinærpris som skal oppgis når butikken selger forsikring på et produkt til redusert pris, nettopp så forsikringen faktisk skal ha noen som helst nytteverdi for forbruker.

Kjøpssum som står på kvittering ja. Står det at det er gitt noe rabatt på kvitteringen?

"Ved erstatningsbart tap eller utskiftning erstattes skaden med et produkt med tilsvarende ytelse, men ikke med høyere pris enn opprinnelig vare.".

Så om butikken ikke har vare med tilsvarende ytelse i sortimentet lengre, så skal en bare godta at det en har betalt for blir erstattet av en dårligere vare?

Kjipt om en har hatt f.eks. en laptop i 1-2 år, får den ødelagt, og sitter igjen med en enda dårligere laptop. Som i dette tilfellet.

Annonse

Kjøpssum som står på kvittering ja. Står det at det er gitt noe rabatt på kvitteringen?

"Ved erstatningsbart tap eller utskiftning erstattes skaden med et produkt med tilsvarende ytelse, men ikke med høyere pris enn opprinnelig vare.".

Jeg vet hva forsikringsvilkårene sier, derfor jeg har snakket med Forbrukerrådet og forsikringsselskapet. Snakket faktisk med sistnevnte nå for å høre om karen jeg snakka med i butikken faktisk hadde kontaktet dem slik han sa han skulle og for å bekrefte at jeg kan hente ut erstattningsvare hos en annen Expert-butikk (som, som nevnt muligens har samme laptop som utstillingsvare på lager).

Han hadde ikke kontaktet dem, og forsikringsselskapet bekreftet nok en gang at det er ordinærpris som skal oppgis til forsikringsselskapet. Man forsikrer ikke pengene man overleverer i kassa, men produktet man har kjøpt. Jeg betaler ikke i overkant av 1000kr for å kunne få tilbake de 3499 kronene PC-en kosta, men for å kunne få tilbake et tilsvarende produkt om uhellet skulle være ute.

Er ikke så mye å diskutere når selv forsikringsselskapet, som betaler hele erstatningskalaset, sier det er ordinærpris butikken skal rapportere inn ved salg. Om dere i likhet med Expert XL Sandefjord har operert med salgspris har dere direkte lurt kundene, enten med vilje eller gjennom ignoranse.

Man pleier som regel alltid klare å finne en god løsning på det. Hvis butikken er interessert i å yte ligg service så klarer de å få tak i den samme maskinen fra et annet kontor. Men ja, i grunn så er det den regelen som gjelder og det står svart på hvit i oversikten også.

Det er ikke slik at utviklingen av maskinvare har stoppet opp akkurat, så sjansen for at du betaler en gitt pris for en data i dag, og denne blir ødelagt om 1.5 år, så er sjansen utrolig liten for at du ikke vil få en langt bedre maskin til samme pris. Unntak finnes, som dette selvfølgelig, men slik vil det alltid være.

Nå er det ofte slik at enkelte produkter blir lagt til varesortimentet ved ulike kampanjer. Så hvis de ikke har hatt dette produktet inne tidligere til en høyere pris, så er det da ordinær pris du har betalt for varen, selvom du mener at det er et kampanje produkt.

Snakket med avdelingslederen der jeg jobbet tidligere og det er ordinærpris på kvitteringen som gjelder. Altså pris på produktet FØR rabatt.

Man pleier som regel alltid klare å finne en god løsning på det. Hvis butikken er interessert i å yte ligg service så klarer de å få tak i den samme maskinen fra et annet kontor. Men ja, i grunn så er det den regelen som gjelder og det står svart på hvit i oversikten også.

Det er ikke slik at utviklingen av maskinvare har stoppet opp akkurat, så sjansen for at du betaler en gitt pris for en data i dag, og denne blir ødelagt om 1.5 år, så er sjansen utrolig liten for at du ikke vil få en langt bedre maskin til samme pris. Unntak finnes, som dette selvfølgelig, men slik vil det alltid være.

Jeg vet hva det står "svart på hvitt", men når forsikringsselskapet selv bekrefter at begrepet "pris" i avtalevilkårene refererer til ordinærpris.. hvorfor diskuterer du på det da? Forsikringsselskapet er jo de som må ut med penger, så hvorfor skulle de lyve om egne regler sånn at de kan punge ut mer enn de må? Det er ordinærpris som gjelder, og ferdig med det.

Forsikringa gjelder forøvrig bare i et år, og selv om hardware utvikler seg er det forskjellige klasser av laptopper. 3499kr er vanligvis nok til å kjøpe en PC med liten skjerm og kompakttastatur, en typisk "sjekke e-post og facebook"-maskin. Selv om alle laptopper i alle prisklasser vil være kraftigere et år fra nå endrer det ikke at det faktisk ikke er den klassen av maskin jeg har bruk for og derfor kjøpte. Det blir som å få et hifi-anlegg erstattet med en mp3-spiller, eller en bil erstattet med en tråsykkel. Mp3-spillere blir bedre med tida de også, men det er ikke en mp3-spiller jeg har kjøpt.

Nå er det ofte slik at enkelte produkter blir lagt til varesortimentet ved ulike kampanjer. Så hvis de ikke har hatt dette produktet inne tidligere til en høyere pris, så er det da ordinær pris du har betalt for varen, selvom du mener at det er et kampanje produkt.

Jeg har dokumentert at de hadde PC-en jeg kjøpte i sitt varesortiment en liten stund før jeg kjøpte den, og til en høyere pris som mer nøyaktig reflekterer produktets verdi (sammenlignet med tilsvarende produkter hos andre forhandlere).

Dersom det er sånn at butikken kan lure seg unna erstattningsansvar ved å si "Vi hadde ikke tilbud, vi hadde bare satt ned prisen på produktet" begynner jeg virkelig å lure. Særlig fordi det ikke er butikken som må erstatte produktet, men forsikringsselskapet. Hvorfor gå til så mye bryderi for å sørge for at jeg ikke får et tilsvarende produkt som det jeg har kjøpt, når alle parter (Forbrukerrådet, SOLID forsikring, Expert sentralt) mener butikkleder hos Expert XL tar feil?

Snakket med avdelingslederen der jeg jobbet tidligere og det er ordinærpris på kvitteringen som gjelder. Altså pris på produktet FØR rabatt.

Godt å vite, da er det bare Expert i Sandefjord som driver med denslags fanteri. :p

Det jeg ikke forstår, er at ikke folkene på Expert Sandefjord er mer behjelpelige. Altså, dette går jo ikke utover deres lønn, de får ikke sparken for å hjelpe deg slik du har krav på. Det er faen meg noen her i verden som er så bak mål at de skulle vært kastrert.

Annonse

Det er helt klart at du har en god sak her.

Har du vurdert å ta kontakt med media? Tv2 hjelper deg feks? Utrolig hva som løser seg med et helt reporterteam i ryggen.

Det er siste utvei, selv om jeg sliter med å legge fra meg en slik prinsippsak er det jo småpenger det er snakk om. Det er ikke som om butikken med vilje og viten svindler folk. Om det ikke fremkommer en løsning rimelig snart skal jeg dog kontakte TV2 Hjelper Deg og lokalavisa, for jeg sitter virkelig med skjegget i postkassa her. Rett over 4500kr i utgift for en erstattningslaptop som ikke har noen nytteverdi for meg er ikke et alternativ.

Det jeg ikke forstår, er at ikke folkene på Expert Sandefjord er mer behjelpelige. Altså, dette går jo ikke utover deres lønn, de får ikke sparken for å hjelpe deg slik du har krav på. Det er faen meg noen her i verden som er så bak mål at de skulle vært kastrert.

Hahaha, jeg vet ikke om de burde vært kastrert, men butikksjefen på Expert XL i Sandeford burde i allefall ikke jobbe i service-skranken! Godt mulig han er en dyktig butikksjef men service, det kan han ikke. Sentralbordet til Expert var faktisk godt kjent med han, min var ikke den første klagen de har fått på at han er lite imøtekommende og tidvis direkte uhyggelig og småkvalm.

Alt dette til tross for at forsikringsselskapet er de eneste som har en utgift med dette, og at alt Expert behøver å gjøre er å plukke opp telefonen og fortelle SOLID laptoppens ordinærpris. Vips, så er forsikringsbeløpet justert, og jeg kan forhåpentligvis finne meg en laptop som oppfyller de svært gjennomsnittlige kravene jeg har til maskina uten at det koster Expert 5 øre.

Mye man kan si her, men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Det har jo skjedd så mange alvorlige feil, blant annet at selger sier at fuktskader blir reparert. Det er noe som alltid blir skrotet pga det ikke er lønnsomt for forsikringsselskapene å reparere grunnet stor risiko for følgefeil som du selv nevnte.

Der jeg jobbet så var det uansett slik at vi alltid ga tilsvarende vare så langt det lar seg gjøre. Som regel klarte man inngå et kompromiss om det skulle være tilfeller hvor det var vanskelig å finne tilsvarende modell. Men at det kan være så vanskelig å skaffe denne modellen kan jeg ikke forstå, en telefon til kontaktperson i HP så burde omtrent en PC være på vei pr post (for å sette det på spissen).

Uansett hva som skjer, så vinner du denne saken lettt. Er de smarte så gir de deg en bedre PC for at du i hele tatt skal vurdere å benytte deg av Expert igjen :) Men han sjefen der hørtes ut som en enorm douch så jeg ville heller tatt meg en tur innom hvilken som helst annen Expert butikk for å få litt bedre service.

En annen ting som slår meg er at du bor i Sandefjord og ikke handler på Komplett. :D

De er iallefall bedre på service, og kan data. Men pris var muligens avgjørende?

Hehe, jeg tar ellers all handling av slike kosevarer på komplett (jeg jobber noen hundre meter fra bygget deres til og med). Dette var bare en av de gangene der man har veldig lyst på <produkt-man-har-ønsket-seg-lenge> og uten de helt store forhåpningene drar til en kjede som på tiden kjørte kampanjer med veldig gode priser. Ble jo nærmest impulskjøp å regne når jeg fikk en såpass god pc med et veldig godt tastatur og fin skjerm til 3499kr. Jeg har dog lært leksa mi, for de timene eller det døgnet jeg måtte ventet på en PC fra komplett er ikke stort i forhold til ukene jeg har vært uten PC nå.

Mye man kan si her, men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Det har jo skjedd så mange alvorlige feil, blant annet at selger sier at fuktskader blir reparert. Det er noe som alltid blir skrotet pga det ikke er lønnsomt for forsikringsselskapene å reparere grunnet stor risiko for følgefeil som du selv nevnte.

Nå skal jeg ikke påstå at selger sa fuktskader ble reparert, det ville uansett blitt mitt ord mot hans og har ingenting for seg. Det han i allefall garantert sa var at forsikringa dekker fuktskader, noe den også gjør, men kun inntil prisen Expert har oppgitt til forsikringsselskapet (noe jeg ikke visste kunne bli et issue og derfor ikke sjekket).

Der jeg jobbet så var det uansett slik at vi alltid ga tilsvarende vare så langt det lar seg gjøre. Som regel klarte man inngå et kompromiss om det skulle være tilfeller hvor det var vanskelig å finne tilsvarende modell. Men at det kan være så vanskelig å skaffe denne modellen kan jeg ikke forstå, en telefon til kontaktperson i HP så burde omtrent en PC være på vei pr post (for å sette det på spissen).

Ja, det var vel omtrent det første jeg foreslo første gang jeg snakka med vrangpeisen av en butikksjef. De hadde ikke PC-en inne, så jeg spurte om de ikke bare kunne ta en telefon til HP og bestille en. Forsikringa skulle jo dekke pengene, jeg skal ha et tilsvarende produkt, og HP Norge har garantert endel PC-er av samme type på lager. Forslaget ble møtt med samme snøfting og relativt høylytte unnskyldninger av typen "Jeg må ha svar fra.."/"Reparatøren sier.."/"Forsikringsselskapet har fortalt meg at.." som alt annet jeg hadde å komme med.

Uansett hva som skjer, så vinner du denne saken lettt. Er de smarte så gir de deg en bedre PC for at du i hele tatt skal vurdere å benytte deg av Expert igjen :) Men han sjefen der hørtes ut som en enorm douch så jeg ville heller tatt meg en tur innom hvilken som helst annen Expert butikk for å få litt bedre service.

Takk for støtten. Jeg ser heller ikke hvorfor dette er en sak. De har klart oppgitt feil pris til forsikringsselskapet, og retter de denne prisen får jeg muligheten til å få et respektabelt erstattningsprodukt uten noen kostnad for Expert. Om de så hadde slått av en tusenlapp på en bedre PC hadde de kommet greit utav det, hva er vel et par hundrelapper i tapt fortjeneste for en stor butikk i en landsomspennende kjede? Ingen jeg kjenner kommer til å handle der igjen med det første, og bare på tapet av meg alene som kunde har de tapt tilsvarende det de måtte brukt på å beholde meg som kunde. :facepalm:

Jeg har ikke fått svar på mailen jeg etter forslag fra Expert sentralt sendte Expert Skien sin support og deres butikksjef i går, men jeg vurderer å bare slenge meg i bilen og kjøre ut dit. 5 mil hver vei.. Er uansett hjemme med madammen til samme tid, må bare forskyve treninga til i morgen når hu uansett er på jobb. :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...