Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen her inne som har erfaring med Bakers knee? Fikk greie på at jeg hadde det for ca to år siden,etter røntgen og MR. Da hadde jeg gått med forskjellig vondt i kneet i nesten ett år, og vært hos både lege og fysioterapeuter, som ikke fant ut av det. Har vært skade/smertefri det siste året, og har kunnet jogge lett av og til, og har begynt med tyngre vekter på knebøy og starkmark igjen, etter å ha fokusert på lette vekter og teknikk lenge. Har merket symptomer igjen, men vet ikke om det er ny utvikling av Bakers knee, eller bare en stram muskel eller noe annet. Noen som vet hvor lett sånt kommer igjen? Og hvem som best kan undersøke for å finne ut hva det er - lege, fysio, naprapat eller andre?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22630-bakers-knee/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bakers cyste er mer som et klinisk funn eller et symptom å regne, snarere enn en diagnose. Den oppstår når det danner seg hevelse i kneet og denne poser ut baktil i knehasen. Dette er mest vanlig ved artritt- eller artroseknær, men oppstår også ved menisk- og bruskskader eller etter akutte skader. Følelsen er stort sett en pressende følelse baktil kneet som provoseres ved maksimal bøy og strekk av kneet. Ofte mer intens ved bruk av kneet. De store cystene er lett å kjenne, mens mindre cyster kjenner ofte ikke pasienten selv.

Har du MR-beskrivelsen kan du gjerne poste den (evt på PM om du ikke vil ta det offentlig). For å løse opp i dette må man finne ut hva som skaper hevelsen i kneet, og forsøke å rette opp i de problemene. Jeg ville ikke satt min lit til legen for å finne dette, men heller funnet meg en dyktig fysioterapeut.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22630-bakers-knee/#findComment-811625
Del på andre sider

Har du MR-beskrivelsen kan du gjerne poste den (evt på PM om du ikke vil ta det offentlig). For å løse opp i dette må man finne ut hva som skaper hevelsen i kneet, og forsøke å rette opp i de problemene. Jeg ville ikke satt min lit til legen for å finne dette, men heller funnet meg en dyktig fysioterapeut.

Takk for info! Jeg har ikke MR- beskrivelsen her, men skal få tak i den når legekontoret ikke har ferie lenger. Så kan vi se om den sier noe fornuftig . Velger å tolke en viss optimisme i svaret ditt - nemlig at en kan finne årsak og rette opp i det, heller enn bare å ta det rolig når symptomene kommer - hver gang ? :unsure:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22630-bakers-knee/#findComment-811704
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...