Gå til innhold

Fordeling av næringsstoffer


Arnold

Anbefalte innlegg

Har planer om å ligge i et lite kalorioverskudd og i den forbindelse prøver jeg å utarbeide en kostholdsplan som stemmer overens med følgende kriterier fra en artikkel på Fitnessbloggen:

''Proteiner: Innta mellom 1,5 og2 gramper kilo av kroppsvekten daglig''

''Karbohydrater: Innta mellom 4-8 gramper kilo av kroppsvekten daglig''

''Fett: Innta mellom 1 og2 gramper kilo av kroppsvekten daglig''

Merker at det er det er veldig vanskelig å få dette regnestykket til å gå opp. Ender opp med et i overkant stort proteininntak da jeg er veldig glad i mange proteinrike produkter. Mengden av karbohydrater blir derimot noe lav.

Derfor lurer jeg på om disse retningslinjene er helt avgjørende for at en skal kunne oppnå muskelbygging. Må fordelingen av næringsstoffene være slik, eller er det til syvende og sist kaloriinntaket som er avgjørende? Gjør det ingenting om mye proteiner erstatter karbohydrater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye veier du og hvor høy er du?

2 gram proteiner pr kg er jo ganske mye, men det gjør ikke noe om du havner på 2,5 gram om du er glad i proteinrik mat selv om det ikke vil gi noen ekstra effekt på muskelbygging. Det viktigste er totaltinntaket, men spiser du veldig mye proteiner vil det bli vanskelig å komme i overskudd da proteiner både metter mer og har høyere termisk effekt enn karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...