Gå til innhold

Fått tips om program, har det noe for seg?


Kongevold87

Anbefalte innlegg

Hei, en kammerat av meg har trent styrke i noen år nå, å anbefalt meg å trne 5x5

Disse øvelsene annenhver dag.

Markløft 5x5

Triceps med tau 5x5

Benkpress 5x5

Beinpress 5x5

Biceps med ezbar 5x5

Nedtrekk 5x5

Alle øvelsene med 2 oppvarmingssett før 5x5

Prøvde dette i går og detgikk veldig greit, kjenner det kraftig på kroppen i dag.

Men litt bekymret for om det kanskje er ett for tungt program med alle 3 baseløftene samtidig.

Har byttet ut knebøy med beinpress pga dårlig kne.

Noen som kan si meg om dette har noe for seg?

Kammeraten min har hvertfall hatt bra suksess med programmet.

Takker for svar på forhånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvde dette i går og detgikk veldig greit, kjenner det kraftig på kroppen i dag.

Men litt bekymret for om det kanskje er ett for tungt program med alle 3 baseløftene samtidig.

Synes det blir mye med markløft 5x5 annenhver dag ja. Skal du kjøre tungt på markløft så er det nok å gjøre det en gang i uken. Men du kan gjerne ta noen lettere eksplosive løft litt oftere.

Ikke ta triceps med tau før benkpress. Ville heller ikke kjørt denne med 5x5, det kan bli litt vel hardt for albuene. Et par sett til slutt med 10-12 reps er nok. Triceps får uansett trent seg bra med benkpress. Du burde også ha en øvelse for skuldrene.

Evt kan du bare se på Starting Strength programmet.

Har byttet ut knebøy med beinpress pga dårlig kne.

Brukte selv dårlig kne som unnskyldning for å ikke ta knebøy i mange år. Etter at jeg likevel begynte med knebøy har jeg ikke hatt dårlige knær lengre.

Anbefaler deg å starte med kun stanga (20 kg) og prøve deg på knebøy. Kjør 5x5 hver økt med god dybde og så legger du på 2,5 kg hver gang. Fokuser på god teknikk den perioden du trener med veldig lette vekter. Har du fortsatt vondt i knærne når vektene begynner å bli smått utfordrende så kan du heller bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lite styrke å litt mye kroppsvekt gjør det vanskelig;)

Skal tenke litt på militærpress:)

Takkeer for svar

Hvis du skal ned i vekt så er chins veldig motiverende siden det er lett å øke der når vekten går ned. I starten kan du bruke strikk som assistanse slik at du klarer 6-7 reps minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...