Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg håper noen her kan gi meg noen tips/alternative øvelser når det kommer til beintrening.

Jeg har hatt et par maksimalt uheldige år hvor jeg ikke har fått trena, så og si i det hele tatt. Først

armbrudd kombinert med at jeg ødela en ankel, så sprakk jeg hofteskåla på 4 plasser året. Kombinert med at jeg har barneleddgikt (JIA) har dette gjort at jeg nå begynner fra skrætsj når det gjelder å trene bein.

Leddgikten sitter i ankler og knær, og i perioder sliter jeg hardt med store smerter. Hofta har ikke kommet seg helt etter at den sprakk for godt over et år siden. Etter å ha lest ganske mye her på FB har jeg jo skjønt at markløft og knebøy to av de store når det kommer til styrketrening, men kan noen hjelpe meg med noen alternativer? Jeg klarer rett og slett ikke disse øvelsene, det er for smertefullt. Har også prøvde utfall og bulgarsk utfall med samme resultat. Det er ikke tyngden i seg selv som er et problem, men selve bevegelsen (spesielt i kneet) som tar knekken på meg.

Jeg klarer å ta skrå benpress, jeg tror det er fordi jeg får litt hjelp siden jeg sitter. Gjør vondt, men det går, og enda bedre: det hjelper litt! Så jeg har jo absolutt lyst til å fortsette å trene beina, kanskje jeg etterhvert kan få til mer:)

Når det gjelder generelt treningsopplegg så følger jeg for øyeblikket den første delen av det her Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen og er veldig fornøyd!

Deilig å kjenne fremgang, noe jeg er litt uvant med siden jeg led av kukerundtsyndromet før jeg skada meg:(

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22227-leddgikt-og-styrketrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper noen her kan gi meg noen tips/alternative øvelser når det kommer til beintrening.

Jeg har hatt et par maksimalt uheldige år hvor jeg ikke har fått trena, så og si i det hele tatt. Først

armbrudd kombinert med at jeg ødela en ankel, så sprakk jeg hofteskåla på 4 plasser året. Kombinert med at jeg har barneleddgikt (JIA) har dette gjort at jeg nå begynner fra skrætsj når det gjelder å trene bein.

Leddgikten sitter i ankler og knær, og i perioder sliter jeg hardt med store smerter. Hofta har ikke kommet seg helt etter at den sprakk for godt over et år siden. Etter å ha lest ganske mye her på FB har jeg jo skjønt at markløft og knebøy to av de store når det kommer til styrketrening, men kan noen hjelpe meg med noen alternativer? Jeg klarer rett og slett ikke disse øvelsene, det er for smertefullt. Har også prøvde utfall og bulgarsk utfall med samme resultat. Det er ikke tyngden i seg selv som er et problem, men selve bevegelsen (spesielt i kneet) som tar knekken på meg.

Jeg klarer å ta skrå benpress, jeg tror det er fordi jeg får litt hjelp siden jeg sitter. Gjør vondt, men det går, og enda bedre: det hjelper litt! Så jeg har jo absolutt lyst til å fortsette å trene beina, kanskje jeg etterhvert kan få til mer:)

Når det gjelder generelt treningsopplegg så følger jeg for øyeblikket den første delen av det her Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen og er veldig fornøyd!

Deilig å kjenne fremgang, noe jeg er litt uvant med siden jeg led av kukerundtsyndromet før jeg skada meg:(

Huff og huff! Jeg har selv leddgikt og det som er utfordringen er å passe på at man ikke trigger leddene for mye slik at man får betennelse. Det blir på mange måter "prøve og feile" seg frem. Mitt råd er at du kontakter en fysioterapeut som har spesialisert seg på trening og leddgikt. Disse bør finnes både på Rikshospitalet og på Diakonhjemmet sykehus. Det er sikkert også noen her inne som kan gi deg noe gode råd og tips. Mitt tips er i alle fall: TÅLMODIGHET OG LYTT TIL KROPPEN! Det blir ofte 1 skritt frem og 5 tilbake, men ALDRI gi opp!!! Lykke til:)

Takk, burde jo egentlig ha tenkt så langt sjøl, sia jeg har vært inn og ut av Riksen siden jeg var 9, skylder på at jeg ikke har vært der på 10 år (shit som tida flyr!). Har jo gått til fysioterapi i flere omganger og da har fokus alltid vært på å trene i maskiner, noe jeg har litt lyst til å unngå. Men mye har jo skjedd innenfor feltet siden jeg var 18:)

Takk for tilbakemeldingen! Selv om det absolutt er kjipt at det er flere enn meg med leddgikt her, så er det i hvert fall kjekt at det er flere med lignende erfaringer. Har absolutt ikke tenkt å gi opp, jeg var på det stadiet en periode og det har jeg ikke lyst til å igjen:) Har tvillingjenter på 2 år som trenger å ha en pappa som kan leke og herje masse, så der har jeg motivasjonen min:) Nå skal jeg selvfølgelig ikke stikke under en stol at jeg har lyst til å bli sterkere av helt andre grunner heller:p

Takk, burde jo egentlig ha tenkt så langt sjøl, sia jeg har vært inn og ut av Riksen siden jeg var 9, skylder på at jeg ikke har vært der på 10 år (shit som tida flyr!). Har jo gått til fysioterapi i flere omganger og da har fokus alltid vært på å trene i maskiner, noe jeg har litt lyst til å unngå. Men mye har jo skjedd innenfor feltet siden jeg var 18:)

Takk for tilbakemeldingen! Selv om det absolutt er kjipt at det er flere enn meg med leddgikt her, så er det i hvert fall kjekt at det er flere med lignende erfaringer. Har absolutt ikke tenkt å gi opp, jeg var på det stadiet en periode og det har jeg ikke lyst til å igjen:) Har tvillingjenter på 2 år som trenger å ha en pappa som kan leke og herje masse, så der har jeg motivasjonen min:) Nå skal jeg selvfølgelig ikke stikke under en stol at jeg har lyst til å bli sterkere av helt andre grunner heller:p

Hehe:-) Kjenner meg igjen med det å ha lyst til å bli sterkere! Hva med i investere i en PT? Det har jeg gjort og det har gitt meg en vanvittig fremgang. Har fått en mer funksjonell kropp samt at jeg har blitt sterk:-) Lykke til!

Jeg fikk 10 PT-timer av madammen i julegave, det var det som fikk i gang treningen min i det hele tatt denne gangen:) Kjempeflink dame! Problemet var at ho var litt usikker på trening i forhold til bein og rehabilitering osv. da jeg startet. Jeg hadde heldigvis flaks, for ho skulle ta flere kurs med akkurat det i løpet av den tiden jeg hadde ho som PT:)

Jeg har jo endret litt holdning siden jeg hadde de rundene med ho, da hadde jeg mest fokus på det å komme i gang med trening. Enkelt å greit. Jeg gjorde det litt vanskelig for ho ved å være himla vag på hva jeg egentlig ønsket meg. ("Jeg vil bli i bedre form", "spiller ikke så stor rolle bare jeg blir i bedre form" osv). Nå som jeg faktisk har kommet i gang med trening, og har litt klarer mål med hva jeg ønsker så er det nok litt enklere. Har heldigvis en time igjen, som jeg hadde glemt helt bort. Takk for at du minnet meg på det!:) Så er det bare å håpe at ho har en ledig stund til meg snart, og at ho kan hjelpe meg med alternative øvelser på bena.

Takk for svar forresten! Gjør godt når man føler seg litt usikker:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...