Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde veiledningstime på Condis for å gå igjennom noen øvelser, hvor den ene var markløft.

Han typen viste meg øvelsen og da jeg skulle gjøre det selv slet jeg veldig med å presse skuldrene sammen bak på ryggen FØR løftet. Har undret meg veldig etter det, og har jo sett noen demoer på nett, og jeg kan ikke se at de presser sammen skulderbladene før de løfter, som en form for startposisjon. Jeg syns det var supervanskelig å få tak i stangen med skuldere slik, og nå lurer jeg på om jeg bare er så utrolig elendig, eller om han veilederen ikke har peil. Litt kronglete forklart, men regner med at de fleste skjønner hva jeg mener ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22224-markl%C3%B8ft-og-skuldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skuldre ned og bak er en fin cue for mange øvelser. Men på tunge markløft vil du ikke klare å holde skuldrene sammen. Det er vel heller ikke meningen. Du vil få nesten samme effekt av å holde brystet oppe og bruke lats til å holde stanga inntil kroppen under løftet.

Kanskje det er en idé å tenke "ned og bak" og ikke bare "bak" for å ønsket effekt.

http://www.youtube.com/watch?v=ekLgjUeZeho

Slik markløfter jeg. Det er ikke nødvendigvis en markløftteknikk til etterfølgelse (langt fra perfekt), men det med skuldrene synes jeg at jeg får til. Rett før jeg begynner å dra vil du se at jeg trekker skuldrene noe ned og bak for å holde stanga inntil kroppen under løftet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...