ane07 Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Hei, har et spørsmål angående styrke og håndball. Har i alle år spilt håndball uten å trene noe særlig dedikert med styrke. Har hatt et halvt års pause fra håndballen nå hvor jeg virkelig har blitt glad i styrketrening, men jeg savner veldig håndballen så har planer om å starte igjen snart. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan legge opp styrketreningen i tillegg slik at jeg beholder muskelmassen og gjerne øker litt? Når håndballsesongen starter for fullt igjen blir det ca 3-4 treninger i uka på to timer. 3 rene håndballøkter og en kondisjon trening. Har det siste halvåret kjørt fullkropp 3 x pr uke. Hvor mye styrke bør jeg trene i tillegg da håndballsesongen starter for å opprettholde musklene jeg nå har klart jobbet meg til? Gjerne øke litt også. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21996-styrketrening-h%C3%A5ndballtrening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Vika Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Hei, har et spørsmål angående styrke og håndball. Har i alle år spilt håndball uten å trene noe særlig dedikert med styrke. Har hatt et halvt års pause fra håndballen nå hvor jeg virkelig har blitt glad i styrketrening, men jeg savner veldig håndballen så har planer om å starte igjen snart. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan legge opp styrketreningen i tillegg slik at jeg beholder muskelmassen og gjerne øker litt? Når håndballsesongen starter for fullt igjen blir det ca 3-4 treninger i uka på to timer. 3 rene håndballøkter og en kondisjon trening. Har det siste halvåret kjørt fullkropp 3 x pr uke. Hvor mye styrke bør jeg trene i tillegg da håndballsesongen starter for å opprettholde musklene jeg nå har klart jobbet meg til? Gjerne øke litt også. Hvor sterk er du? Hvor tung er du? Hvilket program har du brukt? Etter erfaring fra treningskameraten min som spiller fotball tre ganger i uken, så er det vanskelig å øke mye i sesongen. Han har stort sett klart å øke litt med 2-3 styrketreninger i uken. Det viktige å tenke på her er restitusjon. Hvis du f.eks her en hard håndballtrening på tirsdag, så er det kanskje ikke så lurt å kjøre høyt volum på styrketrening dagen før. Hvor sterk du har blitt i forhold til genetisk potensiale har også mye å si. Hvis du fortsatt er på nybegynnerstadiet, vil du nok kunne øke uten store problemer. Vet du noe om hvordan håndballtreningene blir lagt opp? Hvis det f.eks er fast teknikktrening på onsdager, så kan du kanskje kjøre en tung styrketrening dagen før. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21996-styrketrening-h%C3%A5ndballtrening/#findComment-793711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ane07 Skrevet 9. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2013 Hvor sterk er du? Hvor tung er du? Hvilket program har du brukt? Etter erfaring fra treningskameraten min som spiller fotball tre ganger i uken, så er det vanskelig å øke mye i sesongen. Han har stort sett klart å øke litt med 2-3 styrketreninger i uken. Det viktige å tenke på her er restitusjon. Hvis du f.eks her en hard håndballtrening på tirsdag, så er det kanskje ikke så lurt å kjøre høyt volum på styrketrening dagen før. Hvor sterk du har blitt i forhold til genetisk potensiale har også mye å si. Hvis du fortsatt er på nybegynnerstadiet, vil du nok kunne øke uten store problemer. Vet du noe om hvordan håndballtreningene blir lagt opp? Hvis det f.eks er fast teknikktrening på onsdager, så kan du kanskje kjøre en tung styrketrening dagen før. Har fulgt basis programmet til RYP, det grunnleggende. Er forøvrig 178 cm og 87-88 kg, har litt å ta av, hege. I programmet har jeg kjørt knebøy, markøft, bicepscurl, arnoldpress, benkpress, kabelroing, nedtrekk og bytta på hip thrust og bulgarsk utfall. Er inne i siste uka på programmet hvor det er 4 repx3 nå og kjører 57kg i knebøy 45kg markløft(kjører 8 reps her, la til i programmet senere) 12kg bicepscurl 12 kg arnoldpress 60 kg nedtrekk 52 kg roing 30 kg bulgarsk utfall 45 kg hip thrust (kjører 3x10 her) 45 kg benkpress Jeg vet ikke så mye om hvordan opplegget blir enda men tror det blir en teknikktrening så skal huske på det:) Bare har ikke lyst å miste "alt" jeg har fått til dette halvåret, men igjen viljeg ikke at trening skal ta helt over livet mitt heller:) vil leve litt også! Hadde jeg klart å opprettholdt det meste med 2 styrkeøkter tror du? Takk for svar:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21996-styrketrening-h%C3%A5ndballtrening/#findComment-793713 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Vika Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Har fulgt basis programmet til RYP, det grunnleggende. Er forøvrig 178 cm og 87-88 kg, har litt å ta av, hege. I programmet har jeg kjørt knebøy, markøft, bicepscurl, arnoldpress, benkpress, kabelroing, nedtrekk og bytta på hip thrust og bulgarsk utfall. Er inne i siste uka på programmet hvor det er 4 repx3 nå og kjører 57kg i knebøy 45kg markløft(kjører 8 reps her, la til i programmet senere) 12kg bicepscurl 12 kg arnoldpress 60 kg nedtrekk 52 kg roing 30 kg bulgarsk utfall 45 kg hip thrust (kjører 3x10 her) 45 kg benkpress Jeg vet ikke så mye om hvordan opplegget blir enda men tror det blir en teknikktrening så skal huske på det:) Bare har ikke lyst å miste "alt" jeg har fått til dette halvåret, men igjen viljeg ikke at trening skal ta helt over livet mitt heller:) vil leve litt også! Hadde jeg klart å opprettholdt det meste med 2 styrkeøkter tror du? Takk for svar:) Med tanke på kroppsvekten og styrken din, så er du sannsynligvis en nybegynner. Da definerer jeg en nybegynner som: En som klarer å restituere seg etter en tung treningsøkt på 48-72 timer, og kan dermed øke vekten ca. 3 ganger i uken. Det vil si at du sannsynligvis kunne trent slik at knebøyen økes 2-3 ganger i uken hvis du ikke skulle trent håndball. Det går helt sikkert fint å bare fortsette på det programmet du går på nå og bare kjøre så mange styrkeøkter som passer i timeplanen. Du kommer sikkert til å klare å øke en god del mens du spiller håndball, men kanskje ikke like mye som du gjør nå. 2 styrkeøkter holder nok til økning og 1 holder vanligvis til vedlikehold. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21996-styrketrening-h%C3%A5ndballtrening/#findComment-793718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Nå har jeg aldri drevet med håndball,eller andre ballsporter på særlig seriøst nivå ,men jeg ville anbefalt deg å trene opp skulder- og bein/knemuskulatur for å motvirke potensielle skader/ubalanser senere. En hører jo mangt og meget om håndball- og fotballspillere som må operere armer og knær og korsbånd og skuldre og nakke og gudene vet hva,pga for mye kollisjoner og riving og slitasje og annet herk. Da tenker jeg spesiellt på ting som knebøy, markløft ,pullups og press. Det nærmeste jeg kommer korrelerende faktum, er noen venner av meg som drev med volleyball på ganske høyt nivå ,som slet enormt med skulderproblemer frem til de tok tak i problemet og begynte å trene veldig mye press, scapular pushups, face pulls og så videre,og vips var problemene på lang vei fordunstet. Med så mange håndballtreninger i uka, vil det neppe være mulig å tyne puddingen maks mtp styrketrening uten at det går utover andre håndballprestasjoner, men en-to ganger i uken burde være mulig, om du planlegger godt. Håvard Vika 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21996-styrketrening-h%C3%A5ndballtrening/#findComment-793721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ane07 Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 Med tanke på kroppsvekten og styrken din, så er du sannsynligvis en nybegynner. Da definerer jeg en nybegynner som: En som klarer å restituere seg etter en tung treningsøkt på 48-72 timer, og kan dermed øke vekten ca. 3 ganger i uken. Det vil si at du sannsynligvis kunne trent slik at knebøyen økes 2-3 ganger i uken hvis du ikke skulle trent håndball. Det går helt sikkert fint å bare fortsette på det programmet du går på nå og bare kjøre så mange styrkeøkter som passer i timeplanen. Du kommer sikkert til å klare å øke en god del mens du spiller håndball, men kanskje ikke like mye som du gjør nå. 2 styrkeøkter holder nok til økning og 1 holder vanligvis til vedlikehold. takk for svar, ja jeg får kjenne på kroppen og se hvordan øktene er så får jeg ta det derfra har ihvertfall ikke lyst å gå ned i styrke! Nå har jeg aldri drevet med håndball,eller andre ballsporter på særlig seriøst nivå ,men jeg ville anbefalt deg å trene opp skulder- og bein/knemuskulatur for å motvirke potensielle skader/ubalanser senere. En hører jo mangt og meget om håndball- og fotballspillere som må operere armer og knær og korsbånd og skuldre og nakke og gudene vet hva,pga for mye kollisjoner og riving og slitasje og annet herk. Da tenker jeg spesiellt på ting som knebøy, markløft ,pullups og press. Det nærmeste jeg kommer korrelerende faktum, er noen venner av meg som drev med volleyball på ganske høyt nivå ,som slet enormt med skulderproblemer frem til de tok tak i problemet og begynte å trene veldig mye press, scapular pushups, face pulls og så videre,og vips var problemene på lang vei fordunstet. Med så mange håndballtreninger i uka, vil det neppe være mulig å tyne puddingen maks mtp styrketrening uten at det går utover andre håndballprestasjoner, men en-to ganger i uken burde være mulig, om du planlegger godt. Ja jeg trener forskjellige skulderøvelser med strikk ca 3 ganger i uka, men sliter med skulderen fra før. Har vært hos lege og han tror det er SLAP skulder, dette må i verste fall opereres, men jeg vil heller prøve skikkelig opptrening rundt skulder før jeg hiver meg i det! Takk for tips, må nok legge til noen styrkeøvelser for skulder i programmet Håvard Vika 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21996-styrketrening-h%C3%A5ndballtrening/#findComment-794077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.