Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God kveld!

Jeg er ei jente på 21 år som ønsker å starte på styrketrening igjen. Holdt på med det i ca. et halvår før jeg datt litt ut av det hele og har bare vært innom for et par ganger på treningsstudio mitt de siste månedene. Har drevet en del med jogging istedenfor, men innser vel at jeg kanskje ikke vil oppnå det jeg ønsker bare med det :)

Mål: Jeg ønsker å få en mer markert kropp, såkalt stramme opp og bli sterkere. Jeg vil også ha fokus på rompe, da jeg ikke er spesielt superfan av den! Og kan vel legge til at jeg ønsker også en flatere mage, men kanskje går det mer på kosthold.

Er 158 cm høy og veier mellom 53-55kg.

Igjennom denne artikkelen fant jeg et treningsprogram jeg tror jeg kan trives med:

Så mye må du trene for å få god effekt - Fitnessbloggen

Tilpasset: Ekstra fokus på muskelvekst og rumpe

Treningsøkt A Serier x Reps Treningsøkt B Serier x Reps

Knebøy 3 x 6 Knebøy 3 x 6

Hip-thrust 3 x 6 Hip-thrust 3 x 6

Skulderpress 3 x 6 Nedtrekk eller pullups 3 x 6 (maks)

Markløft 2 x 6 Foroverbøyd roing 3 x 6

Dips 3 x 6 Nedpress med stang 3 x 6

Planke 3 serier Pallof press

Så er det bare et par spm. jeg må få ut før jeg starter på noe nytt prosjekt..

a) Først og fremst: er dette et greit treningsprogram?

B) Burde det være en brystøvelse her også? Tenkte med meg selv at det så ut til at det kanskje manglet, men det blir kanskje mye å legge det også til?

c) Når det gjelder min bakdel, så vil jeg ikke påstå at jeg har noe særlig "godt" utgangspunkt viss det gir mening. Jeg er ei lita jente, med en liten rompe. Bør det være noen tilleggsøvelser jeg også bør kjøre eventuelt for å bygge litt bredde på stumpen?

d) Så kanskje et meget dumt spm., men det må også ut :oops: Programmet er en variant av Starting Strenght programmet (øke 2,5% med vekt hver økt etc.). Og når man stagnerer, skal man gå tilbake 10% og fortsette derfra, så vidt jeg forstår? Men man gjør vel ikke dette til evig tid? Det kommer vel til et punkt hvor man rett og slett ikke har mer framgang? Skifter man program da? Og sikkert et veldig individuelt spørsmål, men hvor lenge kan en f.eks holde på med dette treningsprogrammet da?

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21951-nytt-treningsprogram/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Programmet et helt toppers det om du har teknikken til å kjøre det (y) Kjører du dips med vekt mot bryst så holder det trolig i lange baner for deg, rikelig " rumpefokus " i dette programmet også.

Du kan trolig holde på med dette programmet ganske lenge, trolig et halvt år eller mer. Etter den tid er det trolig bra nyttig å bytte til en 2 eller 3 split der du får inn noe mer guff på armer og legger da disse ( meget avhengig av genetikk ) kan komme til å henge litt etter(y)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21951-nytt-treningsprogram/#findComment-792935
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding, det ga meg svar på det meste!

Slenger på et spm;

Er det noen alternativer til øvelsen dips? Og/eller kan det fungere å gjøre det med beina plantet i bakken?

Jeg er nybegynner, men føler jeg klarer å mestre de andre øvelsene OK (selv om det kommer til å bli litt fokus på teknikk også), men dips er jeg veldig usikker på.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21951-nytt-treningsprogram/#findComment-792967
Del på andre sider

Dips er ganske essensiell her da den trolig er er den eneste øvelsen tenkt til bryst i dette programmet. Type dips " bak ryggen på benk " vil ikkje erstatte denne.

Om du er i tvil på teknikk, spør noen som har kunnskap om å vise deg. Er helt sikkert noen her inne, på senteret eller en pt du kan spørre om råd og veiledning (y)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21951-nytt-treningsprogram/#findComment-792971
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...