Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har tenkt litt på dette da jeg etter å ha trent 5 uker kun har gått opp i vekt, kanskje det er muskelmassen som har økt men fett gått ned ?

Hvor mye muskelmasse kan man få på 5 uker med styrketrening for nybegynnere??

hei. ikke tenk for mye :p

Bruk speilet og klærene som mål..!

Jeg gikk laaaaangsomt opp i vekt fra januar - mars.Først etter at jeg begynte å tree økte vekta merbetydelig (noe som for meg også var nødvendig). Men - ti kilo tyngre så er fett% framdeles for lav. Og jeg vet bedre enn å påstå at alle ti kiloene mine er muskler. Så min "teori" er at kroppen min (som var topptrent før jeg gikk ned i vekt/blei sjuk) har muskelminne som gjør det lettere å bygge muskler enn om jeg var utrent.

Men litt mer reletert til et du spørr om: Mye av vekta kan også være vann og glykogen. Dersom en begynner å trene styrketrening uten å ha vært særlig ivirig på treningsfronten før, så vil kroppen tilpasse seg. Det skjer ikke kun ved økjning av muskkelmasse. Husk at mye av det som "fyller" musklene ut, er nettopp vann, blod og glykogen. Når en trener vil som ofteste vannmengden i kroppen (del av blodmengden som sirkuleres rundt) økes, og det utgjør fort en del vekt! =) I tillegg vil glykogenlagrene oftes øke litt også - noe som utgjør noen gram, i tillegg til at hvert gram karbohtydrat holder på xx gram vann (husker ikke i farten).

Så; det er sammensatt. Vekt er ikke enten fett eller muskler. Vannmengde, blodmengde, glykogenlagre, matinnhold/matmengden i tarmene osv... altr spiller inn =)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21785-kroppsanalyse/#findComment-787493
Del på andre sider

Muskler: En studie av Kvamme (2005) viste at man kan øke 0,2 kg muskelmasse per uke i 14 uker, ca samme resultat viste abe og medarbeidere (2003) med ca 0,26 kg økning per uke i 16 uker. Så dvs, muligheten for og legge på seg 1 kg muskelmasse, fordelt på hele kroppen er mulig men hvor godt trent man er vil være avgjørende. Hos utrente vil potensialet være større.

Styrke: Kreamer og medarbeidere 2002 anslår følgende fremgang etter 10-20 uker utifra nivå.

• Utrent: ca 40%
  • Mosjonist: ca 20%
  • Trent: ca 17 %
  • Godt trent: ca 10-15 %
  • Eliteutøver: Mindre enn 5%

Best tenkelig scenario kan vi da på fire uker øke alt fra 1-16% styrke på 4 uker best tenkelig scenario avhengig av utgangspunkt.

Ellers så står det mer på denne artikkelen.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21785-kroppsanalyse/#findComment-787495
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...