Gå til innhold

Lyst til å evaluere treningsprogrammet mitt?


Sol135

Anbefalte innlegg

Har tidligere kjørt ett program der jeg kjørte en muskelgruppe pr. uke, og trivdes forsåvidt med det. Men ønsker å øke treningsmengden da jeg tror det er det som trengs for å få litt raskere fremgang. Har prøvd meg litt på en 2-splitt, hvor jeg kjørte overkropp en dag, underkropp + mage en dag x 2 pr uke. Har også prøvd meg på treningsøkter hvor jeg kjører hele kroppen, men trivdes ikke helt med det. Har derfor satt opp ett program som jeg tenkte å kjøre to ganger i uka.

Hvis det er relevant så er jeg ei jente på 24 år, som er ganske fersk innen styrketrening (trent i ca 8 mnd). Tenkte å kjøre dette programmet to ganger i uka (en tung økt + en lett.) På de punktene med flere øvelser kommer jeg til å variere mellom disse. Ser dette treningsprogrammet ok ut for meg? Har jeg fordelt de forskjellige muskelgruppene på "riktige" dager? :) Og ellers noen tips? Jeg blir glad for alle relevante svar :happy:

DAG1: Rygg - Biceps

Rygg

Foroverbøyd roing med stang/sittende roing/hantelroing

Nedtrekk

Chins/markløft

Rygghev

Biceps

Hammercurl

Bicepscurl med stang

+ intervall (15-20min)

DAG 2: Bryst – Triceps - Mage

Bryst

Skrå brystpress med hantler

Benkpress

Flyes

Triceps

Dips

Franskpress

Tricepspress kabel

Mage

Kabel

Sidehev/mageøvelser i slynge

Sit-ups

+ intervall (15-20 min)

DAG3: Bein- Skuldre

Bein

Knebøy/frontbøy

Bulgarsk utfall/hip thrust/glute bridge

Strake markløft/ett beins strake markløft

Ekstensjon i maskin

Skuldre

Skulderpress

Sidehev/sidehev med kabel

Facepull

Fronthev

DAG 4: FRI evt. moderat kardio/intervall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kjører du ikke helkroppsprogram istedenfor?

Jeg har prøvd meg på dette, men synes ikke det var helt noe for meg. Endte bare med at jeg gikk rundt å somla (kan vel ha en samenheng med at jeg ikke hadde ett konkret treningsprogram å følge). Men uansett så liker jeg best å konsentrere meg om en/få muskelgrupper om gangen, å heller kjøre flere øvelser på disse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjører du ikke helkroppsprogram istedenfor?

I tillegg liker jeg å trene 5-6 dager i uka (blir rastløs om ikke). Hvordan fungerer det da med helkroppsprogram? Man burde vel da ha noen hviledager i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener helkropp 3 ganger ene uken og 4 neste. Jeg trener også cardio to dager, så er jeg rastløs tar jeg den på andre dager enn resten som da blir 5/6 dager trening. I tillegg har jeg to hunder så går jo turer med de hver dag/jogger med de.

Hvis du trener hele kroppen hver økt vil du ihvertfall få raskere fremgang, spesielt siden du er ganske fersk.

Jeg har et konkret program jeg følger, så blir jo ikke noe somling. Blir jo like mye program av det som splitt, bare øvelser for hele kroppen.

F.eks.

Knebøy

Markløft

Benkpress

Chins/pullups

Bulgarsk utfall

Hip thrust

Militærpress

Stående roing

Etcetc. Bare et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener helkropp 3 ganger ene uken og 4 neste. Jeg trener også cardio to dager, så er jeg rastløs tar jeg den på andre dager enn resten som da blir 5/6 dager trening. I tillegg har jeg to hunder så går jo turer med de hver dag/jogger med de.

Hvis du trener hele kroppen hver økt vil du ihvertfall få raskere fremgang, spesielt siden du er ganske fersk.

Jeg har et konkret program jeg følger, så blir jo ikke noe somling. Blir jo like mye program av det som splitt, bare øvelser for hele kroppen.

F.eks.

Knebøy

Markløft

Benkpress

Chins/pullups

Bulgarsk utfall

Hip thrust

Militærpress

Stående roing

Etcetc. Bare et eksempel.

Okei. Varierer du da på tyngden på øktene? for eksempel en tung, en middels og en lett økt i uka?

Og hvordan varmer du opp? Tar ikke økta lang tid om man skal varme opp hver muskelgruppe før hovedsettene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei. Varierer du da på tyngden på øktene? for eksempel en tung, en middels og en lett økt i uka?

Og hvordan varmer du opp? Tar ikke økta lang tid om man skal varme opp hver muskelgruppe før hovedsettene?

Jeg varierer ikke akkurat nå på tyngden nei, men det er det vel mange som gjør. To tunge dager og en lett f. eks.

Ellers så varierer jeg repsene 8x3 vanligvis 4x3 noen ganger 6x3 noen ganger og i utgangspunktet var det meningen å ha noen lettere dager med 12x3 også, men jeg vil alltid gjøre alt tyngst mulig så har vel litt vanskelig for å gjøre det. Men det kan jo du gjøre om du vil :)

Varmer opp... Hm, varmer vanligvis bare opp med romaskin 2-10 minutter. Noen ganger dynamisk oppvarming.

Bruker 45-60 min på en økt (har ikke så lange pauser og kjører ofte supersett for å få fart på tingene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer ikke akkurat nå på tyngden nei, men det er det vel mange som gjør. To tunge dager og en lett f. eks.

Ellers så varierer jeg repsene 8x3 vanligvis 4x3 noen ganger 6x3 noen ganger og i utgangspunktet var det meningen å ha noen lettere dager med 12x3 også, men jeg vil alltid gjøre alt tyngst mulig så har vel litt vanskelig for å gjøre det. Men det kan jo du gjøre om du vil :)

Varmer opp... Hm, varmer vanligvis bare opp med romaskin 2-10 minutter. Noen ganger dynamisk oppvarming.

Bruker 45-60 min på en økt (har ikke så lange pauser og kjører ofte supersett for å få fart på tingene).

Varme opp med romaskin ja, hadde jeg ikke tenkt på! Takk for svar. Da spørs det om det ratt ikke blir helkroppsprogram alikevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...