Gå til innhold

Dine beste sparetips til tiden etter studier

Anbefalte innlegg

Jada. Grunnen til at jeg reagerte litt på det bare er fordi det finnes nok av mennesker som for eksempel ikke synes det er noe problem å sitte gratis på i en Taxi, få påspandert en øl eller middag ute, bli invitert på middag hjem til folk eller bli kjørt hjem fra trening i ukesvis, og det øyeblikket du ber dem om å kjøpe en flaske vann til deg på butikken vil de helst at du skal signere et gjeldsbrev. Da får man inntrykk av at dine penger er langt mindre verdt enn deres - og det er ganske provoserende :D Og du fikk nok all den oppsamlede frustrasjonen :p

Fortsetter under...

Jada. Grunnen til at jeg reagerte litt på det bare er fordi det finnes nok av mennesker som for eksempel ikke synes det er noe problem å sitte gratis på i en Taxi, få påspandert en øl eller middag ute, bli invitert på middag hjem til folk eller bli kjørt hjem fra trening i ukesvis, og det øyeblikket du ber dem om å kjøpe en flaske vann til deg på butikken vil de helst at du skal signere et gjeldsbrev. Da får man inntrykk av at dine penger er langt mindre verdt enn deres - og det er ganske provoserende :D Og du fikk nok all den oppsamlede frustrasjonen :p

Jeg er ikke en sånn person som orker å ta penger fra noen (ok, har fått arv på forskudd, men ellers). Jeg betaler mat og drikke og snus for venner som har betydelig bedre råd enn meg og spør ikke om penger tilbake. Om de vil gi penger tilbake sier jeg takk for det. Men jeg kjører og leverer og hjelper nok litt vel mye til i perioder (dumsnill?). Så kjente meg ikke helt igjen i å være sånn "snylte-på-andre" mennesker. Så ville bare si det :)

Telefonutgiftene til folk har gått betydelig ned siden mobilen ble allemannseie. Tenk bare på hvordan Profit Per Customer (PPU) har forandret seg for Telenor og Netcom. Netcoms nye abonnementportefølje vil nok Telenor måtte kontre hvis de ikke ønsker ytterligere kundeflukt. Det er ikke der pengene til folk forsvinner hver måned, med mindre de er studenter, har lav stillingsprosent, dårlig betalt arbeid eller overstadig mange økonomiske forpliktelser (unødige sådan).

Jeg tviler på at mennesker som er nødt til å forsinke riktig lønnsutbetaling for å spare har måtehold til å føre penger rett inn på sparekonto når de får titusener tilbake ved skatteoppgjøret. :)

Bare to ting som har fungert for meg:

1. Fast trekk fra brukskonto til sparekonto hver måned. (eller omvendt...)

2. Handle kun mandag og fredag. På mandag får jeg kjøpt inn til uka, og til fredag får jeg kjøpt inn noe ekstra godt til helgen.

Synes ikke du skal kutte ut WoW. Se på det som en investering i velvære.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...