Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er ei jente på 21 år, som er 173cm høy og 75kg. Jeg vil ned på idealvekta mi, som er ca 70kg. MEN, jeg har forstått at det å trene duger ikke, her må det også kosthold inn i bildet.. Men jeg aner ikke noen ting som helst om kosthold. Og jeg hater å veie maten jeg spiser ..bare så det er sagt..

Men nok er nok , så trenger goood hjelp.. :-)

Jeg ble forresten mamma for 5mnd siden, så må passe litt på dietten pga amminga:-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21063-en-passende-diett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Heisann.

Jeg er ei jente på 21 år, som er 173cm høy og 75kg. Jeg vil ned på idealvekta mi, som er ca 70kg. MEN, jeg har forstått at det å trene duger ikke, her må det også kosthold inn i bildet.. Men jeg aner ikke noen ting som helst om kosthold. Og jeg hater å veie maten jeg spiser ..bare så det er sagt..

Men nok er nok , så trenger goood hjelp.. :)

Jeg ble forresten mamma for 5mnd siden, så må passe litt på dietten pga amminga:)

Hvis du er 21år, 173cm og 75kg og trener 1-3 ganger i uken(lett aktiv)! Så skal du ha ca 2100kcal per dag for å være i "vedlikehold"(ingenting spesielt skjer)!

Hvis du vil ned i vekt: Så kan du f.eks begynne med 2000kcal(Satse på 1,5-2g proteiner, ca 75g fett, resten karbs)! F.eks :)

Dette ligger du på i ca 2 uker. Ha 1 måledag hvor du f.eks måler: lår, midje+ andre steder som passer(med målebånd) samt hvis du vil: se på vekten :) Hvis du ikke går noe ned på 2000kcal, så senker du til 1900kcal per dag. og gjør det samme (måler 1x i uken over f.eks 2 uker) og dermed "revurderer" hva du gjør.

Ang ammingen bør du vel(jeg vet egentlig ikke)! Men du bør vel ha nok energi på generelt basis, slik at du har energi nok til å ta vare på ungen/familie :)

Trener du mer enn 1-3

3-5=2400kcal per dag i vedlikehold(gjente samme som jeg nevnte over i så fall)!

Husk at 0-0,5kg per uke er en ok vektnedgang! Så hvis du klarer 0,5kg per uke= 10uker :) Men ville brukt lengre tid med tanke på unge/deg selv :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21063-en-passende-diett/#findComment-767440
Del på andre sider

Hvis du er 21år, 173cm og 75kg og trener 1-3 ganger i uken(lett aktiv)! Så skal du ha ca 2100kcal per dag for å være i "vedlikehold"(ingenting spesielt skjer)!

Hvis du vil ned i vekt: Så kan du f.eks begynne med 2000kcal(Satse på 1,5-2g proteiner, ca 75g fett, resten karbs)! F.eks :)

Dette ligger du på i ca 2 uker. Ha 1 måledag hvor du f.eks måler: lår, midje+ andre steder som passer(med målebånd) samt hvis du vil: se på vekten :) Hvis du ikke går noe ned på 2000kcal, så senker du til 1900kcal per dag. og gjør det samme (måler 1x i uken over f.eks 2 uker) og dermed "revurderer" hva du gjør.

Ang ammingen bør du vel(jeg vet egentlig ikke)! Men du bør vel ha nok energi på generelt basis, slik at du har energi nok til å ta vare på ungen/familie :)

Trener du mer enn 1-3

3-5=2400kcal per dag i vedlikehold(gjente samme som jeg nevnte over i så fall)!

Husk at 0-0,5kg per uke er en ok vektnedgang! Så hvis du klarer 0,5kg per uke= 10uker :) Men ville brukt lengre tid med tanke på unge/deg selv :)

Da skal jeg prøve å ligge på1000-2000kcal om dagen:-) men har du noen gode råd til hva jeg kan spise?:-) er så dårlig på det der.. Spiser kylling, fisk, fullkornsris-makaroni etc, brokkoli, gulrot osv.. Er også glad i havregrynsgrøt og mager kesam feks :-)

Tenkte bare jeg skulle slenge med målene mine :-)

Midje: 80 cm

Hofte: 94cm

Lår : 54,5cm

Arm: 26,5 cm (når jeg strammer litt)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21063-en-passende-diett/#findComment-767456
Del på andre sider

Gjest Slettet
Da skal jeg prøve å ligge på1000-2000kcal om dagen:) men har du noen gode råd til hva jeg kan spise?:) er så dårlig på det der.. Spiser kylling, fisk, fullkornsris-makaroni etc, brokkoli, gulrot osv.. Er også glad i havregrynsgrøt og mager kesam feks :)

Tenkte bare jeg skulle slenge med målene mine :)

Midje: 80 cm

Hofte: 94cm

Lår : 54,5cm

Arm: 26,5 cm (når jeg strammer litt)

Ville ikke sagt 1000-2000kcal :) heller 1900-2000--> 1800-1900--> 1700-1800 osv :) Det er ingen grunn til å gå under din "vedlikehold" ved 0 aktivitet(koma tilstand)!

Vel...Ang mat:

Proteiner: egg, torsk,sei,laks, kjøtt, fugl og fisk generelt.

Karbohydrater: havregryn, pasta,poteter, ris

Fett: tilskudd,laks,nøtter(mandler,cashew,valnøtt), egg

Egentlig kan du spise "akkurat" hva du vil. Men som sagt ville jeg satser på 1,5-2g protein per ønsket kg kroppsvekt og ca 1g fett per kg kroppsvekt og resten karbs. Protein gjør at du føler deg mettere, spis også mer grønnsaker hvis du er sulten f.eks.

1g fett= 9kcal

1g protein=4kcal

1g karbs= 4kcal

Loggføringsprogram: (trenger ikke logge hele livet, men er greit å få en oversikt over hva en porsjon med din daglige middag faktisk gir deg i kcal)!

Online kostdagbok - Prøv gratis! Oppskrifter - Treningsdagbok - Egne matvarer - Viser næringsinnhold for alle næringsstoffer = gratis i 7 dager

Ernæring og treningsdagbok | MyLog = gratis hele tiden

Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com =gratis hele tiden

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21063-en-passende-diett/#findComment-767469
Del på andre sider

Strengt talt bør man ikke være på "slankern" mens man ammer, siden det kan gå utover melkeproduksjonen. Ammingen i seg selv er med på å trekke sammen livmoren, slik at de fleste vil gå ned i vekt.

Derfor vil jeg tro det beste for deg vil være å passe på hva og hvor mye du putter i deg.. Det er mulig du kjenner på at du ikke kan spise alt, fordi babyen reagerer på det, men erfaringsmessig vil lett mat alà kylling og fisk være fint å ha seg :)

Når det er sagt tror jeg ikke 3-500 kcal i underskudd vil være så altfor alvorlig med tanke på melkeproduksjonen, men du må huske på at kroppen bruker adskillig mye mer energi nå som du ammer og kommer deg igjen etter fødselen enn den gjorde før du ble gravid..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21063-en-passende-diett/#findComment-767484
Del på andre sider

Ve

Strengt talt bør man ikke være på "slankern" mens man ammer, siden det kan gå utover melkeproduksjonen. Ammingen i seg selv er med på å trekke sammen livmoren, slik at de fleste vil gå ned i vekt.

Derfor vil jeg tro det beste for deg vil være å passe på hva og hvor mye du putter i deg.. Det er mulig du kjenner på at du ikke kan spise alt, fordi babyen reagerer på det, men erfaringsmessig vil lett mat alà kylling og fisk være fint å ha seg :)

Når det er sagt tror jeg ikke 3-500 kcal i underskudd vil være så altfor alvorlig med tanke på melkeproduksjonen, men du må huske på at kroppen bruker adskillig mye mer energi nå som du ammer og kommer deg igjen etter fødselen enn den gjorde før du ble gravid..

Vet man ikke bør være på slankern når man ammer, men vil egentlig ikke kalle det slanking når det kunn er 5kg det er snakk om:-) men det er meg. Vet også at jeg bør være flinkere med hva jeg putter i munnen, men det er ikke lett når man søker etter "falsk" energi:-(

Dårlig selvbilde , har jeg hatt nå siden jeg var 16 år.. På tide å gjøre noe med dette nå:-) så da tenker jeg at ved å gjøre om mye på kostholdet og holde meg aktiv , så kommer jeg meg dit jeg vil, uten at det går utover barnet mitt :-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21063-en-passende-diett/#findComment-767501
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke sagt 1000-2000kcal :) heller 1900-2000--> 1800-1900--> 1700-1800 osv :) Det er ingen grunn til å gå under din "vedlikehold" ved 0 aktivitet(koma tilstand)!

Vel...Ang mat:

Proteiner: egg, torsk,sei,laks, kjøtt, fugl og fisk generelt.

Karbohydrater: havregryn, pasta,poteter, ris

Fett: tilskudd,laks,nøtter(mandler,cashew,valnøtt), egg

Egentlig kan du spise "akkurat" hva du vil. Men som sagt ville jeg satser på 1,5-2g protein per ønsket kg kroppsvekt og ca 1g fett per kg kroppsvekt og resten karbs. Protein gjør at du føler deg mettere, spis også mer grønnsaker hvis du er sulten f.eks.

1g fett= 9kcal

1g protein=4kcal

1g karbs= 4kcal

Loggføringsprogram: (trenger ikke logge hele livet, men er greit å få en oversikt over hva en porsjon med din daglige middag faktisk gir deg i kcal)!

Online kostdagbok - Prøv gratis! Oppskrifter - Treningsdagbok - Egne matvarer - Viser næringsinnhold for alle næringsstoffer = gratis i 7 dager

Ernæring og treningsdagbok | MyLog = gratis hele tiden

Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com =gratis hele tiden

Mente selvfølgelig 1900-2000 kcal:-) bare en liten skrivefeil:-p

Tusen takk for tipsa om loggføring:-) blir nok å teste det framover :-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21063-en-passende-diett/#findComment-767503
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...