Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, Vercosnil !

For det første: Så bra at du har valgt å ta tak i dette, det viser allerede at du er på vei i rett retning :)

For det andre: Jeg tror helt fint på at du lever på 600 kcal daglig, da du selv sier at du gikk ned 6 kg den første uken. Som du også sier er dette mest sannsynlig vann, men også selvsagt litt fett.

At du nå står stille på vekten er mest sannsynlig som Tigeren sier: vannretensjon.

Med det sagt er 600kcal om dagen fryktelig lite. Selv om du nok med 120 kg på kroppen har en del energi lagret som kroppen kan utnytte er dette absolutt ikke å anbefale, i allefall ikke over en lengre periode.

Selv om du er på PSMF går det ann å velge matvarer med et litt større kaloriinnhold, slik at du i allefall kommer deg opp på en 1200kcal.

Hvorfor?

Kroppen trenger energi for å fungere. Dette vil si for å holde metabolismen optimal, for å drive indre organer best mulig med mer. Når du tilfører den så lite energi som du gjør nå risikerer du at basalmetabolismen din reduseres kraftig og at du dermed går ned mindre enn du ville kunne gjort ved et høyere kaloriinntak.

Det er blant annet pga dette man kan se at anorektikere går NED i vekt når de begynner å spise mere.

Mitt forslag:

M1: en boks Cottage cheese med bringebær - 300kcal

M2: 200 g kyllingfilet, grønnsaker (gjerne noen med litt karbohydrater i, som gulerøtter) og 1 ss tran. 330kcal

M3: 200 g karbonadedeig, grønnsaker, 200 kcal

M4: 200-300 g svin/kylling, grønnsaker - 200/300 kcal

(kcal innholdet er etter eget hode, ganske ca. )

Dette burde være en typisk HVILEdag. På treningsdager anbefaler jeg deg å ta en banan el. før trening, samt en proteinshake og en frukt/potet/riskaker etter trening.

Jeg sier ikke at jeg er en ekspert på dette, men med disse rådene tror jeg du når målet ditt på både en raskere, lettere og ikke minst sunnere måte.

Husk også at dette IKKE er en diett du skal følge over mange mnd, men gå bort i fra når vekten begynner å gå nedover.

Da bør du heller ta sikte på å legge deg på et moderat underskudd med mat du også kan fortsette å spise etter endt diett..

Du kommer ikke i helsemessig god form av en ekstremdiett, men ved å endre vanene dine på permanent basis :)

Fortsetter under...

tusen takk!!:)) dette skal jeg ta til meg. skal prøve å få i meg mer kalorier. får heller bare droppe litt ned på grønnsakene, for blir jo ganske mett av de også, siden jeg spiser så mye av de. og bare så det er sagt, så takler jeg ikke cottage cheese :p brekker meg av det. jeg føler jeg har prøvd dette alle disse ukene, men har følt at det er vanskelig... og det siste du sa. det er akkurat det jeg har tenkt til å gjøre. og jeg har selvfølgelig "spisedager"/oppkarbingsdager :) og utrolig nok så har jeg like mye energi på 600 kalorier som med 2000. men tusen takk for svar :)

tusen takk!!:)) dette skal jeg ta til meg. skal prøve å få i meg mer kalorier. får heller bare droppe litt ned på grønnsakene, for blir jo ganske mett av de også, siden jeg spiser så mye av de. og bare så det er sagt, så takler jeg ikke cottage cheese :p brekker meg av det. jeg føler jeg har prøvd dette alle disse ukene, men har følt at det er vanskelig... og det siste du sa. det er akkurat det jeg har tenkt til å gjøre. og jeg har selvfølgelig "spisedager"/oppkarbingsdager :) og utrolig nok så har jeg like mye energi på 600 kalorier som med 2000. men tusen takk for svar :)

Det høres ut som en veldig god ide! Man tenker gjerne at "mindre er bedre", men det er faktisk ikke sånn.

Selv veier jeg 70-73 kg, og kroppen fungerer SÅ mye bedre på 2200 kcal ish enn på 1300. Mer energi - yter bedre på trening - bygger mer muskler OG får en lavere fettrposent! :D

Prøv å bland CC med vaniljeessens og søtning - jeg syns det er utrolig godt! Hvis ikke kan du selvsagt velge mager kesam i stedet. Bland det med litt Fun Light (noen liker dette, jeg syns det smaker puke) eller noe annet deilig.

På oppkarbingsdagene dine bør du tenke på å få i deg mest mulig karbs og minst mulig fett forresten ;)

Feks: boller, cornflakes, honey corn, ris, poteter m.m :)

Håper du når målet ditt!

Start gjerne en loggbok, så kan vi følge litt med på deg og si i fra om vi synes du bør gjøre noe anderledes :)

ærlig talt. å en gang nevne at jeg kanskje ljuger er unødvendig syns jeg. hvorfor i all verden skulle jeg ljuge??? sånn seriøst.

Beklager, det var unødvendig sagt.

La meg omformulere litt.

Utfra de opplysninger du har gitt oss i denne tråden bryter du enten termodynamikkens lover, eller så er det variabler tilstede vi ikke er opplyst om. Jeg tror ikke du er i stand til å bryte termodynamikkens lover.

Hvor lenge har du opprettholdt kroppsvekten din på 600 kalorier per dag? Dersom alt du har opplyst er riktig holder jeg en knapp på vannretensjon, og at du bare ikke har tålmodighet nok.

Les mer om dette her: Of Whooshes and Squishy Fat | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Alternativt må du snakke med legen din om stoffskifte/hormon sykdom.

Det høres ut som en veldig god ide! Man tenker gjerne at "mindre er bedre", men det er faktisk ikke sånn.

Selv veier jeg 70-73 kg, og kroppen fungerer SÅ mye bedre på 2200 kcal ish enn på 1300. Mer energi - yter bedre på trening - bygger mer muskler OG får en lavere fettrposent! :D

Prøv å bland CC med vaniljeessens og søtning - jeg syns det er utrolig godt! Hvis ikke kan du selvsagt velge mager kesam i stedet. Bland det med litt Fun Light (noen liker dette, jeg syns det smaker puke) eller noe annet deilig.

På oppkarbingsdagene dine bør du tenke på å få i deg mest mulig karbs og minst mulig fett forresten ;)

Feks: boller, cornflakes, honey corn, ris, poteter m.m :)

Håper du når målet ditt!

Start gjerne en loggbok, så kan vi følge litt med på deg og si i fra om vi synes du bør gjøre noe anderledes :)

tusen takk for råd og tips! leste forresten om vannretensjon (visste ikke såå mye om det), og skal hølje i meg masse væske i dag (det var et av rådene for å få det "woosh-et") :p ok, jeg skal prøve cottage cheese med søtning. håper det faller i smak :)

tusen takk for råd og tips! leste forresten om vannretensjon (visste ikke såå mye om det), og skal hølje i meg masse væske i dag (det var et av rådene for å få det "woosh-et") :p ok, jeg skal prøve cottage cheese med søtning. håper det faller i smak :)

Evt ta deg en real fyllekule.. ahha :p

Men ja, vann er viktig! Cellene gir lettere slipp på det de har hvis de får tilført nytt ;)

Annonse

Beklager, det var unødvendig sagt.

La meg omformulere litt.

Utfra de opplysninger du har gitt oss i denne tråden bryter du enten termodynamikkens lover, eller så er det variabler tilstede vi ikke er opplyst om. Jeg tror ikke du er i stand til å bryte termodynamikkens lover.

Hvor lenge har du opprettholdt kroppsvekten din på 600 kalorier per dag? Dersom alt du har opplyst er riktig holder jeg en knapp på vannretensjon, og at du bare ikke har tålmodighet nok.

Les mer om dette her: Of Whooshes and Squishy Fat | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Alternativt må du snakke med legen din om stoffskifte/hormon sykdom.

har testet stoffskiftet mitt og det var normalt. jeg har levd på gjennomsnittlig 600 kalorier i snart fire uker nå. med noen dager med ca 800-1000 kalorier og et par dager med ca 1800 kalorier. det var dager med oppkarbing.

men hvor tolmodig skal jeg være hvis det er vannrestunsjon? :p hvor lang tid pleier det å ta før det forsvinner?

Evt ta deg en real fyllekule.. ahha :p

Men ja, vann er viktig! Cellene gir lettere slipp på det de har hvis de får tilført nytt ;)

jeg skal faktisk på fylla i morgen :p på vin med null karb og fett :) merker jo på dagenderpå at jeg ser tynnere ut OG vekta viser mindre :p

jeg skal faktisk på fylla i morgen :p på vin med null karb og fett :) merker jo på dagenderpå at jeg ser tynnere ut OG vekta viser mindre :p

;)

Husk dog at du gjerne går opp igjen når du drikker vann - kroppen skiller ut ganske mye ved inntak av alkohol da dette virker vanndrivende, men vil jo ta opp igjen en del når du begynner å drikke :)

Og som flere har sagt - ikke bry deg så mye om vekta etterhvert som du blir mindre. I begynnelsen er den en ganske god indikator da du jo har en del ekstra og ta av og ikke har mulighet til å bygge like mye muskler, men etterhvert har den mindre og mindre å si.

Her veier jeg feks. 68 kg på det første og 72 kg på det andre bildet.

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/life-of-camillalor-en-god-latter-forlenger-livet.85/page-85#post-697393

jeg har levd på gjennomsnittlig 600 kalorier i snart fire uker nå. med noen dager med ca 800-1000 kalorier og et par dager med ca 1800 kalorier. det var dager med oppkarbing.

men hvor tolmodig skal jeg være hvis det er vannrestunsjon? :p hvor lang tid pleier det å ta før det forsvinner?

For meg personlig har jeg sjelden mer enn 2 uker sammenhengende på samme vekt før et dropp på diett, men det er høyst individuelt tror jeg. 4 uker er ikke unormalt, kjenner flere som har gått såpass. Har en teori om at mer fettmasse på kroppen = mer vannretensjon.

Som CamillaLor sier: En fyllekule er effektivt for å trigge vannslipp, dog ikke det mest diettvennlige :p Og du går litt opp igjen når væskebalansen stabiliserer seg igjen.

For meg personlig har jeg sjelden mer enn 2 uker sammenhengende på samme vekt før et dropp på diett, men det er høyst individuelt tror jeg. 4 uker er ikke unormalt, kjenner flere som har gått såpass. Har en teori om at mer fettmasse på kroppen = mer vannretensjon.

Som CamillaLor sier: En fyllekule er effektivt for å trigge vannslipp, dog ikke det mest diettvennlige :p Og du går litt opp igjen når væskebalansen stabiliserer seg igjen.

Vet ikke om du er jente eller gutt (har en knapp på gutt), men jenter opplever ofte mer vannretensjon enn gutter og kan gjerne gå både tre og fire uker før noe skjer.!

En av grunnene til at mange jenter ikke klarer å følge en diett over lengre tid og dermed gir opp før kroppen i det hele tatt har bestemt seg for å begynne :p

Hei Vercosnil !

Ser du skriver at du har fått diagnosen PCOS. Som du sier er det ofte en sammenheng mellom PCOS-pasienter og overvekt. Grunnen til overvekten skyldes ofte metabolsk syndrom. Dette er ikke en sykdom i seg selv, men en samlebetegnelse for forstyrrelser i omsetning av næringsstoffer i kroppen. Man ser også forandring i stoffskifte hos disse personene, da i retningen lavt stoffskifte. Kombinasjon av høye insulinverdier, mulig påbegynt insulinresistens og høye kolesterolverdier er også vanlig.

Jeg syntes det er supert at du tar tak i dette problemet, men personlig setter jeg spørsmål ved fremgangsmåten. Ja, du er en kandidat som passer inn i PSMF, men du har en diagnose som bør behandles på en annen måte. PCOS-pasienter skal ikke ha en rask vektnedgang, den skal være relativt rolig og kontrollert. Du bør spise masse grønnsker, mye protein, en del karbohydrater og moderat mengde fett. Dersom du har nedsatt stoffskifte, samt sliter med omsetning av næringsstoffene du inntar er det viktig at du holder inntak av grønnsaker og kornprodukter høyt, da spesielt mørkegrønne grønnsaker fordi B-vitaminer er kjempe viktig for omsetning av næringsstoffer.

Har du tatt glukosebelasningtest hos legen?

Sjekket kortisolnivåer, evnt andre hormoner?

Stoffskifte?

Bruker du andre medikamenter som kan føre til vektøkning?

Opprett et samarbeid med en ernæringsfysiolog som samarbeider med deg og din lege.

;)

Husk dog at du gjerne går opp igjen når du drikker vann - kroppen skiller ut ganske mye ved inntak av alkohol da dette virker vanndrivende, men vil jo ta opp igjen en del når du begynner å drikke :)

Og som flere har sagt - ikke bry deg så mye om vekta etterhvert som du blir mindre. I begynnelsen er den en ganske god indikator da du jo har en del ekstra og ta av og ikke har mulighet til å bygge like mye muskler, men etterhvert har den mindre og mindre å si.

Her veier jeg feks. 68 kg på det første og 72 kg på det andre bildet.

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/life-of-camillalor-en-god-latter-forlenger-livet.85/page-85#post-697393

ja jeg vet det :) jeg sjekket hvor mye muskler jeg hadde på et treningssenter, og den viste 72 kilo muskler. selvom jeg har en del fett på kroppen, er jeg sterk som en gjennomsnittlig mann, og alle sier til meg at det ikke ser ut som jeg veier 112. de fleste tipper maks 90 kilo. muskler veier jo mer enn fett så klart, kunne bare ønske de musklene jeg allerede har, kunne synes litt bedre, hehe :p

Annonse

Vet ikke om du er jente eller gutt (har en knapp på gutt), men jenter opplever ofte mer vannretensjon enn gutter og kan gjerne gå både tre og fire uker før noe skjer.!

En av grunnene til at mange jenter ikke klarer å følge en diett over lengre tid og dermed gir opp før kroppen i det hele tatt har bestemt seg for å begynne :p

hehehe, jeg er jente :p trodde jeg hadde nevnt det, haha :D

hehehe, jeg er jente :p trodde jeg hadde nevnt det, haha :D

Jeg mente at Tigeren var gutt ;)

Men les stokkeland sitt innlegg 4 ganger - en av grunnene til at jeg egentlig hater å svare på sånne tråder er fordi jeg ikke sitter inne på den kompetansen bla. han har. :)

Hei Vercosnil !

Ser du skriver at du har fått diagnosen PCOS. Som du sier er det ofte en sammenheng mellom PCOS-pasienter og overvekt. Grunnen til overvekten skyldes ofte metabolsk syndrom. Dette er ikke en sykdom i seg selv, men en samlebetegnelse for forstyrrelser i omsetning av næringsstoffer i kroppen. Man ser også forandring i stoffskifte hos disse personene, da i retningen lavt stoffskifte. Kombinasjon av høye insulinverdier, mulig påbegynt insulinresistens og høye kolesterolverdier er også vanlig.

Jeg syntes det er supert at du tar tak i dette problemet, men personlig setter jeg spørsmål ved fremgangsmåten. Ja, du er en kandidat som passer inn i PSMF, men du har en diagnose som bør behandles på en annen måte. PCOS-pasienter skal ikke ha en rask vektnedgang, den skal være relativt rolig og kontrollert. Du bør spise masse grønnsker, mye protein, en del karbohydrater og moderat mengde fett. Dersom du har nedsatt stoffskifte, samt sliter med omsetning av næringsstoffene du inntar er det viktig at du holder inntak av grønnsaker og kornprodukter, da spesielt grønnsaker relativt høyt fordi B-vitaminer er kjempe viktig for omsetning av næringsstoffer.

Har du tatt glukosebelasningtest hos legen?

Sjekket kortisolnivåer, evnt andre hormoner?

Stoffskifte?

Bruker du andre medikamenter som kan føre til vektøkning?

Opprett et samarbeid med en ernæringsfysiolog som samarbeider med deg og din lege.

tusen takk for svar. jeg har tatt glukosebelastning ja. alt jeg har testet hos lege og sykehus osv, er normalt. utenom da pcos. ok, så det du sier er at jeg burde ha et lavfett-kosthold? har jo prøvd både lavkarbo, kaloriunderskudd, normalt, kombinert og nå psmf. uten funk. da jeg fikk reductil av legen, spiste jeg kun lettprodukter, så lite fett som mulig. gikk jo da ned 20 kilo. men jeg har prøvd det i ettertid, uten at det har funket. jeg tenker da at det hadde mye med reductilen å gjøre? men det er jo ikke lov å selge lenger :( jeg går på medisiner for å få sove. jeg har adhd, så får bokstavelig IKKE sove, pga tankekjør.

tusen takk for svar. jeg har tatt glukosebelastning ja. alt jeg har testet hos lege og sykehus osv, er normalt. utenom da pcos. ok, så det du sier er at jeg burde ha et lavfett-kosthold? har jo prøvd både lavkarbo, kaloriunderskudd, normalt, kombinert og nå psmf. uten funk. da jeg fikk reductil av legen, spiste jeg kun lettprodukter, så lite fett som mulig. gikk jo da ned 20 kilo. men jeg har prøvd det i ettertid, uten at det har funket. jeg tenker da at det hadde mye med reductilen å gjøre? men det er jo ikke lov å selge lenger :( jeg går på medisiner for å få sove. jeg har adhd, så får bokstavelig IKKE sove, pga tankekjør.

Litt utenom, og kanskje litt dumt av meg å foreslå, men har du sjekket om de selger det på Iherb?

Kjenner bla. ei som har kjøpt sovemedisiner der (som da også er lovlig i norge), men til en mye billigere penge.

Dersom dette kan hjelpe deg kan du i allefall undersøke!

www.iherb.com

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...