Jeany Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 Takker for bra svar her:) Jeg forstår fortsatt ikke helt hva som er skadelig med å legge til noen øvelser for et "problemområde", men gleder meg til å lese boken og forhåpentligvis få litt mer forståelse for dette. Forstår heller ikke hvordan 3 øvelser med 3x5 reps kan ta over en time, eller nærmere to på gymmet, uansett om det er TUNGT. Hvor lange pauser bruker folk da mellom settene?? Og for meg så virker det også som at programmet til Gunnar er et solid og populært program, og da må det jo ligge noe bra i det. Jeg har valgt å kjøre på Gunnar sin versjon av SS fremover, da jeg føler at det passer meg bedre med litt fler øvelser enn 3 per økt. Jeg vil ha fokus på baseøvelsene, og så prøve å kjøre hardt på knebøy 3 ganger i uken, og heller fortsette med noen aktiveringsøvelser og tøying først så jeg får ordentlig kontakt. Det skal også nevnes at jeg har kjørt knebøy i stativ fordi jeg fikk beskjed om dette av min gamle PT. jeg har selv forstått at jeg ikke er laget for det, og at bevegelsen blir helt feil for meg i stativ(kanskje derfor jeg også ikke får god kontakt og ønsket resultat?). Føler at jeg blir ekstremt ferdig og støl i lår, men ikke rumpe. Skal ned å trene snart, og kjører da uten stativ fra idag:) Får bare starte relativt lett til alle øvelser og teknikk sitter helt. Var skikkelig umotivert her istad skal jeg være ærlig..gruet meg litt til å dra å kjøre disse 3 øvelsene. Nå har jeg lest over Gunnars variant igjen og føler meg mer motivert med en gang. Har deres gym små vektskiver? Hvis ikke, hva bruker dere ellers? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20911-for-hardt-program/page/2/#findComment-763213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Vika Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Helt enig i at å bastardisere velprøvde treningsprogram kan være en rimelig dårlig idé i de fleste tilfeller. Samtidig synes jeg det er greit å ta personlige målsetninger i betraktning. Man kan selvfølgelig argumentere for at man burde man velge et annet program hvis programmet ikke passer til målsetningene, og det er nå så. That said så er Starting Strength og StrongLifts (egentlig samme greia) veldig godt grunnprogram for å bygge styrke og masse. Men skal du bygge armer så trener du armer, og skal du bygge rumpe så trener du rumpe. Derfor synes i hvert fall jeg at det er helt legit å legge til litt curls og ymse, så lenge det ikke går utover progresjonen på baseøvelsene. Jeg har vondt for å tro at noen sett med biceps og tåhev på slutten har noen som helst betyning for hva man kan løfte på pendlay rows og knebøy på neste trening. Dips og chins kan diskuteres. Jeg synes ikke at et treningsprogram er komplett uten disse to øvelsene, og det finnes mye dokumentasjon på at i hvert fall chins er en svært god øvelse for armene, som strengt tatt ikke får så mye juling av et barebones SS-program. Jeg kjører i hvert fall StrongLifts 5x5 med chins og dips i tillegg, og jeg tror ikke jeg har hatt vondt av det. Jury's still out. MEN jeg ville ikke lagt til mer beintrening i disse programmene. Med knebøy tre ganger i uka skal du se at du får så bra rumpe atte hjælp. Ikke minst så kommer knebøyen etter hvert til å bli rimelig tung med 2,5 kilo økning på hver trening. Tro meg: du kommer ikke til å ha lyst til å kjøre gjennom den lange rumpelista di etterpå. Så kort og godt: Gunnar sin versjon av SS = good shit IMO (saksopplysning: jeg kjenner Gunnar og er superbiased), så lenge man har prioriteringene i orden og ikke ødelegger progresjonen på baseøvelsene. Men mer enn det = ikke nødvendigvis så lurt. Starting Strength er som det er fordi det er det som er mest effektivt på den måten. Det er ingen så sier at man ikke får lov å gjøre noe i tillegg, men det er heller ikke mye poeng i det. Øker man f.eks 40 kg i bøy på en måned så vil økningen i bicepscurl på 2 kg ha lite å si i forhold.Chins legges til etter at markløften stagnerer litt. Da alterners chins og markløft. Dette er beskrevet i boken. Dips er vanlig å legg til etter 1-2 måneder. Pendlay Rows er IKKE en del av programmet. Styrkevendinger er det som alle bytter ut med det. Alle disse ektraøvelsene tar vekk tid og energi fra de viktige baseøvelsene. Bastardiseringen ødelegger fokuset og muligens litt av progresjonen. Det er opp til hver enkelt å prioritere. Nå er jeg superbiased mot Mark Rippetoe siden jeg har lest mye av han.Starting Strength er først og fremst for STYRKE og YTELSE. Hvis utsende er første prioritet, så er det fortatt et bra program, men ikke optimalt etter nybegynnerfasen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20911-for-hardt-program/page/2/#findComment-763350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Vika Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Takker for bra svar her:) Jeg forstår fortsatt ikke helt hva som er skadelig med å legge til noen øvelser for et "problemområde", men gleder meg til å lese boken og forhåpentligvis få litt mer forståelse for dette. Forstår heller ikke hvordan 3 øvelser med 3x5 reps kan ta over en time, eller nærmere to på gymmet, uansett om det er TUNGT. Hvor lange pauser bruker folk da mellom settene?? Og for meg så virker det også som at programmet til Gunnar er et solid og populært program, og da må det jo ligge noe bra i det. Jeg har valgt å kjøre på Gunnar sin versjon av SS fremover, da jeg føler at det passer meg bedre med litt fler øvelser enn 3 per økt. Jeg vil ha fokus på baseøvelsene, og så prøve å kjøre hardt på knebøy 3 ganger i uken, og heller fortsette med noen aktiveringsøvelser og tøying først så jeg får ordentlig kontakt. Det skal også nevnes at jeg har kjørt knebøy i stativ fordi jeg fikk beskjed om dette av min gamle PT. jeg har selv forstått at jeg ikke er laget for det, og at bevegelsen blir helt feil for meg i stativ(kanskje derfor jeg også ikke får god kontakt og ønsket resultat?). Føler at jeg blir ekstremt ferdig og støl i lår, men ikke rumpe. Skal ned å trene snart, og kjører da uten stativ fra idag:) Får bare starte relativt lett til alle øvelser og teknikk sitter helt. Var skikkelig umotivert her istad skal jeg være ærlig..gruet meg litt til å dra å kjøre disse 3 øvelsene. Nå har jeg lest over Gunnars variant igjen og føler meg mer motivert med en gang. Har deres gym små vektskiver? Hvis ikke, hva bruker dere ellers? Det er ikke skadelig å legge til øvelser, det er bare ikke i "programmet". Ingen hindrer deg i å gjøre det. Jeg anbefaler å kjøre programmet slik det står i boken, men gjør det du syns er gøy.Grunnen til at 3x5 med tre øvelser tar tid er fordi pausene skal være så lange at alle settene fullføres. Det betyr etter hvert 5-10 min i bøy mellom settene (Det var det for min del).I boken står det ca. 60 sider om knebøyteknikk og vanlige problemer, så det skal være mulig å lære derfra.Min gym har vektskiver ned til 0,5 kg, men har kjøpt 0.25kg og laget 0.1 kg. Uansett hvilken versjon du velger, så er det veldig bra. Vi andre bare flisespikker. Det står en del om begrunnelsen bak programmet i boken, så du vil etter hvert skjønne hvorfor jeg er i mot bastardisering. Uansett, lykke til. Håper kommentarene var nyttige. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20911-for-hardt-program/page/2/#findComment-763361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andyman90 Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Forstår heller ikke hvordan 3 øvelser med 3x5 reps kan ta over en time, eller nærmere to på gymmet, uansett om det er TUNGT. Hvor lange pauser bruker folk da mellom settene?? Og for meg så virker det også som at programmet til Gunnar er et solid og populært program, og da må det jo ligge noe bra i det. Det skal også nevnes at jeg har kjørt knebøy i stativ fordi jeg fikk beskjed om dette av min gamle PT. jeg har selv forstått at jeg ikke er laget for det, og at bevegelsen blir helt feil for meg i stativ(kanskje derfor jeg også ikke får god kontakt og ønsket resultat?). Føler at jeg blir ekstremt ferdig og støl i lår, men ikke rumpe. Knebøy i smith (hvis det er det du mener med stativ) kan ikke sammenlignes med vanlig bøy. Jeg har minst 3 min pause mellom settene, noen ganger opp til 5 hvis jeg er helt kjørt. Du blir ganske mentalt sliten også så før man går videre trenger man litt tid på å hente seg inn igjen for å yte maks. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20911-for-hardt-program/page/2/#findComment-763367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeany Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 Kan nå meddele at jeg er mer kjørt i rumpa enn lårene! tøyde hofteleddsbøyer og gjorde superdog før jeg satt igang med knebøy, og uten det som visstnok heter Smith;) Jeg sliter med teknikken på dips, men ellers tror jeg dette prgrammet fungerer topp for meg! Kjører på det til jeg får boken i posten hvertfall:) Noen tips på hva jeg kan gjøre istedenfor dips? Og hva jeg skal gjøre i forhold til kardio? har 2 stk. hunder, så går jo en del i løpet av en dag. Pleier også å gå en rask tur på rundt 1-1,5 time med dem per dag. Holder dette? Eller bør jeg legge inn intervall? Beklager mange spørsmål, men jeg har lyst på resultater uten skader eller bli utbrent, og gjøre dette riktig:) For et herlig forum! Dere er fine. Tusen takk for så mange gode svar:) Håvard Vika 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20911-for-hardt-program/page/2/#findComment-763454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Vika Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Jeg sliter med teknikken på dips, men ellers tror jeg dette prgrammet fungerer topp for meg! Da kan du jo droppe dips frem til du er blitt sterkere. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20911-for-hardt-program/page/2/#findComment-763487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeany Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 Ja, jeg tror at det er lurt. Håvard Vika 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20911-for-hardt-program/page/2/#findComment-763494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Vika Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Og hva jeg skal gjøre i forhold til kardio? har 2 stk. hunder, så går jo en del i løpet av en dag. Pleier også å gå en rask tur på rundt 1-1,5 time med dem per dag. Holder dette? Eller bør jeg legge inn intervall? I følge Mark Rippetoe så bør du ikke trene noe annet enn SS i noen måneder, men han nevner også at annen trening som du er vant med, kan du fortsette med. Hvis du legger til mer og hardere trening utenom SS, så vil du få dårligere fremgang. Det er viktigere å utnytte nybegynnerfasen til å bli skikkelig sterk, så kan du heller satse på utholdenheten seinere. Alt dette er selvfølgelig hvis styrke er prioriteten din. Jeg ville holdt meg til gåturene i noen måneder, og så trent utholdenhet etter hvert hvis du trenger det. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20911-for-hardt-program/page/2/#findComment-763503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.