Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har endelig fått lysten og viljen til å gjøre endringer på kroppen min.

Har over de 2-3 siste månedene fokusert på ett mer normalt kosthold der brus, chips etc er redusert kraftig.

Har så og si ikkje noe søtsug lengre og er gått ned nærmere 6 kg.

Treningen har vært veldig variert, men skal no melde meg inn på ett trenings senter og følge ett fullkropps program eg fant her inne.

Men eg har lyst til å ta den psmf dietten over 2 uker når eg er hjemme da eg er vekke fra hjemmet i 14 dager i måneden og har begrenset med regulering av mat da eg er vekke og eg trenger hjelp.

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor mye eg kan ete?

Eg klarer ikkje å finne det ut på egen hånd og blir fort veldig usikker om eg gjør det rett.

Eg eter ikkje fisk så kommer til å kjøpe inn tran etc og kommer til å holde meg til kylling, svin og karbonadedeig..

Eg veier ca 100 kg idag og er 186 høy, har middels til lite muskler :(

hvor mye protein, fett etc må eg ha i meg.

Eg fant i en artikkel her inne disse setningene:

• Innta mellom 2,2 – 3g protein/kg. Behovet for protein øker, jo mindre fett du har på kroppen.
  • Karbohydratinntaket skal holdes nede til et minimum. Innta først og fremst fiberrike grønnsaker som inneholder 6-8 gram karbohydrat / 100g. Spis en stor porsjon til hvert måltid.
  • Få i deg 1-3 ss sel-, fiske- eller lakseolje pr dag. Dette er viktig for proteinsyntesen og helsa di.

Så slik eg ser det så må eg har i meg rundt om 250 gram med protein for dagen?

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20470-begynne-p%C3%A5-psmf-dietten-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Eg har endelig fått lysten og viljen til å gjøre endringer på kroppen min.

Har over de 2-3 siste månedene fokusert på ett mer normalt kosthold der brus, chips etc er redusert kraftig.

Har så og si ikkje noe søtsug lengre og er gått ned nærmere 6 kg.

Treningen har vært veldig variert, men skal no melde meg inn på ett trenings senter og følge ett fullkropps program eg fant her inne.

Men eg har lyst til å ta den psmf dietten over 2 uker når eg er hjemme da eg er vekke fra hjemmet i 14 dager i måneden og har begrenset med regulering av mat da eg er vekke og eg trenger hjelp.

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor mye eg kan ete?

Eg klarer ikkje å finne det ut på egen hånd og blir fort veldig usikker om eg gjør det rett.

Eg eter ikkje fisk så kommer til å kjøpe inn tran etc og kommer til å holde meg til kylling, svin og karbonadedeig..

Eg veier ca 100 kg idag og er 186 høy, har middels til lite muskler :(

hvor mye protein, fett etc må eg ha i meg.

Eg fant i en artikkel her inne disse setningene:

• Innta mellom 2,2 – 3g protein/kg. Behovet for protein øker, jo mindre fett du har på kroppen.
  • Karbohydratinntaket skal holdes nede til et minimum. Innta først og fremst fiberrike grønnsaker som inneholder 6-8 gram karbohydrat / 100g. Spis en stor porsjon til hvert måltid.
  • Få i deg 1-3 ss sel-, fiske- eller lakseolje pr dag. Dette er viktig for proteinsyntesen og helsa di.

Så slik eg ser det så må eg har i meg rundt om 250 gram med protein for dagen?

Takker for all hjelp :)

Stemmer, 250g med proteiner. Bruk proteinkilder som kylling, tunfisk osv. Mindre enn 5% fett helst. Svinefilet skal gå fint også.. se på pakken :)

Det er i utgangspunktet det du skal spise + grønnsaker. Og selolje naturligvis.

Stemmer, 250g med proteiner. Bruk proteinkilder som kylling, tunfisk osv. Mindre enn 5% fett helst. Svinefilet skal gå fint også.. se på pakken :)

Det er i utgangspunktet det du skal spise + grønnsaker. Og selolje naturligvis.

Hei og takk for svar :)

Men leser jo litt rundt om der folk bruker cottage cheese og kesam for å variere litt på smak, dette vil vel ikkje ha så veldig stor påvirkning da det ikkje er så veldig mye som går oppi. eventuellt ta noen biter mindre med kjøtt, eller er det virkelig så nøye at det beste er å holde ut med rent kjøtt og grønnsaker som gir meg det inntaket av proteiner eg skal ha ?

Og ett annet spm, er dette det samme som en ketose diett?

Cottage cheese og kesam har lavt fettinnhold og mye proteiner og passer til dietten! Du kan velge de magre variantene for å spare kcal om så. Ellers er psmf en ekstremdiett som holder både fett og karbohydrater veldig lavt i forhold til proteininntak, så om kroppen går i ketose spørs bare akkurat hvor lavt du ligger på karbohydratene, men det kan vel gå under det.

En kamerat og meg prøvde oss på en ketose-diett i sommer. Vi spiste kun fett og proteiner, altså NULL karbohydrater. Vi spiste 200 g av hver (proteiner og karbohydrater). Etter ca 10 dager var vi i ketose. Du kan kjøpe ketosestrips på apoteket, med bruksanvisning.

Ingen av oss likte den dietten.. ikke litt engang, Vi ble enormt sløve. kroppen fungerte ekstremt dårlig. Et godt eksempel på dette er da vi skulle sette opp en kommode fra IKEA, Vi brukte nærmere 1 uke på å sette den sammen!

Etter vi hadde prøvd ketose en stund ble vi anbefalt å prøve PSMF dietten beskrevet på fitnessbloggen.no. Det er en MYE lettere og bedre diett. Kroppen fungerer og man har relativt bra med energi!

Vi prøvde hver av diettene i ca en måned hver, så vi har ikke mye data, men vi gikk ned mest på PSMF. Jeg anbefaler ingen å prøve ketose. Har vært på en PSMF inspirert diett siden februar!! :D

Og ett annet spm, er dette det samme som en ketose diett?

PSMF er en ketogen diett, men målet med dietten er ikke primært å havne i ketose selv om de fleste vil gjøre det. Dietter som kalles for ketose dietter har ofte mye mer fett enn PSMF, men like lite karbohydrater.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...