Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg målte fettprosenten min på denne siden Fettprosent.no - Regn ut din fettprosent.

Vil denne målingen gi en god pekepinn på hvor fettprosenten min er eller er den helt på trynet?

Resultatet viste 17,64 på meg, vet ikke helt om jeg skal stole på det. Er litt nyskjerrig på grunn av at jeg har slitt med manglende mensturasjon i en lang periode nå.

Fortsetter under...

Annonse

Nei, den kan ikke stoles på :) Dersom du har mistet menstruasjonen vil du nok kunne skjønne det ganske greit om det forekommer av lav fettprosent eller lav vekt. Det kan også komme av en endring i treningsmengde eller treningsmetode, for eksempel opplever flere å miste mensen en periode etter å ha begynt med aktiv utholdenhetstrening. Endringer i kostholdet kan gjøre det samme. Hvor lang periode er det snakk om?

1) Lavere vekt

2) Lavere fettprosent

3) Høy treningsmengde

4) Endret treningsform

5) Endret kosthold

Kjenner du deg igjen? Det er ikke noen fasit på hvorfor mensen forsvinner, men de overnevnte kan ofte være medførende faktorer. De tre siste burde nok kanskje kroppen ha tilpasset seg til over såpass lang tid. Du sier du har vært hos legen, hva mente han/henne kunne være grunnen?

Vel vekta har gått opp over 2 kg på ca 4 mnd så det kan ikke stemme det, men legen bagatelliserte det, noe som jeg har nevnt i tråden jenter og mensen. Nå er det utredning hos gynekolog snart :nailbiting:

Men i bunn og grunn var det måling av fettprosent jeg lurte på, om metoden jeg linket til kunne stemme :)

Men uansett tusen takk for svar! Setter stor pris på dere her på forumet! :D

Hva er "normal" fettprosent, å hva er "farlig" fettprosent?

Alt er relativt, men for kvinner regnes mellom 20-30% fett som "mest gunstig". Dette er fordi mange jenter med lavere fettprosent enn det kan miste menstruasjon og få andre følger. Det er derimot veldig individuelt, da noen kan ha en lavere fettprosent uten større fysiske vansker, andre ikke. Dermed cirkaverdiene. I mine øyne er en "farlig" fettprosent en fettprosent som går utover helsa, fysisk og psykisk, både på kort og lang sikt, både ved for lav og for høy fettprosent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...