Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Og jeg har selvfølgelig bekkenløsning fra to svangerskap med dette evt.--s¨å nå lurer jeg på..hva gjør jeg? Hva trener jeg? Vil jo trene men får jo ikke til å sette meg ned på sofaen uten å nesten begynne å grine fordi det river så sykt bak i nedre rygg/hofte/rumpe:( Smertene kommer mer frem når jeg presser rumpa ut,som for eksempel ved mark og knebøy....og når jeg bøyer meg ,setter meg,..ja beveger meg i det hele tatt:(

Litt hjelp? Kan slyngetrening være et alternativ?Hvilke øvelser,tøy øvelser osv ?

Synes dette er helt katastrofe at jeg ikke får til å trene som normalt:(

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Kjæresten min sliter med noe som høres veldig likt ut i forhold til når du får smerter. Øvelser som har fungert bra for henne er typiske aktiveringsøvelser for gluteus medius, som f.eks liggende benhev til siden og hip clams. Andre ting som også har lettet på smerten er øvelser for quadratus lumborum som sideplanke (ikke så lenge, 10-30 sek med fokus på å stramme alt du kan) og suitcase walk. Generell styrking av kjernemuskulaturen vil trolig også hjelpe!

Øvelser i slynge har også fungert bra, men etter det jeg har erfart kan det være greit å begynne med de øvelsene over og heller gå over til redcord etterhvert, eventuelt dra til en fysio/manuelterapaut eller en god PT som kan vise deg korrekt teknikk så du vet at du aktiverer de riktige musklene. Tøying av rumpa har også hjulpet litt!

Men hvis det er så vondt at du nesten begynner å grine hadde jeg dratt til en terapaut som kunne sett på det og vurdert det derifra :) håper det hjalp litt!

Sikkert flere av øvelsene du ikke har hørt om, men du finner nok alt på godeste youtube :)

Kjæresten min sliter med noe som høres veldig likt ut i forhold til når du får smerter. Øvelser som har fungert bra for henne er typiske aktiveringsøvelser for gluteus medius, som f.eks liggende benhev til siden og hip clams. Andre ting som også har lettet på smerten er øvelser for quadratus lumborum som sideplanke (ikke så lenge, 10-30 sek med fokus på å stramme alt du kan) og suitcase walk. Generell styrking av kjernemuskulaturen vil trolig også hjelpe!

Øvelser i slynge har også fungert bra, men etter det jeg har erfart kan det være greit å begynne med de øvelsene over og heller gå over til redcord etterhvert, eventuelt dra til en fysio/manuelterapaut eller en god PT som kan vise deg korrekt teknikk så du vet at du aktiverer de riktige musklene. Tøying av rumpa har også hjulpet litt!

Men hvis det er så vondt at du nesten begynner å grine hadde jeg dratt til en terapaut som kunne sett på det og vurdert det derifra :) håper det hjalp litt!

Sikkert flere av øvelsene du ikke har hørt om, men du finner nok alt på godeste youtube :)

Takk for svar:) Jeg har nå gått til kiropraktor flere ganger og er nesten smertefri nå:D Her var det bekkenlåsning og et par låsninger i øvre del av ryggen imellom skuldrene(n).

Teknikken vet jeg er god,så her var det bare god gammeldags plager som rett og slett oppstod da jeg gikk gravid og som gikk over etterpå..som kom tilbake da typisk nok ved markløft. typisk nok fordi man drar opp vekt foran seg mer enn over seg mente kiropraktor...fordi knebøy ikke trigger smerter altså:) Uansett,har også fått masse råd om å massere med skumrulle og slike ting også,så det er ikke dumt:D Også slyngetrening :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...