Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper på å få litt hjelp her inne :)

Hva gir mest vektnedgang ?!

Alt1.

3 økter i uken:

- løpe 8 km(ca 10,5km/t) + basis styrke (push ups, sit ups etc)

- svømme 4 km

- løpe 7 km + basis

Alt 2

Eller ( nå som jeg har mer tid )

5 økter i uken:

-løp 5 km (ca 10,5 km/t) + basis x3/4

- svømme 2km x2

Altså alt 1 er lengre men færre økter, mens alt 2

er flere økter men kortere distanse. Totalt blir jo

alt 2 flere kalorier forbrent, men jeg tenker at lengre

Økter forbrenner mer, selvom det er mindre totalt.

Tenkt mye på dette, så blir veldig takknemlig hvis noen

kan hjelpe meg til tross for at det kan virke logisk!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19978-trene-3-eller-6-ganger-pr-uke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer også helt an på treningsmetoden. For å forbrenne mest mulig må du utføre aerob trening. Det oppnår du hvis du har høy intensivitet over kortere tidsinertvall. Det vil si at jeg anbefaler treningsmengden i alternativ 1, men ikke sats på å løpe lengst mulig med et jevnt tempo. Gjør intervalltrening med 40 sekunders spurt, for deretter 80 sekunders pause til utmattelse - fungerer mye bedre.

Som regel har jeg løpt 45 min jevnt tempo med høy intensitet, opp imot melkesyre terskel

men ikke anaerob 2 ganger i uken. Nå løper jeg lik intensitet, men 30 min.

Jeg er 173cm, veier 62 kg, ønsker å tone, var 58 kg i høst - det er der jeg ønsker å ligge.

Aktivitetsnivå i hverdagen er relativt høy, går mye (5-10km daglig) pga jobben jeg har.

Tidligere toppidrettssvømmer, så har mye muskler i lår/legger og skuldre, ønsker ikke bygge mer,

Derfor jeg har unngått intervall i og med at det er ekspslosivt, i alle fall tenker at det bygger mer musklatur

når man trener intervall enn langdistanse.

Så selvom alt 2 forbrenner mer kcal i løpet av en uke, anbefales alt 1? Why?

Tusen takk for all hjelp :D

Annonse

Fordi for mye trening ikke er bra. Restitusjon er viktig. Du risikerer også å ligge i for stort kaloriunderskudd, noe som gjør at kroppen stopper forbrenningen. Skal du forbrenne kroppsfett må du huske at du må ligge i kaloriunderskudd - rundt 500 kcal per dag (0,5 kg per uke). Når du ligger i kaloriunderskudd vil du ikke klare å bygge store muskler. Du tenker helt feil. Trener du for eksempel styrke mens du ligger i kaloriunderskudd vil du ikke bygge store muskler - du vil derimot forbrenne fett samtidig som du bevarer muskelmassen og får en fit kropp. Trener du ikke styrke mens du går ned i vekt risikerer du å miste musklene, og få en tynnfeit kropp. Spis derfor mye proteiner og tren godt.

Jeg vil anbefale intervalltrening. Les deg litt opp, så finner du fort ut at det er dét som er det mest gunstige alternativet. Bruk søkeordene fettforbrenning, aerob og intervall, så vil du finne mye bra lesestoff som begrunner hvorfor intervall- og styrketrening er det beste alternativet.

Ja jeg forstår, det er logisk. :) og med et inntak på 1800 kcal daglig + feks 2 intervall økter og 1 lengre svømmeøkt

i uken, mener du det er "nok" for å holde forbrenningen oppe samt gå ned ca 0,5 kg i uken? - sett ut ifra infoen ovenfor.

Muskler tar mindre plass enn det fett gjør, derfor kan du se helt annerledes på 58 kg NÅ enn det du gjorde forrige gang. Slutt å tenk på vekta, det er bare et tall.

Henter inn litt ekspertisehjelp, eirich , du har nok noe å komme med her ;) Begynner å tenke i noen litt andre baner her..

Gjest Jester
Ja jeg vil gjerne gå ned et par kg. Når jeg var 58kg hadde jeg oppfølging

av lege og alt var i orden, men når det er sagt er jeg også fornøyd med kroppen

min nå: ønsker bare å shape litt og tilbake til 58 kg :)

Kan jeg spørre hvorfor du hadde oppfølging av lege? Det er vesentelig for å bedømme hvorvidt forumet er rett plass for deg å søke hjelp, da det tyder på at ikke alle opplysningene som er nødvendig for å kunne hjelpe deg foreligger.

Annonse

Familiemedlem som er lege - spesialist på er ernæring, har alltid tatt jevnlig blodprøver

og det gjorde vi også når jeg gikk ned. :)

Men poenget med innlegget er at jeg kom ut av mine treningsrutiner, som da var " alt 1 "

la på meg en del de siste to månedene, har god tid til å trene nå frem til sommeren og ønsker

å lage en plan :)

Gjest Jester
Ikke tenk så mye på vekten, tenk heller på hvordan du ser ut. Litt muskler er aldri stygt, men veier mer enn fett.

Presisjon: Muskler og fett veier akkurat det samme, men muskler har større massetetthet noe som gjør at 1kg muskler vil ha lavere volum en 1kg fett. Men 1kg er 1kg uansett hva det består av

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...