Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mulig dette burde vært postet i tråden for dumme spørsmål :oops:

Men altså, jeg er rimelig fersk innen tung styrketrening og har holdt meg til knebøy og markløft, men føler ikke jeg får like god kontakt med stumpen i de øvelsene. For et par uker siden putta PT`n meg i benpressmaskinen av typen skrått oppover og her fikk jeg fin kontakt.

Nå har jeg brukt denne 3 ganger når jeg har trent selv, og i dag ble jeg litt undrende siden jeg klarte lett 180 kg etter at jeg hadde hatt 4 sett med litt lavere vekter(100-140 kg X15 pr sett) Siden jeg begynte å tenke på skaderisiko midt i settet med 180 kg stoppet jeg på 6 stk, tok av litt vekt og tok 15 til.

PT`n er nå på ferie, så vil ikke forstyrre derfor spørr jeg her. Er det stor skaderisiko, enkelt å gjøre øvelsen feil? Hva må jeg være obs på?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19941-skaderisiko-ved-benpress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få god kontakt med rumpa i knebøy og markløft kan det lønne seg å kjøre noen enkle aktiveringsøvelser som oppvarming. Dette kan være hip thrust/glute bridge, ettbeins strake markløft og pull through. Etter disse øvelsene svir det allerede godt i rumpa, og det er enda lettere å få kontakt i knebøy.

Om du allikevel vil fortsette å ta benpress er det viktig at du utfører den på noe samme måte som ved knebøy. Knærne skal ikke falle innover, og du må være veldig forsiktig med å ikke krumme i korsryggen. Det er stadige problemer med isjias-nerven på grunn av krum korsrygg under benpress.

Ta også en titt på denne Bekkentilting i knebøy og benpress - www.afpt.no

Takk for svar:)

Har alltid med aktiveringsøvelser for stumpen i oppvarmingen før bentreningen, likevel "detter" kontakten ut så fort jeg kommer over 60 kilo, og jeg har det med å komme litt frampå. Terper og terper, så satser på at det kommer seg etterhvert :)

Takk for linken også (y)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...