Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker tilbakemelding på mitt treningsprogram. Jeg kjører en type to-splitt, men kjører knebøy hver eneste økt. Mine mål med treningen er av både funksjonell og estetisk art.

Mine funksjonelle mål er:

- Å utvikle en sterk rygg og skuldre, slik at jeg ikke vil utvikle ryggplager, hverken nå når jeg studerer og bruker timesvis hver dag på å lese og skrive på PC, og i fremtiden når jeg blir å komme ut i arbeidsmarkedet.

- Å utvikle muskler i beina, slik at jeg slipper å bli 3. generasjon som må skifte ut leddene i knærne.

- Å ha en generelt sterk og sunn kropp, som fungerer i hverdagen.

Mine estetiske mål:

- Å gå ned i fettprosent, og få en strammere kropp

- Å utvikle en stor, rund og fin rumpe

Og ja, jeg vet at fettprosenten også har mye med kosthold å gjøre, så det trenger jeg ikke informeres om, men jeg ønsker tilbakemelding på styrketreningsprogrammet mitt.

Dag 1 - bein og bryst:

Tung knebøy - oppvarmingssett og tre tunge sett med 6 repetisjoner.

Benkpress - oppvarmingssett og tre tunge sett med 4 - 6 repetisjoner.

Bulgarske utfall - tre sett med 10 repetisjoner på hvert bein.

Hip thrust - tre sett med 10 repetisjoner.

Hamstring curl - tre sett med 6 - 8 repetisjoner.

Stående leg extension bakover i kabel - tre sett med 8-10 repetisjoner.

Stående leg extension sideveis i kabel - tre sett med 6 - 8 repetisjoner.

Beinpress - tre sett med 10 repetisjoner.

Dag 2 - rygg og triceps:

Chins - her trener jeg for tiden med eksentrisk, for å trene meg opp til å klare å ta chins uten hjelp.

Lett knebøy - oppvarmingssett og fem lettere sett med 10 - 12 repetisjoner.

Markløft - tre tunge sett med 6 - 8 repetisjoner.

Bredt nedtrekk - tre sett med 8 - 10 repetisjoner.

Sittende roing - tre sett med 8 - 10 repetisjoner.

Tricepspress over hodet med manual - tre sett med 8 - 10 repetisjoner

Pushdowns med kabel - tre pyramidesett.

Dag 3 - bein og bryst:

Tung knebøy - oppvarmingssett og tre tunge sett med 6 repetisjoner.