Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Info:

Mann

23 år

193 cm

79 kg

Student

6 styrketreninger i uken ( 3-split x2)

Bestemte meg for å bli kvitt studentfettet noen mnd tilbake (3 1/2 mnd). Gikk ned fra 86 til 79kg på streng kost og mye trening. Nå har jeg kommet til en fase som jeg egentlig ikke trodde skulle skje meg, nemlig gå opp i vekt og bygge muskler.

Med tidligere erfaringer fra å gå opp i vekt syns jeg at alt legger seg rett på magen istedenfor å bli fordelt rundt på muskler som virkelig trenger det (spesielt ben).

Mitt nåværende kosthold ser sånn ut:

M1: 3-4 egg, proteinshake

M2: 200g kyllingkjøttdeig eller 4 speltlomper m/ ost, skinke, agurk

Etter trening: Banan + Proteinshake

M3: 100g ris, 150g kjøtt/fisk + grønnsaker

M4: 80g proteinhavregrøt + 50g blåbær

Tenkt å bytte nå, men har ikke så mye erfaring og kunnskap rundt dette med å gå riktig opp i vekt.

Har sett for meg et slikt kosthold framover:

M1: 120g havregryn + blæbår + Proteinshake

M2: 5 egg + 100-200g eggehvite

M3: 5 riskaker med økologisk peanuttsmør

Før trening: CCE ( Creatine Complete Extreme)

Etter trening: 1 banan + proteinshake ( Vurderer gainer, noen innspill?)

M4: Her er jeg usikker (hvor mye ris/poteter og kjøtt/fisk/kylling)?

M5: 4 speltlomer med Philidelphia light, ost, skinke, agurk

M6: 120g proteinhavregrøt + blåbær

Hvordan ser dette nye kostholdet ut iforhold til mitt mål? Er gainer å anbefale til bruk rett etter trening, hørt det bare er sukker som legger seg på magen?

Er ikke så veldig glad i nøtter så har ikke det med i kostholdet, ellers bruker jeg mye olje i matlaging. Drikker bare vann og har en spisedag på søndag som regel inneholder valgfri middag samt noe godteri.

Fortsetter under...

Gainer inneholder vel bare store mengder karbohydrater. Så lenge kalorimengden ikke er for lav burde du ikke bruke gainer. Ligg på rundt 500 kcal over det du trenger - ikke mer. Ligger du mye mer over vil du mest sannsynlig legge på deg i form av kroppsfett.

En venn av meg gjorde den tabben. Uten innsikt i kostholdet sitt startet han på Gainer fordi han hadde hørt at man ble stor av det. Prøvde å fraråde han fra det siden han allerede hadde en god framgang. Dessverre hadde han fått mersmak og ville bare bli større, så han måtte han lære på den harde måten. "Stor" i denne sammenhengen endte opp med "lubben" etter noen måneder. Ble noen tunge økter på tredemølla etter den perioden.

etter det jeghar hørt (fra ernæringsfysiolog og lege) er det vanlig ved vektøkning at det først legger seg på magen - dette skjær særlig dersom en over tid har levd på veldig lite næring, er undervektig, eller dersom vektøkningen skjer kjapt. For deg er kanskje det kanskje det siste (kjapp økning) årsaken, og evt det føste (lav inntar over tid).

Jeg ville forsøkt med "LEAN GAINING" - altså et lavt overskudd av kcal. Sjekk vekt o.l jevnlig slik at du kan justere. Ved å ta vektøkningen rolig og over tid vil du kunne oppnå at hoveddelen av vektøkningen skjer i form av muskler og mindre fett.Prøv f.eks å øke matinntaket med 200 kcals i en ukes tid å¨se hvordan kroppen svarer. Om vekten forbli uendret så øker du litt til. osv..

Dersom du ønsker at særlig bena skal vokse (heller enn andre kroppsdelen) så kan du med fordel trene dem oftere, eller ha ekstra fokus på dem. Muskelbygging oppnås typisk ved 6-12 reps, så når volum er målet kan du med fordel trene slik heller enn type 5 x 5 trening som hovedsakelig utvikler styrke.

etter det jeghar hørt (fra ernæringsfysiolog og lege) er det vanlig ved vektøkning at det først legger seg på magen - dette skjær særlig dersom en over tid har levd på veldig lite næring, er undervektig, eller dersom vektøkningen skjer kjapt. For deg er kanskje det kanskje det siste (kjapp økning) årsaken, og evt det føste (lav inntar over tid).

Jeg ville forsøkt med "LEAN GAINING" - altså et lavt overskudd av kcal. Sjekk vekt o.l jevnlig slik at du kan justere. Ved å ta vektøkningen rolig og over tid vil du kunne oppnå at hoveddelen av vektøkningen skjer i form av muskler og mindre fett.Prøv f.eks å øke matinntaket med 200 kcals i en ukes tid å¨se hvordan kroppen svarer. Om vekten forbli uendret så øker du litt til. osv..

Dersom du ønsker at særlig bena skal vokse (heller enn andre kroppsdelen) så kan du med fordel trene dem oftere, eller ha ekstra fokus på dem. Muskelbygging oppnås typisk ved 6-12 reps, så når volum er målet kan du med fordel trene slik heller enn type 5 x 5 trening som hovedsakelig utvikler styrke.

Takk for svar! "Lean gaining" er noe jeg absolutt skal prøve.

200 kcal er jo ikke så veldig mye, det er vel omtrent 40g havregryn med litt melk?

Jeg trener 8-10 reps med 3/4 sett, kommer an på dagsformen og kjører 3-4 forskjellige øvelser på hver muskelgruppe, har økt styrke og volum i alt unntatt volum på bena, bare trene hardere vel.

Det er det innrykket jeg også har fått av gainer, masse karbo og mange kcal. Men tenkte bare å bruke det rett etter trening, så jeg får i meg 600 raske kcal men da holder jeg meg unna det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...