Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg sliter en del med kronisk senebetennelse i begge håndleddene, verst i høyre. Enda hvor mange forhåndsregler jeg tar så blir jeg aldri helt kvitt det, så da må man heller finne måter å gjøre det beste ut av situasjonen, samt forebygge ytterligere skade. I hverdagen går det greit, men merker det nå som jeg faktisk endelig har fått litt progresjon i treninga at håndleddene er i veien. Må kutte ut eller tilpasse såpass mange øvelser at jeg føler jeg ikke får maks utbytte.

Har begynt å gjøre øvelser for håndleddet med lette vekter, både roteringer, fra side til side og opp/ned. I tillegg vurderer jeg å gå til innkjøp av en eller annen håndledsstøtte som jeg kan bruke under de verste øvelsene, men har hørt ymse både for og imot.

Skal til lege for henvisning videre både pga. håndledd og en muskeskade i låret, men tenker uansett det er lurt å høre her om erfaringer og tips.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19677-senebetennelse-og-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått konstantert at du har kroniske betennelser?

Senebetennelser skyldes overbelastninger og har man først fått en betennelse så deles den gjerne opp i tre faser hvorav kroniske betennelser er den siste.

Uansett, dette må fastslåes av en lege og hvis du har misstanke om at den er kronisk bør du få tatt en ultralyd undersøkelse.

I mellomtiden ville jeg trent uten å belaste håndleddene i noen særlig stor grad. Har du kroniske betennelser kan det være at du har små avrivninger på senen som i værste fall kan føre til at en sene ryker.

Har hatt betennelser selv og de har blitt behandlet med hvile og ro, kortison og akupunktur.

Har du fått konstantert at du har kroniske betennelser?

Senebetennelser skyldes overbelastninger og har man først fått en betennelse så deles den gjerne opp i tre faser hvorav kroniske betennelser er den siste.

Uansett, dette må fastslåes av en lege og hvis du har misstanke om at den er kronisk bør du få tatt en ultralyd undersøkelse.

I mellomtiden ville jeg trent uten å belaste håndleddene i noen særlig stor grad. Har du kroniske betennelser kan det være at du har små avrivninger på senen som i værste fall kan føre til at en sene ryker.

Har hatt betennelser selv og de har blitt behandlet med hvile og ro, kortison og akupunktur.

Takk for utfyllende svar :)

At det er kronisk er ikke en mistanke, har fått det fastslått av to forskjellige leger. Mye tegning, data og gitar sliter på håndledd. Har kke fått annen behandling enn forbud mot alt jeg liker og diclofenac i lange baner. Sistnevnte tåler ikke magen min så god, og jeg er heller ikke så glad i å måtte ta medisiner som kun demper symptomene. Har en fastlege som er litt løs på reseptblokka i stedet for å gi hjelp til å forebygge eller videre henvisning. Denne gangen skal jeg kreve henvisning videre til noen som har mer spesialkompetanse.

Fikk foreslått kortisonkur, men det sa jeg nei til siden jeg ikke vil gjøre meg avhengig av steroidhormoner. Det skal i så fall være siste utvei. Ønsker heller å finne måter å både støtte og forebygge.

Slike som er rundt hånda og stanga/hantelen etc..Drareimer..Avlaster grepet.

Det er helt ukjent for meg. Skal sjekke opp. Takk :)

Annonse

Takk for utfyllende svar :)

At det er kronisk er ikke en mistanke, har fått det fastslått av to forskjellige leger. Mye tegning, data og gitar sliter på håndledd. Har kke fått annen behandling enn forbud mot alt jeg liker og diclofenac i lange baner. Sistnevnte tåler ikke magen min så god, og jeg er heller ikke så glad i å måtte ta medisiner som kun demper symptomene. Har en fastlege som er litt løs på reseptblokka i stedet for å gi hjelp til å forebygge eller videre henvisning. Denne gangen skal jeg kreve henvisning videre til noen som har mer spesialkompetanse.

Fikk foreslått kortisonkur, men det sa jeg nei til siden jeg ikke vil gjøre meg avhengig av steroidhormoner. Det skal i så fall være siste utvei. Ønsker heller å finne måter å både støtte og forebygge.

Det er helt ukjent for meg. Skal sjekke opp. Takk :)

Fikk det selv som følge av trommespilling, så kjenner meg igjen;)

Det er veldig typisk at man får Diclofenac/Voltaren. Dette hjelper forsåvidt mot smerter, men kan også til tider virke mot sin hensikt. Da oppnår man noe som kalls "failed healing", hvor man demper smertene og som følge av det belaster senene og avbryter kroppens egne forsøk på å reparere skaden. Kom deg til en spesialist;)

I mellomtiden kan du også tenke litt på andre faktorer som kan spille inn. Hvis man f.eks har et skjevt forhold mellom omega-3 og omega-6 i kroppen kan det provosere frem betennelsestilstander i kroppen og føre til at det tar lengre tid å bli kvitt dem. Det samme kan meieriprodukter og (ifølge lavkarboforskere) karbohydrater. I India er vanlig å spise mye gurkemeie ved betennelser, noe som visstnok hjelper.

Jeg har litt erfaring med dette etter titusentalls timer som dataspillentusiast. Plutselig en dag (tilfeldigvis samme dag jeg hadde eksamen i norsk hovedmål, skriftlig på VGS) fikk jeg strålende smerte i høyre biceps. Eksamen gikk bra all den tid jeg skrev hele kun med venstre hånd, men rekonvalensen tok 3 år og jeg er usikker på om jeg noensinne blir helt bra. Når "senebetennelser" kronifiseres så er det ikke lenger snakk om noen betennelse, men snarere degenerative forandringer i (sene)vevet. Vondt har jeg hatt både i biceps, triceps, håndledd, skulder, nakke og rygg, men mye må ha vært psykosomatisk. Tilheling av slikt går sent, spesielt hvis man jobber i et stillesittende yrke med repetetive bevegelser (eller studerer, slik jeg gjorde). En hel sommerferie uten datamaskinarbeid hjalp overhodet ikke og senere lærte jeg at det å helt kutte ut aktivitet som fører til smerte heller ikke er tilrådelig. Er det først kronifisert tror jeg ikke man noensinne kan bli helt frisk, kun finne strategier for å holde smerten minimal og utviklingspotensialet for ytterligere skade lavt gjennom reduksjon av aktiviteter, smartere jobbing, trening, osv.

For tiden har jeg det ganske bra og merker kun noe til smerte i triceps hvis jeg sover lite eller drar all-nighters (sjelden). Dataspill har jeg ikke spilt siden smerten tilkom og jeg har egentlig redusert datamaskinaktivtetene til tross for at jeg faktisk jobber som IT-konsulent. Forsøker heller å legge kvalitet i de (få) setningene jeg skriver og aktivitetene jeg utfører i jobbsammenheng.

Av behandling prøvde jeg litt fysioterapi (hovedsaklig massasje og diverse styrkende øvelser), mens jeg anså kiropraktikk, osteopati, naprapati og andre alternative remedier som akupunktur for å kun være symptombehandling og ødslet således ikke pengene bort på slikt. Kortisonsprøyte, smertestillende og slikt prøvde jeg heller ikke. Optimalisering av kosthold og aktivitet for å fremme rikelig med oksygenrikt blod og slikt "minutia" kan være til hjelp over en lenger periode, men siden degenerert vev tar lang tid å fikse (det man ønsker er jo både tilheling av vev og at smertesignalene skal slutte å sendes) er det ikke godt å si hva effekten er i praksis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...