Powerpuff Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Ok, av de første 18 kiloene jeg mistet var kun 1 kg muskelmasse, resten fett i følge de noenlunde upålitelige scanningene jeg har tatt underveis. Av de neste fire kiloene som forsvant var derimot 2 kg muskelmasse, dvs et muskelmassetap på 50 %. Nå begynner jeg å bli litt bekymret - greit nok at jeg har mye muskler fortsatt, men hvis trenden fortsetter slik blir det labre greier til slutt! Jeg har riktignok blitt satt på muskelnedbrytende medisiner i den perioden der muskeltapet har økt (som jeg sannsynligvis må gå på i årevis fremover), men det får jeg ikke gjort noe med, så jeg får like godt gjøre det beste ut av det. Jeg lurer derfor på om det er noe jeg har glemt noen ting med tanke på hva jeg kan gjøre for å sørge for at det er mest mulig fett og ikke muskler som forsvinner når jeg vil fortsette å gå ned i vekt. Dette er det jeg gjør til nå: * 5 harde styrketreninger i uka (i sykdomsperioder med alvorlig sykdom som har vart i ca 1,5-2 uker i gangen ca annenhver måned har jeg vært nede i 2 i uka på det verste, noe som kanskje kan forklare noe av muskeltapet?) * 3 høyintensitetstreninger i uka når jeg er frisk (maks 30 minutter intervall, stort sett rundt 15 min). Begrenser kardio veldig ellers, men er veldig glad i dance central * Omega 3, kreatin, bcaa tas religiøst. * HØYT proteininntak. Tror laveste jeg har vært på en dag er på 130 gram per dag eller noe sånt, ligger på rundt 2 g per kg kroppsvekt til vanlig. * Sunt fett til frokost i tillegg til protein (ca fordeling 40-60 % protein, 30 % trege karbs og 30-50 % fett). * Moderat kaloriunderskudd på 300-500 kcal per dag. Jeg lar det gjerne gå tregt ned i vekt, det gjør meg ingenting at ting går sakte hvis jeg bare får beholde musklene mine. I aktive sykdomsperioder har jeg ligger på vedlikeholdsinntak kalorimessig, blant annet for å hindre muskeltap og fordi økte medisindoser øker apetitt i de periodene. Ser dere noe jeg har glemt, eller som jeg kan gjøre bedre/annerledes? Eller er det normalt at kroppen plutselig i perioder bestemmer seg for å ta musklene i stedet for fettet når man går ned? Men... Jeg har jo fortsatt en fettprosent på 39, så jeg nekter å tro at kroppen skal ha noen grunn til å ofre muskelmassen alt nå? Litt frustrerende å gå ned i vekt og se den samme fordømte fettprosenten hele veien, så hva som helst av innspill settes stor pris på! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19668-hva-p%C3%A5virker-om-vekttapet-tas-fra-fettvev-eller-muskelmasse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fggfg Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Kroppen omgjør energi fra tre kilder: karbohydrater, fett og proteiner. Proteiner brukes til å bygge opp og reparere celler, men brukes også til energiomsetning når du trener hardt og ikke spiser nok. Husk å ikke trene for mye - ironisk nok. Kroppen trenger restitusjon. Kjør heller litt færre, men effektive treningsøkter. 5 harde styrkeøkter og 3 høyintensitetstreninger per uke høres litt mye ut. Da trenger du isåfall fort veldig mye energi (kcal) per dag. Dobbeltsjekk kostholdet ditt og vær sikker på at du ikke spiser for lite. Hvis kostholdet er bra burde du være sikker på at du i størst mulig grad forbrenner fett ved trening. Anbefaler deg å lese artikkelen om Effektiv fettforbrenning på trim.no. Den er veldig kort og enkel. Da vil du forstå mer om hvordan energiomsetningen i kroppen fungerer. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19668-hva-p%C3%A5virker-om-vekttapet-tas-fra-fettvev-eller-muskelmasse/#findComment-728060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Powerpuff Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Tusen takk for svar! Jeg ligger på maks 500 kcal i underskudd, stort sett på rundt 300 kcal i underskudd. Spiser maten min, så ligger rundt 1700-1800 kcal per dag på aktive dager (jeg er lav og trenger ikke mer enn det, siden jeg nå med hard trening kommer opp i 2000-2100 kcal i forbruk). Tror nokså bestemt at jeg spiser nok - spiser jeg mer går jeg ikke ned i vekt i det hele tatt. Men ok, litt mindre hard trening kan være verdt å teste ut, selv om det høres noe kontraproduktivt ut. Tre styrkedager og to intervalldager med to dager hvile i uka f.eks? Mindre enn det tror jeg at jeg vil slite med å få til (et problem jeg aldri trodde jeg skulle få, forøvrig:p). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19668-hva-p%C3%A5virker-om-vekttapet-tas-fra-fettvev-eller-muskelmasse/#findComment-729450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Powerpuff Skrevet 11. april 2013 Forfatter Del Skrevet 11. april 2013 Ok, ikke mange dagene siden jeg postet her, men jeg har lagt inn flere hviledager og rett og slett endret treningsinnholdet ganske betydelig med nye øvelser som jeg ikke har brukt å bruke før. Tror kroppen er blitt vant til de styrkeøvelsene jeg har brukt å kjøre rett og slett - de gamle er jo knapt slitsomme lenger selv når jeg tar maks belastning Tror det funket, for har gått ned over 2,5 kilo siden opprinnelig post, som er mer enn det jeg har gjort på to måneder ellers - ok, har holdt vann i denne tiden sannsynligvis, men likevel. Det går jo fremover! OMSIDER! JUHU! Ok, riktignok er fettprosenten fortsatt nøyaktig den samme som før også nå, men det skjer jo noe. Eller no'. 25 kg borte, 12 % fett to go. Forhåpentligvis må jeg ikke gå ned 25 kg til for å bli kvitt de resterende 12 % Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19668-hva-p%C3%A5virker-om-vekttapet-tas-fra-fettvev-eller-muskelmasse/#findComment-733837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.