Jeanettehh Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg er relativt ny i gamet her, har laget en tråd på utholdenhetsforumet, men jeg får ta en rask presentasjon av meg her også. Jeg er en kvinne på 28 år, veier 74 kg og er 168 cm høy, jobber som sykepleier, har hund og driver med hester så er egentlig ganske aktivt både i arbeid og på fritiden. Men vekten har økt over en periode på 8 år, og jeg er kommet dit hvor jeg ikke ønsket å være i forhold til vekt/utsennne, og føler meg ubekvem. . Meldte meg inn i treningsenter for snart 2 mnd siden, og begynte med 2 dager i uken (rir 2 ganger i uken+ biskja får turer). I starten var det kun apparater som gjalt ved styrkeøvelser. Men jo mer jeg leste og forhørte meg rundt så forsto jeg at det var frivekter og base øvelser som gjalt. Min onkel starter i EM i markløft og benkpress i år, så han hjalp meg å sette opp et program, dette så slik ut: Repitisjoner/sett, fordelt på 3 dager i uken med fokus på riktig teknikk. - Knebøy 5x5 - Knebøy på bosoball 5x 5 -Benkpress 5x5 - Skråbenk 4 x 6. - Markløft 5x5 -Pushdown 4x6 -Nedtrekk front 4x8 -Utfall 5x8 -Biceps curl 4x8. Har testet ut dette i 2 uker nå, helt frem til jeg leste om RYP. Nygbegynnerprogrammet mitt der ser slik ut: -Knebøy -Skråbenk -Bicepscurl -Tricepspress - Utfall. -Nedtrekk. -Markløft. Nevner ingenting om vekter, da jeg ikke har fått testet ut alle øvelsene ennå. I tillegg har jeg begynt å kjøre 4x4 intervaller 2 ganger i uken utover 3 styrkeøkter. Typisk uke for meg: Mandag: Trening styrke+ 4x4. Tirsdag: Ridning. Onsdag: Styrkeøkt. Torsdag: 4x4 intervall. Fredag: Ridning. Lørdag: Styrkeøkt. Søndag: Fri/langtur med biskja. Hvilken av styrkeprogrammene ser mest fornuftige ut om man ønsker rask fremgang og vektnedgang? Og fins det noe protein shake som faktisk smaker godt? Og bør man trene eks 5x5 eller 8x3? Jeg må se på kostholdet mitt også, for det er nok der jeg feiler mest. Ingen vektnedgang eller nedgang på målbåndet på 2mnd med slike uker. Men det som holder motivasjonen i gang er mer energi, bedre løpeform, lavere puls i hvile ect... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19643-styrkeprogram/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeanettehh Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 Ingen som har noe formening? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19643-styrkeprogram/#findComment-727463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
melis1988 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Det er jo ikke de store forskjellene på de to programmene, så kjør på med det du liker best! I forhold til sett og repetisjoner, pleier jeg å variere litt. Hver gang jeg øker på vektene trener jeg 5x5, og etterhvert som jeg klarer flere repetisjoner tar jeg flere. F.eks uke 1: 5x5, uke 2: 4x6/7, uke 3: 3x8 osv. Når jeg klarer åtte reps eller fler legger jeg på vekter og starter med 5x5 igjen. Funker fint det og har stadig fremgang Som du sier så er det på kjøkkenet at vektnedgangen foregår. Styrketrening øker hvileforbrenningen samt at du forbrenner en del mens du trener, men for å gå ned i vekt er det energi inn - energi ut som gjelder. Spis mye proteiner, sunt fett, grønnsaker og meieriprodukter, grove kornprodukter og ellers ren mat, så skal du se at det går seg til! Når det kommer til proteinshakes finnes det utallige varianter, og noen smaker bedre enn andre. Hvis du leter litt så finnes det flere tråder som omhandler proteinshakes og smak, kanskje du blir litt klokere der. Lykke til! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19643-styrkeprogram/#findComment-729305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.