Jeanettehh Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg er relativt ny i gamet her, har laget en tråd på utholdenhetsforumet, men jeg får ta en rask presentasjon av meg her også. Jeg er en kvinne på 28 år, veier 74 kg og er 168 cm høy, jobber som sykepleier, har hund og driver med hester så er egentlig ganske aktivt både i arbeid og på fritiden. Men vekten har økt over en periode på 8 år, og jeg er kommet dit hvor jeg ikke ønsket å være i forhold til vekt/utsennne, og føler meg ubekvem. . Meldte meg inn i treningsenter for snart 2 mnd siden, og begynte med 2 dager i uken (rir 2 ganger i uken+ biskja får turer). I starten var det kun apparater som gjalt ved styrkeøvelser. Men jo mer jeg leste og forhørte meg rundt så forsto jeg at det var frivekter og base øvelser som gjalt. Min onkel starter i EM i markløft og benkpress i år, så han hjalp meg å sette opp et program, dette så slik ut: Repitisjoner/sett, fordelt på 3 dager i uken med fokus på riktig teknikk. - Knebøy 5x5 - Knebøy på bosoball 5x 5 -Benkpress 5x5 - Skråbenk 4 x 6. - Markløft 5x5 -Pushdown 4x6 -Nedtrekk front 4x8 -Utfall 5x8 -Biceps curl 4x8. Har testet ut dette i 2 uker nå, helt frem til jeg leste om RYP. Nygbegynnerprogrammet mitt der ser slik ut: -Knebøy -Skråbenk -Bicepscurl -Tricepspress - Utfall. -Nedtrekk. -Markløft. Nevner ingenting om vekter, da jeg ikke har fått testet ut alle øvelsene ennå. I tillegg har jeg begynt å kjøre 4x4 intervaller 2 ganger i uken utover 3 styrkeøkter. Typisk uke for meg: Mandag: Trening styrke+ 4x4. Tirsdag: Ridning. Onsdag: Styrkeøkt. Torsdag: 4x4 intervall. Fredag: Ridning. Lørdag: Styrkeøkt. Søndag: Fri/langtur med biskja. Hvilken av styrkeprogrammene ser mest fornuftige ut om man ønsker rask fremgang og vektnedgang? Og fins det noe protein shake som faktisk smaker godt? Og bør man trene eks 5x5 eller 8x3? Jeg må se på kostholdet mitt også, for det er nok der jeg feiler mest. Ingen vektnedgang eller nedgang på målbåndet på 2mnd med slike uker. Men det som hol