Janis Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Hei hei Jeg setter i gang med treningen igjen til torsdag, på EVO, med veiledningstime. Har etter fødsler og sykdom pådratt meg stor overvekt. Har gått ned 7 kg, er "nede" i 75 kg nå. Målet er 60. Jeg er ihuga lavkarbo fan, og er nå på ketogen diett. Har tidligere hatt vektnedgang med ketolyse, men har ikke vært god på å stabilisere meg. Gått rett på høykarbo. Nå skal jeg leve på lavkarbo. Jeg har tidligere, for ca 10 år siden, vært ivrig på senter. Hadde merkbare muskler og lav fettprosent. Håper jeg klarer å komme meg dit igjen, selv om jeg har passert 30. Aldri for sent? Etter litt lesing her inne, så har jeg forstått at det er lurt å trene hele kroppen ved hver treningsøkt? Noen tips til en nybegynner? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19451-nybebynner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZuZu Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Heisann Ja det stemmer at de anbefaler nybegynnere å ta et fullkropps-program i starten. Jeg har akkurat begynt å trene selv aktivt på senter (i januar, før trente jeg bare hjemme etter fødsel) men har allerede begynt å dele opp øktene mine slik at jeg sikter meg inn på mindre muskelgrupper hver gang. I starten hadde jeg 2 styrkeøkter og en økt med kardio/kondisjon. I starten så blir du mest kjent med apparatene/vektene og fokuserer på riktig teknikk. Skriv ned hvor mye du tar av vekter og hvor mange repetisjoner for å følge fremgangen (dette gjør sikkert veilederen den første timen.) Det er motiverende å ta noen FØR-bilder nå før du begynner og finn frem målebåndet, det viser som regel større fremgang enn vekta gjør Om du skal fokusere på baseøvelser med frivekter eller noe annet nå i starten skal jeg ikke fundere i, men det kan være lurt å få innføring i dette mens dere først er i gang med runden siden frivekter er å foretrekke fremfor apparater når det kommer til effektiv trening. Husk å varm opp hele kroppen godt først, gjerne på tredemølle og også gjerne med et sett litt lettere vekter på hver øvelse før du tar max-vekten din. Også er det å strekke ut etter trening. Men dette er nok ting du allerede vet, jeg bare nevner det jeg kommer på i farta Jeg er som sagt også ganske fersk på dette feltet så alle tips er tatt av egen erfaring. Maten er egentlig min verste fiende, husk å ikke ha et alt for stort underskudd på kalorier, men la det være nok til at du går ned over tid. En rolig og stabil vektnedgang er det beste for å unngå at alt kommer tilbake igjen, og moderasjon gjelder også trening i starten (hvertfall var det sånn for meg) for å unngå å bli drittlei. Jeg har f.eks. begynt å slenge meg på Zumba en gang i uken for å få litt variasjon og noe morsomt å se frem til Masse lykke til med treningen, håper noe av dette hjalp og ikke bare var babbel Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19451-nybebynner/#findComment-721860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken@Fryd Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Hei Janis! Jeg går på RYP (release your potential) og kan anbefale det som nybegynnerprogram. https://www.tn.no/assets/content/file/RYP_Magasin_0712_web.pdf Der trener du basice øvelser, hele kroppen hver gang, og programmet regner ut progresjonen din. I tillegg til styrkedelen skal du også gjøre intervaller, helst tre ganger i uken dersom målet er lavere fettprosent. Jeg er i uke 4 av programmet, og ser at kroppen har forandret seg Det jeg synes er best med programmet er at øvelser og vekter blir kalkulert for meg så jeg slipper å "kuke" rundt i styrkerommet. De har også en fin øvelsesguide som jeg har sett på maaange ganger! Jeg bestilte også en time med PT for å gå gjennom alle øvelsene i programmet, og fikk hjelp til å gjøre dem riktig, det er å anbefale uansett hvilket program du bestemmer deg for Jeg er også i utgangspunktet lavkarbo tilhenger, men passer på å få i meg litt karbo nå som jeg trener styrke annenhver dag. Jeg får i meg karbo hovedsaklig via havregryn (de dagene jeg trener), knekkebrød og frukt. Lykke til ZuZu 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19451-nybebynner/#findComment-721900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.