Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Ser vi hadde nogenlunde samme utgangspunkt da jeg også startet. Jeg er nå nede i 121.7 nå. Startet på 135. Jeg trener det jeg kan, mellom 3- 4 ganger i uka. En av gangene er med personlig trener som hjelper meg. Jeg sliter litt med å komme i gang med mat om morgenen og til lunsj da jeg er mye på farten i jobben. Jeg bruker da shake fra nutrilett, da får jeg ihvertfall et inntak som inneholder det jeg trenger. Blir spennende å følge med deg videre, for dette kan vi klare begge to:)

Fortsetter under...

Jeg spiser Shake til frokost og til lunsj, gjerne sammen med et eple eller appelsin til lunsj. Middag blir det da ofte Grete rodhe mat, men uten potet,ris eller pasta da jeg tåler dette dårlig og legger på meg mye av dette. Spiser da mere grønt til. Også gjerne to knekkerbrød på kvelden, eller to fiberrik. De dagene jeg trener spiser jeg gjerne en banan etter trening.

Om du har problemer med å spise nok mat, må du spise mer energirik mat. Men generelt vil ikke det være noe problem å spise nok. Det er jo det at du spiser mer enn nok som er årsaken til problemet.

Tror du fortsatt det ville vært vanskelig å få i seg 3000 kcal om det skulle komme fra sjokolade og wienerbrød ? Det tror ihvertfall ikke jeg.

Hvor mye protein du skal ligge på er oppe til høring. Jeg liker utganspunktet med fettfri masse. La oss si at om du fjerner alt fettet, så ville du veid 75kg. Bare som eksempel. Ta da 2g/kg fettfri masse som utgangspunkt. Da skal du ha ca 150g protein pr dag.

I grillet kylling uten skinn er det ca 27g protein pr 100g vare.

stekt kalkunfilet uten skinn ca 33g protein pr 100g

Tunfisk i vann har ca 25g pr 100g drenert vare.

Øvrig kjøtt og fisk kan røfflig sies å ha ca 22-25g pr 100g.

Skal du da f.eks ha proteiner fra kokt torsk (som har 22g/100g) så må du spise 455g torsk for å få 100g protein. Da ser du sikkert hvorfor tunfisk og kylling er favorietter blant kroppsbyggere :-)

Men heldigvis trenger du ikke innta alle dagens proteiner i ett måltid. Tradisjonellt spiser vi i norge neste alle proteinene våre til middag. Når vi tar en brødskive så legger vi på en syltynn skinkeskive og kanskje en snei gulost. Hva om du gjør det motsatt. 1 tynn skive med 4 skinkeskiver, også en snei baconost på toppen. Da forskyver du forholdet mellom proteiner og karbohydrater i riktig retning.

På næringsinnhold.no kan du finne nærinssammensetning av alle vanlige råvarer. Du kan også laste ned div apper på smarttelefonen din. Jeg bruker myfitnesspal som jeg synes funker kjempebra for 95% av alt jeg spiser.

På søndag f.eks spiste jeg

*en porsjon havregryn (ca 40g gryn), 1 lite beger yougurt og 1dl lettmelk til frokost,

*Til lunch 1 skive brød med skinke og ost samt 1,5 dl lettmelk.

*til middag 2 svinekotteletter ca 400g, 100g chips og litt potetsalat.

*1 hvetebolle med sjokoladebiter til ettermiddagskaffen (det var jo søndag jo)

*2 riskaker til snacks

*1 stort eple en eller gang ila dagen.

I tillegg endel grønn salat og akurk og tomat som inneholder så lite næring at jeg ikke gidder å regne på det.

Tilsammen 2317 calorier fordelt på 72g fett, 242g karbohydrater og 143g protein.

Tror du du kunne spist det på en dag ? Du kan jo fordele det på flere måltider om du ikke klarer det på 3 måltider + snacks Hvis svaret er ja, så tror jeg du vil være på god gli.

Er svaret nei, så kan du prøve å spise det du kan, også supplere med flytende kalorier. Ikke brus, men hva med yogurt, smoothie eller litt juice. Kanskje litt saus på koteletten eller italiensk salat på brødet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...