Gå til innhold

Styrketrening under deff!


Vailent2k

Anbefalte innlegg

Heihei. Er om dagen på min første deff om dagen for å komme meg ned i fettprosent (gutt 26år, 181cm høy, 92kg, ca 22-25% fettprosent), og har noen spørsmål rundt selve styrketreningen.

Jeg er klar over at man ikke skal endre så mye på selve styrketreningen på en deff, at man skal fortsette å kjøre tungt for å opprettholde muskelmassen sin, etc. Spørsmålet mitt er: hva definerer vi som tungt?

Spesielt på baseøvelser så liker jeg ofte å kjøre til failure og kanskje et dropset eller to, men hvor gunstig er dette i forhold til å beholde muskelmasse på en deff? Er dette ok, eller bør jeg stoppe før jeg kommer til failure? Jeg får litt forskjellige svar når jeg leser på nettet, hvor noen mener det ikke er så lurt å kjøre til failure på et kaloriunderskudd osv.

Jeg prøver å holde pausene mine til 60-90sek for å holde intensiteten oppe, men dette krever igjen at jeg kjører med litt lettere vekter enn hva jeg ville gjort med 2-3min pause. Så igjen, hva er det vi definerer som tungt? Kan jeg ta korte pauser med litt lettere vekter, eller bør jeg ta litt lengre pauser så jeg kan gå på de ordentlig tunge vektene? Målet er som sagt å beholde mest mulig muskelmasse mens jeg går ned i fettproent.

Setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke kjør til failure for mye. La det gå ett par uker mellom hver failure. Nå er jeg ikke ekspert på dette område i med at jeg driver med det motsatte. Du vil nok ikke miste så mye muskler pga. failure, men du vil heller kjenne at du har mindre å by på etterhvert. Pausene tror jeg ikke har så mye å si..? ( er usikker her), men når det kommer til baseøvelser så la kroppen få komme til seg igjen etter ett sett før du setter igang med ett nytt sett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...