Gå til innhold

Wendler 5/3/1, Hjelp?


ochnami

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å begynne på jim wendlers program 5/3/1.

Hvordan fungerer det egentlig? Han sier man skal begynne veldig lett, type 70% av max. i tillegg skal man i uke 4 ha en deload hvor man trener 50% av max. Er det ikke mye mer fornuftig å trene max hele tiden?

Jeg løfter:

knebøy: 5*110kg

Benkpress: 5*75kg

Markløft: 5*150kg

Vil jeg i det hele tatt ha fremgang når jeg skal trene med så lette vekter som programmet tilsier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har tenkt å begynne på jim wendlers program 5/3/1.

Hvordan fungerer det egentlig? Han sier man skal begynne veldig lett, type 70% av max. i tillegg skal man i uke 4 ha en deload hvor man trener 50% av max. Er det ikke mye mer fornuftig å trene max hele tiden?

Jeg løfter:

knebøy: 5*110kg

Benkpress: 5*75kg

Markløft: 5*150kg

Vil jeg i det hele tatt ha fremgang når jeg skal trene med så lette vekter som programmet tilsier??

Det er en grunn til at programmet er som det er. Kjøp programmet og manualen som følger med, les igjennom det og gjør slik det står:) Det er bedre å starte litt lavere å ha fremgang i 16 uker enn å begynne med sin max å ikke vite hva man skal gjøre når man ikke greier det som står på programmet i uke 3. Du har jo uansett 5,3 og 1+ sett som du kjører som et RPE 9 sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Han sier man skal begynne veldig lett

BEGYNNE... det øker jo hver syklus. Dessuten er jo siste settet opp til max antall rep, så det er tungt selv om arbeidsvekten er prosentvis av 1RM. Derfor må du også finne ut hva din 1RM er, da dine repsmakser ikke vil gi noe svar på hvordan programmet blir seende ut. Og du kan jo fortsatt ta deg noe ut på assistanseløftene.

Er det ikke mye mer fornuftig å trene max hele tiden?

Nei...

Det er en grunn til at programmet er satt opp slik det er, alle disse spørsmålene besvares grundig i boken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...