Gå til innhold

Svak ankel etter operasjon


J92

Anbefalte innlegg

Har blitt operert i ankelen min 3 ganger, første gang når jeg var 16 og siste gang når jeg var 19. Men jeg sliter fortsatt med at den er så svak, og at den er veldig stiv når jeg bøyer meg nedover, så knebøy på den foten er nesten umulig. Det stopper bare opp når jeg bøyer meg ned. Hadde ikke det problemet før jeg ble operert.. I noen tilfeller hvor jeg er i aktivitet svikter foten min og det smeller noe innmari inni den, og jeg klarer ikke bruke foten før det har gått en 5-10 minutter.

Noen som har erfaringer, eller vet om det finnes noe jeg kan gjøre? Får bare høre fra legen som har operert meg at det ikke er mer å gjøre og at siste mulighet er å stive av hele leddet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg brakk ankelen min for 7 år siden og jeg sliter fortsatt med den. Før jeg begynte å trene slet jeg med smerte hver dag, og sånn er det ennå bare i mindre grad. Jeg klarer ikke bøye leddet noe særlig, og den beskjeden jeg fikk for 7 år siden var at jeg ikke burde regne med å kunne gå normalt igjen, selv etter to operasjoner. Jeg kan for eksempel ikke løpe eller hoppe, men jeg kan fortsatt gå og jeg trener 6 dager i uka. Jeg gikk til fysio en periode rett etter at jeg ble operert for å trene opp beinet, men etter den tid har jeg ikke fått mer "hjelp". Nå vet jeg ikke hva du veier, men i mitt tilfelle har jeg for mange kilo å bære på. Jeg prøver å gå ned i vekt for å gjøre belastningen mindre, og jeg trener muskler for å bygge opp og forsterke rundt det skadde leddet. Jeg vil anbefale å bare prøve ulike øvelser, øv på balanse/styrke på bosu (sånn halv ball), gå på tredemølle i oppoverbakke istedenfor å løpe. Jeg vet at jeg aldri får igjen samme bevegelse i min ankel, men jeg kan gjøre det beste ut av det ved å trene riktig. Sjekk om treningssenteret ditt har en fysioterapeut f.eks. Jeg har hvertfall erfart at pågangsmot og vilje kan føre deg langt, og jeg merker så utrolig forskjell i ankelen etter jeg har gått ned 12 kilo og bygd mer muskler. Kanskje du også kan prøve spinningtimer, det er bra trening uten for mye press på ankelen (syns jeg da). Håper dette hjalp litt :) Bare å spørre meg om det er noe mer du lurer på, ser ut som vi er i samme situasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...