Gå til innhold

Hjelp med biorytmisk diett og trenings-program:)


Bevaah

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 16 år gammel gutt som gjennom mange år har vært meget overvektig, og begynte til slutt på slankekurs for ungdom etter å ha snakket med både lege og psykolog. Etter å ha gått der en stund har jeg nå blitt endel tynnere, men nå begynner det å stagnere. Er ganske kort(150cm) og veier nå litt over 60kg. Trener 6 ganger i uken(treningsplan under), ser dette bra ut? Vil bygge muskler samt løpe bra på 3,3 km:) I ukedagene trener jeg klokken 6 om morgenen, i helgen litt senere. Har tenkt å starte på boirytmisk diett av Børge Fagerli, og har lest masse, men sliter veldig med å vite hvor mye, og hva jeg skal spise til de forskjellige måltidene og tider.

Hadde vært veldig snilt hvis noen kunne hjelpe meg!:)

Mandag: Intervaller 4x4 2 min pause

Tirsdag: Styrke helkropp

Onsdag: Løping i 50-60min

Torsdag: Styrke helkropp

Fredag:Intervaller 4x4 2 min pause

Lørdag: Styrke helkropp

Søndag: En deilig hviledag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Biorytme dietten er lagt opp til å tilpasses hver enkelt. Med din vekt og aktivitetsnivå kan du starte på rundt 1900-2100 kalorier og justere derfra. Dette er omtrent som i eksempelet Børge gir i dette intervjuet:

Intervju – Børge Fagerli om Biorytmedietten - Fitnessbloggen

Du kan gjerne spise slik som dette på de dager du trener styrke, og så droppe treningsmåltidet på de andre dagene. Prøv deg fram om du spiser treningsmåltidet rett før eller rett etter trening. Begge deler vil gi like bra framgang på dietten, det er bare snakk om hva du trives best med.

Hvordan er styrkeprogrammet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!:)

Treningsprogrammet mitt er:

eks: Øvelse:kilo*reps*serier

Varmer opp i 5 min min med løping på mølle

Markløft: 45kg*8*4

Benkpress: 25kg*8*4

Press: 17,5kg*8*4

Utfall med manualer i armene: 10kg i hver arm*12*4

Nedtrekk:35kg*8*4

Planken: 10kg på ryggen*30sek*3

Har lest endel av artiklene til Børge Fagerli om biorytmedietten, og ser på næringsinnholdet hva jeg skal spise og sånt av næring, men sliter å gjøre det om til mat ;) Har du noen forslag til hva som kan være bra som frokost, lunsj, middag osv.. Har proteinpulver som jeg tar en shake etter trening og en etter. Burde jeg ta den med melk eller vann? Beklager hvis jeg spør litt mye, men har lyst til å gjøre dette ordentlig og få det til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greit ut de øvelsene der. Vektene øker du uke for uke regner jeg med?

Du kan gjerne legge til en roøvelse for ryggen, evt alternere denne med nedtrekken.

Kan gi deg et eksempel på hvordan man kan spise:

M1: Omelett eller annen eggerett. Suppler med lavfettost eller kjøttpålegg om du skal ha mer proteiner enn fett.

M2: Salat med kjøtt, avokado, oliven, kanskje litt fet ost og masse grønt.

Trening: Kokosmelk (evt helmelk eller kefir), bær og proteinpulver

M3: Kjøtt eller fisk med grønnsaker og poteter

M4: Ris med proteinpulver eller mager kesam og bær (smaksettes etter ønske). Evt wok med lite/moderat fett og ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som er så ung, bør nok være forsiktig med å øke belastningen på planken med vekter. Øk heller vanskelighetsgraden ved å løfte ene foten opp fra bakken, og holde den oppe på tid. Veksle med beina. Det øker aktiviseringen av musklaturen, uten dramatisk økning av belastningen på ryggsøyla. Vil du går skikkelig hardcore, så løfter du motsatt arm samtidig :-)

Keep it up, og husk at dette kan lett utvikle seg til en besettelse. Bakkekontakt er viktig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planken kan du også gjøre omtrent så tung du vil med å spenne hele kroppen. Rumpa og magen skal alltid spennes, og bare der kan du gjøre det mye tyngre om du spenner rumpa hardt nok. Spenn også forside lår og spenn i mot med armene så du prøver å forkorte hele kroppen. Da blir det fort så tungt at du ikke klarer med enn 20-30 sekund om du gjør det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, jeg er en 17 år gammel gutt å driver aktivt og skal satse på fotball. Jeg veier for øyeblikket 77kg og er ca.175 cm høy. Jeg arbeider hardt for å redusere fettprosenten min og få av det siste "pålegget" på magen. Jeg har bestemt meg for å benytte meg av biorytme dietten fordi jeg vil redusere fettprosenten samtidig som jeg bygger muskler. Jeg trener fotball 1-2 ganger om dagen og jeg har nok av overskudd til å ha en ekstra økt i styrke rommet. Har vært skadet i 9måneder nå og har trent styrke i hele år, men har ikke hatt noen skikkelige resultater fordi jeg har vært for slapp med kostholdet.

Derfor lurer jeg på om noen har forslag til mat mengde(karbohydrater, proteiner og fett) pr.måltid som passer for meg som trener 1-3 ganger om dagen? Er fryktelig kresen når det kommer til fisk så hvis det finnes noe annet enn fisk så hadde jeg blitt glad! Syntes Biorytme dietten ser veldig positiv ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så høyt aktivitetsnivå bør du spise mye og bare ha et veldig lite underskudd om du ønsker å redusere fettprosenten. Anbefaler deg å prøve deg fram til hvor mye du kan spise samtidig som fettprosenten går ned. Rundt 3000 kalorier kan være en grei plass å starte, mulig du også kan spise enda mer. Skaff deg en fettklype så du kan måle framgangen.

Liker du ikke fisk overlever du greit uten. Kylling, biff, svin, egg og meieriprodukter er eksempler gode proteinkilder. Når du ikke spiser fisk bør du ta 1 ss fiskeolje eller tran til dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...