Gå til innhold

Uvisshet angående kosthold og fremgang


Anbefalte innlegg

Hei flotte treningsfolk.

Har tatt steget i riktig retning og lagt om kostholdet og kommet meg i trening igjen etter en hard periode av livet mitt. Jeg har noe erfaring fra før når det gjelder trening, men må innse mine begrensninger når det gjelder kosthold. Jeg har forsøkt å spise sunt de siste ukene og har opparbeidet meg litt kunnskap om hvor mye jeg forbrenner og hvor mye energi jeg bør få i meg. Men likevel er det noen punkter som gjør meg usikker.

Fakta om meg

Mann, 26

105kg, 179cm høy

Trener 3-4 ganger i uken på treningssenter.

Etterhvert kardio 2-3 ganger i uken 30-40 minutter

Diett.no har regnet ut følgende:

3086 kcal dagsbehov

- 772 kcal per dag for å gå mot 75kg frem til nyttår

= 2314 kcal per dag

Jeg har fått i meg følgende de fire siste dagene (7-10. mars):

Karbohydrater: 202g, 89g, 185g, 167g

Proteiner: 178, 201g, 179g, 223g

Fett: 80g, 57g, 48g, 43g

Kcal: 2139, 1696, 1901, 1964

Ser dette greit ut? Eller er det noe jeg bør justere på? Er fordeling mellom K/P/F "riktig"?

Ser at inntaket av energi (kcal) er noe under det diett.no har beregnet til meg, men gjør dette noe i det hele og store? Jeg føler ikke ubehag eller slapphet - faktisk helst motsatt av hva jeg hadde trodd på forhånd.

Jeg har ikke merket noe på vekta de to siste ukene, men jeg regner med at jeg går opp noe i muskelmasse siden jeg har begynt å trene igjen. Jeg friker ikke ut av den grunn, men det er fint å få klarhet i noen uvissheter. Setter stor pris på alle innspill fra dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.:)

Jeg synes det så fornuftig ut dette.

Gjerne øk proteinmengden til 2,5g pr kg kropssvekt, spis fett fra hovedsaklig sunne kilder(fisk, nøtter osv) og litt mer karb på treningsdager. kcal-nivået ser passende ut med tanke på vekt/høyde, bare husk å få i deg den anbefalte "kvoten" spesielt med tanke på at du trener kardio i tillegg til styrke.(y)

Dette har hatt kjempegod effekt for meg. :)

Stå på! det tar tid å få resultater, men du verden det er verdt det... (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Øyvind. :)

Har justert opp inntaktet av proteiner i dag og skal hive i meg mer karbo i morgen når jeg trener. Kastet i meg litt mandler og spratt plutselig opp de siste hundre kcal'ene til å nå 2000kcal i dag.

237g proteiner

100g karb

80g fett

2073 kcal

Så er det bare å la tiden vise.... Har gått ned ett kilo på vekta de siste to ukene, men tipper at jeg har økt en del i muskelmasse siden vektene har flydd oppover de siste øktene (med god teknikk føler jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...