Gå til innhold

Antall øvelser


kodegard

Anbefalte innlegg

Hvor mange øvelser bør man trene pr. muskel pr. økt? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ser folk som trener opptil ti øvelser på samme muskel, på samme økt.

For å ta et eksempel trener jeg to beinøkter i uka, og jeg varierer mellom disse øvelsene; markløft, strake markløft, knebøy, leg extension, lårcurl, bulgarske utfall, sumosquat, og knebøy. Sånn som i dag brukte jeg fire av disse øvelsene, og da er jeg ganske gåen i beina. Trenger jeg for eksempel bare å anvende meg av en øvelse for å trene bakside lår, eller er det bare positivt at jeg anvender ulike øvelser på samme muskel? Jeg går fort lei øvelser, derfor synes jeg det er greit å ha en del å variere mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg en med spesielt mye erfaring eller kompetanse på dette området. Men oppsummert av alt annet på slike treningsforum kan man vel si at det kommer an på :)

Har du fullkroppsprogram klarer du ikke ti øvelser pga tidsaspektet. Kjører du to-splitt kan du gjerne få inn et par ekstra per muskelgruppe. Så blir det vel smak og behag hva man føler man greier. Men fokuser på basisøvelser og legg til det du evt føler du mangler.

Selv kjører jeg nå to-splitt fordi jeg synes fullkroppsprogram ble for lite øvelser pr muskelgruppe. Rygg-skuldre-biceps , bryst-ben-triceps er det jeg prøver nå. Har lagt inn ca 4 øvelser pr muskelgruppe som jeg bytter på mellom hver økt alt etter hvor mye jeg orker. Det blir aldri alle fire, men f.eks både sidehev og arnooldpress for skuldre.

Foreslår at du går inn på øvelsesguiden her på siden, noterer alle de øvelsene du "trenger" og føler deg litt fram på hva som funker for deg. Så noterer du hva slags vekt du klarer og jobber med å øke denne. Men det klarer du ikke om du ikke noterer :) Selv bruker jeg iPhone og notat-appen til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel tidsaspektet jeg har fundert mest på; jeg har ingen interesse av å være på treningsstudioet i tre timer for å få klemt inn mest mulig øvelser. Det blir rundt to øvelser pr. muskelgruppe, og da med mest fokus på basisøvelsene. Jeg har samme to-splitt program som deg faktisk, så da fortsetter jeg i samme bane som jeg har gjort :) Takk for tips om notatene, det er jo en grei måte å ha kontroll på øvelsene på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor ofte du trener hver muskelgruppe. Kjører du hver muskel 1 gang i uken kan du med fordel kjøre 3-4 øvelser for hver muskelgruppe. Kjører du hver muskelgruppe 2 ganger i uken holder det med 2-3 øvelser for hver muskelgruppe. Kjører du helt opp i 3 ganger i uken per muskelgruppe holder det med 2 øvelser per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...