Gå til innhold

5x5 ned i vekt, men vil bygge i tillegg!


Nifz

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjører fortiden et 5x5 program, men ønsker egentlig å gå litt ned i vekt, samtidig som jeg går opp i muskelstyrke og masse. Og det jeg da lurer på er hvordan burde kostholde mitt se ut? Taper jeg veldig mye muskelmasse om jeg kjører med kcal overskudd?

Er 23 år, 175cm og veier 80kg. fettprosent 19% (har et mål om å komme ned på 12ish%)

Dette er det jeg ligger på nå, men føler at det kanskje ikke er lurt med så lavt kaloriinntak hvis jeg vil bygge muskler?

mitt daglige kaloriinntak: 2240 kcal

Protein: 200 gram

Fett: 75 gram

Karbohydrater: 192 gram

Takk for svar på forhånd! :D

PS er veldig grønn på dette med kosthold, men føler at jeg er på rett vei. Er også helt "ny" i gamet når det kommer til seriøs trening. Sorry for dårlig formuleringer også, er dårlig på å ordlegge meg skriftlig. Er også no usikker på om jeg har kategorisert denne riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5x5 er et velig greit program sånn sett. Men bare lurer litt på om det blir for tungt i lengden vis du skal ligge på for mye underskudd?

Merker selv vis jeg spiser litt for lite mat hvor mye det har å si på styrken med bare noen 300-500 for lite.

Men har du trent noe spesielt mye til nå eller har du nettopp starta opp?

For mye av fett% reduksjonen kommer veldig automatisk uten drastiske kaloriunderskudd.

Når du får byggd opp mer muskler forbrenner du jo mer hver dag.

Så jeg ville heller sattsa på å bygge litt muskler før du begynner å kutte for mye ned.

Men du får se hva andre sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener jeg heller burde satse på å vedlikeholde? Ifølge tn kalken burde jeg da ligge på daglige kaloriinntak: 2640 kcal.

Eller overskudd?

Har trent to-tre måneder, men føler at kostholdet mitt har gjort så jeg ikke har fått optimalt ut av treningen da jeg ikke følgte noen spesiell plan annet enn å spise sunt og spise meg mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener jeg heller burde satse på å vedlikeholde? Ifølge tn kalken burde jeg da ligge på daglige kaloriinntak: 2640 kcal.

Eller overskudd?

Har trent to-tre måneder, men føler at kostholdet mitt har gjort så jeg ikke har fått optimalt ut av treningen da jeg ikke følgte noen spesiell plan annet enn å spise sunt og spise meg mett.

Mener du bør prøve å bygge litt muskler før du begynner å får ned fett %.

Det har ikke mye for seg å være super tynn uten å ha noe muskler? Vertfall ikke etter min mening

Sprørs jo helt hva du definerer som sunn mat? Er veldig mange som spiser alt for mye proteiner og dropper alt annet. Det vil bare bli tull ut av sånt til slutt.

Men du må jo gjøre som du føler selv, men etter mine erfaringer er det ikke mye vits å prøve å gå ned på fett% uten at du har noen muskler som hjelper å holde det nede.

vekta kan du sikkert fint ligge på mellom 75-80 kg på din høyde når du får litt muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kl 0630Frokost: 100g havregryn med 3dl melk, + 40g proteinshake og kreatin.

kl 1100 Matpause jobb: Kyllingsalat (paprika, salat, pasta, skruer, kylling, pesto og feta) Må nesten ta det jeg får på jobb, eller, kan jo selvfølgelig ta med matpakke.

kl 1600 mat etter jobb: varierer noe, men gjerne samme som frokost, evt en smoothie med jordbær, bjørnebær, bringebær, kiwi, jus.

kl 1800-1900: middag med kylling/laks/karbonadedeig + ris/grovpasta/ovensbakte rotgrønnsaker(sellerirot, kålrot osv). Har også div. grønnsaker som tilbehør, feks: brokkoli, selleri, gulrøtter, paprika, chili, hvitløk, mais,løk(ikke mye men), vannkastanjer, bambusskudd(typiskse wok grønnsaker).

kl 21:00 trening(ferdig ca. 22) - proteinshake rett etter trening + en smoothie med jordbær, bjørnebær, bringebær, kiwi, jus.

kl 23:00: proteinshake - colgate :p - seng.

Slik ser en vanlig dag ut hos meg iforhold til måltider og trening. Får dessverre ikke tid til å spise oftere, så må nok heller justere mengden mat ettersom hva jeg burde gjøre.

Så du anbefaler meg egentlig i bunn og grunn å bygge muskler under fettet, så for å kvitte meg med fettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives du med nåværende fettprosent? Med 19% kan det være litt dumt å legge seg på bulk også da det er vanskelig å se om vektoppgang faktisk er muskler og du risikerer å bli feitere enn du er nå. Flere som anbefaler å cutte når du har mer enn 15% fett og hele tiden ligge i intervallet 10-15%. Ville kvitta meg med litt fett før du bygger muskler, siden du er fersk kan du sikkert øke i styrke også på underskudd.

Trener selv 5x5 på underskudd med noe supplerende øvelser, men har ikke flate sett på baseøvelsene, kun toppsett og bevarer styrken greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trives du med nåværende fettprosent? Med 19% kan det være litt dumt å legge seg på bulk også da det er vanskelig å se om vektoppgang faktisk er muskler og du risikerer å bli feitere enn du er nå. Flere som anbefaler å cutte når du har mer enn 15% fett og hele tiden ligge i intervallet 10-15%. Ville kvitta meg med litt fett før du bygger muskler, siden du er fersk kan du sikkert øke i styrke også på underskudd.

Trener selv 5x5 på underskudd med noe supplerende øvelser, men har ikke flate sett på baseøvelsene, kun toppsett og bevarer styrken greit.

Nå mente vertfall ikke jeg at han skulle bulke noe som helst. Men heller få opp styrken når han faktisk har noe å bygge på.

Isteden for å bare kutte ned å miste alt styrken og det lille muskler han har fra før av :)

Ville og prøvt å kutte ut alle de smoothie og mange av shakene å heller fått i deg noe sikkelig mat :)

Jeg syns det er veldig lite med et til 1 1/2 måltid med kjøtt som du har her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...