Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har nylig begynt med MMA to ganger i uka, men etter noen submissions har jeg begynt å fått smerter i albuen og skuldra i venstrehånda. Smertene bruker å forsvinne av seg selv etter noen hviledager, men jeg trener også styrke tre ganger i uka så det blir ikke så mye hvile. Det er også veldig irriterende å måtte kutte ned på treningsplanen pga. smerter, så jeg kunne tenkt meg ett tips eller to for å forbedre dette. Det åpenbare er kanskje å ta en tapout litt hurtigere for å begrense belastningen, men vridningen kan skje litt brått noen ganger. Kanskje det er noen her som har erfaring med dette?

Jeg har heller ikke noe lyst til å kutte ned på styrketreningen :p

Fortsetter under...

I begynnelsen med MMA kan det være litt ubehagelig. Du kan prøve å tøye en del for å bedre flexibilitet i skuldra/albuen. Dere tøyer jo ut etter MMA-treninga, gjør dere ikke? Husk disse øvelsene og gjør dem oftere.

Det kan jo også være at du har en liten skade/slitasje i venstrehånda, så om det ikke blir bedre eller om det gjør veldig vondt etter hvert må du oppsøke noen som kan hjelpe deg med dette. Eller i værste fall slutte med grapplinga.

Og ja, tapp ut tidligere når du har mulighet. Det gjør det fort bare værre om du skal prøve å kjempe imot helt til arma holder på å knekke. Ta det fra en som har prøvd det en gang for mye ^^ Tap ut, start på nytt, lær mer ;)

Det er ikke noen form for organisert uttøying etter selve treningen er ferdig nei, men jeg tøyer jo litt. Er det egentlig noe å tøye i albuen? Angående skuldrene må jeg virkelig gjøre noe for å øke mobiliteten, har ikke en gang kjangs til å få stanga i stilling ved normal knebøy. Jeg bruker å ta shoulder dislocation og tøying av brystet for å myke opp litt, forslag til andre øvelser?

Er ofte et problem med nybegynnere som blir litt entusiastiske og drar litt til uten at det er nødvendig. Eneste som hjelper er å tappe før den sitter skikkelig.

Jeg ble dessverre så plaget av stadige skader at jeg sluttet. Dumt da det er fryktelig gøy.

Annonse

Det enkleste og mest fornuftige er, som de sier over, å tappe ut tidligere. Du vet selv hvilken vei det går, og det er ikke nødvendig å ødelegge albuen for å spille kul i ti sekunder ekstra.

Tøying har lite for seg. For det første så er det sjeldent muskulaturen som hindrer bevegeligheten i albuen, og for det andre kommer skadene når man bikker på selve leddstrukturene. Så i en situasjon hvor du ville hatt en kort biceps som holdt imot albuestrekken ville det være bedre enn en lang biceps som gjør at leddet utsettes for alt stress. Om vi snakker bevegelighet i selve albueleddet vil det ikke ha noe for seg, og det er i praksis ofte slik at albueekstensjonen stopper av at benete strukturer som kniper mot hverandre og denne bevegeligheten får du ikke bedre uansett - og om du hadde klart det ville det trolig gjort problemet større snarere enn bedre.

Når det kommer til skulderen er situasjonen en litt annen. Her har mange en del å gå på i bevegeligheten og det er et ledd med mye større potensiale å jobbe med, det kan også redusere stresset på albuen i disse låsene.

Mine kjappe tips er:

- Jobb med skuldermobilitet

- Jobb med skulderstabilitet

- Sørg for god muskelstyrke i hele bevegelsesbanen, det holder ikke å være sterk med albuen i 90 grader, du er avhengig av en god funksjonell styrke når muskulaturen i full strekk. Biceps og brystmuskulatur er viktig her (You're welcome bros!)

- Tap for faen ut for du river albue eller skulder ut av ledd ;)

Jeg tapper selvsagt ut med en gang jeg kjenner en armlås sitter, det eneste problemet sånn sett er at den kan komme brått og en får ett rykk i leddet og da er det allerede litt sent. Du har ikke noen flere tanker rundt albueekstensjon og belastning ved en fult utstrekt albue, Ole-Mats?

Vedrørende skuldermobilitet er jeg litt skeptisk, (sier ikke jeg har hypermobile skuldrer, jeg har bare lest noe en gang om det og beskrivelsen passet nogenlunde) for om jeg legger håndflata på låret og løfter albuen opp samtidig som jeg presser skuldra ned kjennes det ut som den er på vei ut av ledd. Mener å ha lest noe om at det ikke er bra å forbedre mobiliteten i et allerede hypermobilt ledd, ikke fly i flint om det jeg sier her er feil det er bare noe jeg mener å ha lest :p

Jeg tapper selvsagt ut med en gang jeg kjenner en armlås sitter, det eneste problemet sånn sett er at den kan komme brått og en får ett rykk i leddet og da er det allerede litt sent. Du har ikke noen flere tanker rundt albueekstensjon og belastning ved en fult utstrekt albue, Ole-Mats?

Vedrørende skuldermobilitet er jeg litt skeptisk, (sier ikke jeg har hypermobile skuldrer, jeg har bare lest noe en gang om det og beskrivelsen passet nogenlunde) for om jeg legger håndflata på låret og løfter albuen opp samtidig som jeg presser skuldra ned kjennes det ut som den er på vei ut av ledd. Mener å ha lest noe om at det ikke er bra å forbedre mobiliteten i et allerede hypermobilt ledd, ikke fly i flint om det jeg sier her er feil det er bare noe jeg mener å ha lest :p

Mer tanker har jeg helt sikkert, noe spesielt du siktet til?

En hypermobil skulder bør nok ikke tøyes på nei, men du bør definitivt drive med en målrettet opptrening av denne får å kunne holde den på plass. At du kan subluksere skulderen din med vilje er ikke en god kombinasjon med MMA ;)

Mer tanker har jeg helt sikkert, noe spesielt du siktet til?

En hypermobil skulder bør nok ikke tøyes på nei, men du bør definitivt drive med en målrettet opptrening av denne får å kunne holde den på plass. At du kan subluksere skulderen din med vilje er ikke en god kombinasjon med MMA ;)

Det er vel fint lite en kan gjøre med albuen etter den har blitt strekt til posisjonen der ben støter mot andre benstrukturer, nedkjøling kanskje?

Er klar over kombinasjonen med skuldra mi og MMA ikke er helt optimalt, men vil uansett :p

For å trene opp skuldra blir det vel noen rotasjonsøvelser og facepulls?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...