Gå til innhold

Opp i vekt og bygge muskler, spiser jeg nok?


Min treningslykke

Anbefalte innlegg

Jeg er 167 cm høy, veier 55 kg. Trener styrke 4 ganger i uka, minimalt med kardio. Jeg har gått opp 5 kg på et år, men nå har det stått stille lenge. Jeg føler aldri jeg får skikkelig skikk på dette kostholdet. mitt. Er det noen som greier å vurdere om det er ok, og greie mengder i løpet av en dag?

Her er et eksempel på en vanlig dag med trening:

Frokost: 2 hjemmelagde knekkebrød med cc, kalkunskinke og 1 avocado.

Etter trening: 1 proteinshake, en håndfull rosiner

Lunsj: Stor tallerken havregrøt kokt på helmelk, blander i et egg, spises med sukrin og kanel

Mellom-måltid: Halv boks vaniljekesam med ca 100 g blåbær og en håndfull cashewnøtter

Middag: Feks en kyllingfilet/laksefilet/kotelett e.l, 2 poteter eller en god porsjon ris, saus og grønnsaker

Dessert: Smoothie på en halv banan, vaniljeyoghurt, frosne bær, gjerne drysse oppi litt havregryn, kjerner osv

Kveldsmat: 2-3 hjemmelagde knekkebrød med peanøttsmør

Andre mellommåltider: 2-3 frukter, noen håndfuller mandler/nøtter

Innspill? Aner ikke hvor mye dette er i kalorier og heller ikke andel proteiner/fett/karbs etc. Noen som ser om jeg mangler noe vesentlig? Eller om jeg får i meg nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne du lagt ut noe om hvordan du trener ?

Tenker at hvis dette kostholdet ser bra ut både ift. mengde og næringstoffer, men kan være typisk stagnerer hvis man for eks:

1. har holdt på for lenge med samme program (evt. ikke variert innad i programmet)

2. ikke er flink nok til å legge inn progresjon og presse seg videre i treningen

3. for lite hvile restitusjon osv.

Så kanskje svaret ditt ligger i treningen, ikke kostholdet :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror selv at det ikke er treningen som "har skylden". Jeg trener nå etter et program av Nia Shanks som heter "15 weeks of muscle sculpting" Det varierer mellom 3 fullkroppsøkter i uka og 2-splitt over 4 dager i uka, variasjon mellom høyt volum og høy intensitet. Det er også lagt inn delaoduke hver 5.uke. Jeg føler jeg får nok restitusjon, varierer treningen og er flink til å presse meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orker jegi ikke å mate alt det inn i en kalklulator men:

1: er du sulten?

2: har du energi?

3: har du framgang?

i såfall ser det ok ut, går utifra med deg som alle andre at det er en "typisk" dag, da ingen sindige normale mosjonister spiser det samme hver dag, til samme tid og i like mengder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut ift. trening! Hvis du har økt 5 kilo på dette kostholdet, hvorfor ikke prøve å øke litt i mengde på mat?

Enn 5 kilo tyngre kropp vil nok trenge energi tilsvarende at du er 5 kilo tyngre.

Anbefaler nettsiden Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com som et veldig bra gratisverktøy som tar lite tid hvis du vil telle kalorier, sjekke hva ditt nåværende kosthold ligger på osv. :)

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orker jegi ikke å mate alt det inn i en kalklulator men:

1: er du sulten?

2: har du energi?

3: har du framgang?

i såfall ser det ok ut, går utifra med deg som alle andre at det er en "typisk" dag, da ingen sindige normale mosjonister spiser det samme hver dag, til samme tid og i like mengder :)

1. Jeg spiser alltid når jeg blir sulten, så jeg går aldri rundt og er lenge sulten...

2. Ja, jeg har energi!

3. Ja jeg har fremgang i treningen.

Kanskje jeg ikke har så mye å klage over egentlig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres bra ut ift. trening! Hvis du har økt 5 kilo på dette kostholdet, hvorfor ikke prøve å øke litt i mengde på mat?

Enn 5 kilo tyngre kropp vil nok trenge energi tilsvarende at du er 5 kilo tyngre.

Anbefaler nettsiden Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com som et veldig bra gratisverktøy som tar lite tid hvis du vil telle kalorier, sjekke hva ditt nåværende kosthold ligger på osv. :)

Lykke til videre

Takk for godt tips, skal inn å ta meg en titt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg spiser alltid når jeg blir sulten, så jeg går aldri rundt og er lenge sulten...

2. Ja, jeg har energi!

3. Ja jeg har fremgang i treningen.

Kanskje jeg ikke har så mye å klage over egentlig... ;)

Høres ut som du er der du skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...