Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fiskeoljer,cocosa,udus choice...allskens fettsyrer og oljer som skal være godt for alt fra huden til vektnedgang og ikke minst ledd ...er litt forvirra innen akkurat dette,for det er mye snakk frem og tilbake om dette er bra,ikke så bra,så er det svaret på alt så er det plutselig fandens verk :p Har ingen kilder som beviser noe av dette jeg har hørt,lest om osv ,litt derfor jeg lager denne tråden...men ang dette med at selolje er bra for ledd feks er ikke tilfelle likevel..Så er det noen som kan litt om dette? Jeg selv har brukt Efalex og eye-q siden jeg var liten ,mors tapprr forsøk på å hjelpe mrg med konsentrasjonsvansker osv...har også hjernevitenskaper i familien som sverger på at de har god effekt på demente ,hjernen generellt.Nå i voksen alder er jeg så bruker fast tilskudd av fiskeolje.Men hvor bra er det ... Virker de egentlig...anyone?:D Synes selv det virker som det hjelper,har hjulpet...men er det innbildning eller ikke liksom...og dette med vekt..det er bra for fettforbrenninga osv..men det er jo finte magisk dette med fettforbrenning som de fleste vet...så hva er alt i alt bra ved fettsyrer og hvor nødvendig er de egentlig?

Fortsetter under...

Gjest Slettet

1. Vær så snill og bruk avsnitt...

2. Du trenger jo "essensielle fettsyrer". Dvs: kroppen trenger de! Derav tar mange fettsyrer/oljer som f.eks tran!

3. Fra hva jeg vet: så har det vel en dokumentert effekt på leddsmerter/hud osv. Nettopp pga du tilfører vitaminer/mineraler/fettsyrer kroppen trenger!

Fett - NHI.no

blant annet:

Viktige oppgaver

Fettet har en rekke viktige oppgaver i kroppen.

• Fett er nødvendig for å transportere de fettløselige vitaminene A, D, E og K gjennom kroppen.
  • Fettet beskytter de indre organene.
  • Fett er en konsentrert kilde til energi.
  • Fett kan få mat til å smake bedre.
  • Fett inneholder essensielle fettsyrer som man tror har en positiv effekt på hjerte- og karhelse og immunforsvar.

Ett gram fett gir hele ni kilokalorier energi. Protein og karbohydrater gir kun 4 kilokalorier per gram. Det betyr at du legger på deg hvis du spiser mye fet mat, en negativ effekt som er godt kjent blant de fleste.

Men legg merke til "tror"!

Omega 3- fettsyrer

Omega-3 fettsyrer er en velkjent type flerumettet fett som kan ha spesielt god effekt på hjertet. Omega-3 fettsyrer finner du i hovedsak i fet fisk som laks, makrell og sild. Du kan også finne det i linfrø, rapsolje, linfrøolje og valnøtter.

De fleste typer mat inneholder flere ulike typer fett, altså både mettet fett, enumettet fett og flerumettet fett. Det er hva slags fett det er mest av, som avgjør om det havner i kategorien mettet eller umettet fett.

En studie med tanke på usunt/sunt med fett på kroppen: forskning.no > Er det sunt med litt fett på kroppen?

Valker og fyldig bakdel får deg til å leve lenger

Det er ikke likegyldig hvor på kroppen flesket sitter.

– Man vet for eksempel at fett på hofte, bakdel og lår har en beskyttende virkning mot hjerte/kar-sykdom. Fett på magen øker risikoen, forklarer Køster-Rasmussen.

Det kan lyde merkelig, men ifølge Køster-Rasmussen er det mye som tyder på det. Noen forklaring kan han imidlertid ikke gi.

– Det fettet som sitter på magen og mellom organene, er den skadeligste formen. Det er veldokumentert, men årsaken er ikke kjent, sier han.

En engelsk artikkel om "hvor essensiell fettsyrene er" : How Essential Fatty Acids Benefit The Body / Nutrition / Vitamins and Minerals

What Happens if I Don't Obtain Enough Essential Fatty Acids?

Not getting enough omega-3 fatty acids has the most astounding effects. Low levels have been linked to:

• mood swings
  • memory loss
  • dementia
  • vision problems
  • hair and skin problems

Additionally, both Alzheimer’s patients and children diagnosed with ADHD have been shown to have lower than average levels of these essential fatty acids.

Jeg får det ikke til fra mobilen:P Takk for bra svar! Dette du skriver vet jo de fleste,men som med med mye annet er det mye oppspinn,synsing og spekulasjon rundt fiskeolje,eller tran om du vil. :) Kan si litt om en grunn til at jeg lurer litt på feks kvalitet på tranprodukter. Måten feks møllers sin blir laget på..i helsekostbransjen anser vi møllers som dritt som er livsfarlig mye pga måten den er laget på..renset på osv...som gjør at den har mye mer tungmetaller enn feks de litt dyrere eye- q,efalex,eskimo osv. Men jeg har ikke noe måte å finne kilde til dette nå. Noen som kan hjelpe ? ELLER noen som har noe å tilføye?:) Merk at ingenting jeg skriver er påstander,jeg vet så og si ingenting om dette ,derfor jeg spør og er ute etter litt engandjement rundt dette:D Altså,lurer jeg både på virkning og kvalitet,produksjon osv av fiskeolje ,tran,fettsyrer ,u name ut:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...