Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei dere. Jeg kjører for tiden en to-splitt. Kjører annenhver økt, annenhver dag, slik at jeg får inn 3 eller 4 økter hver uke. Målet er å øke muskelmasse og bli sterkere :) Akkurat nå ser programmet mitt slik ut:

Økt 1: Bryst, skuldre, rygg, triceps

Benkpress 3 x 8

Nedtrekk 3 x 8

Skulderpress 3 x 8

Sidehev 3 x 8

Stående stangroing 3 x 12

En hånds manualroing 3 x 8

Franskpress 3 x 10

Økt 2: Bein, rygg, mage, biceps

Knebøy 5 x 8

Legcurl 3 x 8

Sittende roing 3 x 8

Ez-curl 3 x 8

Forskjellige mage/rygg/core øvelser

Jeg føler programmet er greit nok, men er usikker på hvorfor jeg tar 3 x 8 på de fleste øvelsene. Hvor mange sett x reps er mest hensiktsmessig? Og hva med fordelingen av de forskjellige muskelgruppene? Tips til alternative/bedre øvelser?

Alle tips og innspill tas imot med et stort takk (y)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17831-innspill-til-min-2-splitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har veldig lite volum på underkroppen i forhold til overkroppen, men ellers ser det ganske greit ut.

Angående reps så er det lurt å variere litt. Det enkleste i starten er å kjøre en lineær progresjon hvor du starter f.eks på 12 reps og så annenhver uke kutter du 2 reps til du er nede på 6 eller 4 reps serier. Isolasjonsøvelser kan du beholde på 8-12 reps.

Hvorfor har du rygg på begge dagene? Kroppen trenger ca 48 timer til og hente seg inn etter en økt, så å trene rygg 2 dager på rad er ikke optimalt. Ha kun rygg på en av dagene. I tillegg ville jeg lagt inn en mer hoftedominerende øvelse som Markløft, hip thrurst eller strake markløft.

Eller ser det bra ut ;)

Hvorfor har du rygg på begge dagene? Kroppen trenger ca 48 timer til og hente seg inn etter en økt, så å trene rygg 2 dager på rad er ikke optimalt. Ha kun rygg på en av dagene. I tillegg ville jeg lagt inn en mer hoftedominerende øvelse som Markløft, hip thrurst eller strake markløft.

Eller ser det bra ut ;)

Trener mye rygg da dette ble anbefalt av fysioterapeut/kiropraktor. Har hatt litt problemer med ryggen. Men jeg ser hva du sier, kanskje nok å bare ha det på en av øktene. Takk for svar ;)

Når en trener annenhver dag så blir det jo 48 timer mellom hver rygg økt.

Det er sant, men jeg så for meg en 2 splitt med 4 økter i uka, da er det best med rygg kun på den ene. Kjører hun annenhverdag kan du godt ha rygg alle dagene ja.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...