Melkebart Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg er ganske så ny i styrketrening, eller seriøs styrketrening får jeg vel si. For jeg har vel egentlig alltid trent noe, men har tidligere syns styrke har vært kjedelig. Jeg har 10-15 kg jeg vil ned, samt få en del muskler. Så jeg kombinerer kosthold og trening. Så blir jeg veldig usikker...for jeg ligger i underskudd, men er redd for at jeg skal ligge for mye under, så jeg blir slapp og "utbrent". Vil ikke ha noe av det nå, som jeg gleder meg til hver gang jeg skal på trening. Kan noen komme med gode tips? Litt fakta om meg: 37 år, veier 76 kg og er 156 cm. Har 3 barn. Er egentlig ganske sterk, og liker å "ta i". Jeg vil helst ned til 60 kg, men det viktigste for meg er å være sterk, sunn og aktiv. Jeg veier meg ikke så mye, mer måler og tar bilder. Og har allerede gått ned både i kg og cm siden jeg begynte skikkelig for ca 3 uker siden. Her er en typisk matdag for meg: Er ikke så glad i tidlig frokost, så her blir det en yoghurt dobbel 0% Så kan jeg spise en fit and smart bar mellommåltid. Lunsj består gjerne av 2 egg, salat, og litt skinke. Knekkebrød med pålegg til neste måltid. Middag spiser jeg det vi har hjemme, men prøver å holde meg til det sunne. Så hvis ikke middagen vi har er det, prøver jeg å spise noe annet. Til kveld kan det bli en yoghurt til, eller eggerøre/spekeskinke. Jeg tar alltid en proteinshake etter trening. Jeg kan også innimellom unne meg litt sjokolade og mindre sunn mat, uten å få dårlig samvittighet. Drikker kaffe, te, vann og pepsi max Jeg trener 3-4 ganger,i hovedsak styrke, i uken. Hva tror dere umiddelbart? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17715-det-evige-sp%C3%B8rsm%C3%A5letfor-litefor-mye/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avatar Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Jeg synes dette høres greit ut. Ikke kjempebra, men bra nok. Vil du ikke ha frokost, må du heller ikke spise det. Men da bør du spise et skikkelig måltid når du først spiser. Synes kanskje ikke en sjokolade faller inn under dette. Prøv å få i deg litt mer frukt og grønnsaker, og gjerne en frukt sammen med proteinshaken etter trening. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17715-det-evige-sp%C3%B8rsm%C3%A5letfor-litefor-mye/#findComment-674968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slettet Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Jeg er ganske så ny i styrketrening, eller seriøs styrketrening får jeg vel si. For jeg har vel egentlig alltid trent noe, men har tidligere syns styrke har vært kjedelig. Jeg har 10-15 kg jeg vil ned, samt få en del muskler. Så jeg kombinerer kosthold og trening. Så blir jeg veldig usikker...for jeg ligger i underskudd, men er redd for at jeg skal ligge for mye under, så jeg blir slapp og "utbrent". Vil ikke ha noe av det nå, som jeg gleder meg til hver gang jeg skal på trening. Kan noen komme med gode tips? Litt fakta om meg: 37 år, veier 76 kg og er 156 cm. Har 3 barn. Er egentlig ganske sterk, og liker å "ta i". Jeg vil helst ned til 60 kg, men det viktigste for meg er å være sterk, sunn og aktiv. Jeg veier meg ikke så mye, mer måler og tar bilder. Og har allerede gått ned både i kg og cm siden jeg begynte skikkelig for ca 3 uker siden. Her er en typisk matdag for meg: Er ikke så glad i tidlig frokost, så her blir det en yoghurt dobbel 0% Så kan jeg spise en fit and smart bar mellommåltid. Lunsj består gjerne av 2 egg, salat, og litt skinke. Knekkebrød med pålegg til neste måltid. Middag spiser jeg det vi har hjemme, men prøver å holde meg til det sunne. Så hvis ikke middagen vi har er det, prøver jeg å spise noe annet. Til kveld kan det bli en yoghurt til, eller eggerøre/spekeskinke. Jeg tar alltid en proteinshake etter trening. Jeg kan også innimellom unne meg litt sjokolade og mindre sunn mat, uten å få dårlig samvittighet. Drikker kaffe, te, vann og pepsi max Jeg trener 3-4 ganger,i hovedsak styrke, i uken. Hva tror dere umiddelbart? Det du gjerne bør gjerne er å få innsikt over kcal inntaket ditt. Ifølge fitnessbloggen sin kcal kalkulator(37år,156cm,76kg) skal du ha ca 2400kcal med 3-5treninger(moderat intensitet) for å "bli" på stedet hvil. Det du gjerne kan gjøre da er å f.eks gå ned til 2100-2200kcal i noen uker, for å se hvordan vekten/speilet ser ut. Hvis du ikke har merket NOE som helst på verken: cm,speilet eller vekten. Så går du ned til 1900-2000kcal. Hadde jeg vært deg, så ville jeg ikke gått under 1555kcal som er din "basalforbrenning"(ligge i ro). Sats på ca 1-2g protein (øker metthetsfølelse) Loggbok: Online kostdagbok - Prøv gratis! Oppskrifter - Treningsdagbok - Egne matvarer - Viser næringsinnhold for alle næringsstoffer Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com Ernæring og treningsdagbok | MyLog Ang trening: når du trener, så få en PT/noen på senteret til å vise deg øvelsene: knebøy,markløft,militærpress og benkpress. Dette er øvelser som tar mye på hele kroppen --> du forbrenner mer og får et godt grunnlag til videre trening! Melkebart og Avatar 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17715-det-evige-sp%C3%B8rsm%C3%A5letfor-litefor-mye/#findComment-674972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melkebart Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Det du gjerne bør gjerne er å få innsikt over kcal inntaket ditt. Ifølge fitnessbloggen sin kcal kalkulator(37år,156cm,76kg) skal du ha ca 2400kcal med 3-5treninger(moderat intensitet) for å "bli" på stedet hvil. Det du gjerne kan gjøre da er å f.eks gå ned til 2100-2200kcal i noen uker, for å se hvordan vekten/speilet ser ut. Hvis du ikke har merket NOE som helst på verken: cm,speilet eller vekten. Så går du ned til 1900-2000kcal. Hadde jeg vært deg, så ville jeg ikke gått under 1555kcal som er din "basalforbrenning"(ligge i ro). Sats på ca 1-2g protein (øker metthetsfølelse) Loggbok: Online kostdagbok - Prøv gratis! Oppskrifter - Treningsdagbok - Egne matvarer - Viser næringsinnhold for alle næringsstoffer Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com Ernæring og treningsdagbok | MyLog Ang trening: når du trener, så få en PT/noen på senteret til å vise deg øvelsene: knebøy,markløft,militærpress og benkpress. Dette er øvelser som tar mye på hele kroppen --> du forbrenner mer og får et godt grunnlag til videre trening! Tusen takk for bra svar. Jeg har kartlagt kcal inntaket mitt i noen uker, og jeg ser at jeg spiser for lite altså.... Har ligget på 1200-1400 kcal. Så nå er det å øke det litt. Tør ikke øke for mye med en gang - så jeg prøver 1600 kcal først. Øker sikkert litt etterhvert. Takk for øvelsene - skal prøve meg på disse. Litt skeptisk til markløft, siden jeg er operert for brokk for halvannet år siden, men prøver (legen har sagt at jeg kan oppføre meg som normalt før brokket så...) i det små (vet jeg er dårlig på å la være å ta i - liker det - men skal gjøre så godt jeg kan - hehe) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17715-det-evige-sp%C3%B8rsm%C3%A5letfor-litefor-mye/#findComment-674998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slettet Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Tusen takk for bra svar. Jeg har kartlagt kcal inntaket mitt i noen uker, og jeg ser at jeg spiser for lite altså.... Har ligget på 1200-1400 kcal. Så nå er det å øke det litt. Tør ikke øke for mye med en gang - så jeg prøver 1600 kcal først. Øker sikkert litt etterhvert. Takk for øvelsene - skal prøve meg på disse. Litt skeptisk til markløft, siden jeg er operert for brokk for halvannet år siden, men prøver (legen har sagt at jeg kan oppføre meg som normalt før brokket så...) i det små (vet jeg er dårlig på å la være å ta i - liker det - men skal gjøre så godt jeg kan - hehe) Selvfølgelig, ta små skritt, så kommer du fremover! hehe! Ang kcal så kan det være lurt ja! Anbefaler at hvis du føler deg litt usikker på øvelsene. Så ta kontakt med en person på ditt lokale treningssenter. Dette skal ikke koste noe, hvis du bare spør "Kan du vise?". Så skal de være behjelpelig med sånt hvis du har spist 1200-1400kcal så vil du nok merke mer energi på 1600kcal. Dette er for du er over din basalforbrenning(litt) og dermed begynner faktisk kroppen å fungere "Normalt" igjen. Dette har jeg merket selv også. Har basal på ca 1900 og ligger på 2000-2400kcal(ca 300-700kcal underskudd). Mer energi--> mer trening--> mer glede--> bedre livsstil --> alle er glade Avatar 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17715-det-evige-sp%C3%B8rsm%C3%A5letfor-litefor-mye/#findComment-675019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.