Gå til innhold

eMTea har endelig kommet igang, men hvordan opprettholde trening uten treningstudio?

Anbefalte innlegg

Hei!

Min første (seriøse) post på FB's forum, kanskje litt lang, men greit å få med litt info og tanker..

Jeg er en gutt på 30 år (180cm/104kg) som må ned i vekt/mål.

Jeg har tenkt det lenge, men pga en jobb hvor jeg reiser rundt overalt i verden, og ting kan være vanskelig å få til, spesielt i matveien, har det blitt med tanken. Desverre!

Men nå har jeg tatt litt tak i nakken på meg selv.

En kompis som er helt treningsnarkoman har dratt meg med på trening, og fått banket i meg litt interesse. Han har jo utviklet seg veldig de siste 4årene, burde holdt følge med han, da vi startet samtidig, men jeg hoppet av etter et par mnd pga jobbsitasjonen gjorde det vanskelig å holde noe fast program. Han har jo et 4splitt program, men etter litt lesing her på siden, fant jeg utav at det var ikke lurt for en nybegynner som meg...

Men altså nå, så ønsker jeg å være endel flinkere til å trene, for øyeblikket er jeg offshore, så her er det fine muligheter, og det er fullt mulig å spise sunt, selv om det kanskje ikke alltid forbindes med offshore arbeidere ;)

Ellers når jeg er hjemme er jeg begynt på kickboxing, 2 ganger i uka, også har jeg fått sansen for squash, så spiller det også når det passer inn, har jo et liv utenom også ;)

Jeg har begynt på scratch, og trener på FitnessBloggens nybegynner program, kort og greit, går igjennom det på ca en time.. Kommer til å følge dette og de neste stegene fremover om ingen har noen store innvendinger på det.

Det jeg lurer på er alternativer når jeg er på reisejobb og ikke har tilgang på treningsrom, hva ville dere gjort da?

Bor jeg på et hotell i Mumbai, så har jeg ikke lyst til å ut i gata å løpe liksom. (Løping, både på mølle og i felten, gjør at jeg får vondt i ryggen, sikkert litt tung overkropp og lite støttemusklatur, så det prøver jeg å unngå inntil videre)

Dette er et utsnitt av første dag på FB uke 1-4 program, vet ikke om jeg skal le eller grine, men jeg er iallefall igang (igjen), det er det viktigste...

14.02.13

Leg Press Machine

Set 1: 65.0x10

Set 2: 70.0x10

Set 3: 75.0x10

Dumbbell Bench Press

Set 1: 14.0x10

Set 2: 14.0x10

Set 3: 16.0x10

Cable Seated Row

Set 1: 50.0x10

Set 2: 45.0x10

Wide Grip Lat Pulldown

Set 1: 45.0x12

Set 2: 45.0x10

EZ Bar Close Grip Curl

Set 1: 30.0x10

Set 2: 30.0x10

Dumbbell Arnold Press

Set 1: 10.0x12

Set 2: 12.0x10

Triceps Pushdown - Rope

Set 1: 14.0x12

Set 2: 14.0x12

Plank

Set 1: 00:00:42

Set 2: 00:00:46

Fortsetter under...

Legger ved logg av de 2 siste øktene :)

17.02.13

Leg Press Machine

Set 1: 80.0x12

Set 2: 90.0x10

Set 3: 100.0x10

Dumbbell Bench Press

Set 1: 17.5x10

Set 2: 17.5x10

Set 3: 17.5x10

Cable Seated Row

Set 2: 55.0x10

Wide Grip Lat Pulldown

Set 2: 50.0x7

EZ Bar Close Grip Curl

Set 1: 26x10

Set 2: 26x10

Dumbbell Arnold Press

Set 1: 13.5x12

Set 2: 13.5x10

Triceps Pushdown - Rope

Set 1: 14.0x12

Set 2: 15.0x12

Plank

Set 1: 00:01:01

Set 2: 00:00:50

19.02.17

Leg Press Machine

Set 1: 100.0x12

Set 2: 110.0x10

Set 3: 110.0x10

Dumbbell Bench Press

Set 1: 17.5x12

Set 2: 20.0x10

Set 3: 20.0x10

Cable Seated Row

Set 2: 55.0x10

Wide Grip Lat Pulldown

Set 2: 50.0x8

EZ Bar Close Grip Curl

Set 1: 26.0x12

Set 2: 26.0x10

Dumbbell Arnold Press

Set 2: 13.5x11

Triceps Pushdown - Rope

Set 1: 15.0x12

Set 2: 18.0x11

Plank

Set 1: 00:00:47

Set 2: 00:00:42

Jeg vet ikke om det er vanlig og bli noe sterkere fra gang til gang, eller om det er bare hjernens oppfatning av hva som er tungt, men vektene kryper iallefall oppover...

Ja, det er mange plasser å trene, men når man er på et sted i 2-3 dager og da kanskje jobber 12-16timer, så er det greit å ha litt man kan ta på hotellrommet istedet for å ut å lete ;)

Legger ved en logg fra dagens økt igjen:

21.02.13

Leg Press Machine

Set 1: 120.0x10

Set 2: 120.0x10

Set 3: 130.0x10

Dumbbell Bench Press

Set 1: 20.0x10

Set 2: 20.0x10

Set 3: 20.0x10

Cable Seated Row

Set 1: 55.0x10

Set 2: 60.0x10

Wide Grip Lat Pulldown

Set 1: 50.0x12

Set 2: 50.0x9

EZ Bar Close Grip Curl

Set 1: 26.0x12

Set 2: 26.0x8

Dumbbell Arnold Press

Set 2: 13.5x12

Triceps Pushdown - Rope

Set 1: 18.0x12

Set 2: 18.0x12

Plank

Set 1: 00:01:02

Set 2: 00:00:48

Annonse

• 1 måned senere...

Nå har jeg holdt dette programmet en stund, men har ikke giddi å poste hver eneste logg..

Har hatt gradvis økning i vekter gjevnt og trutt, men nå flater det ut et lite grann merker jeg..

Lurer på å forandre opplegget litt nå, evnt gå over til en 2-splitt. Hva syntes dere? Skulle gjerne prøvd litt knebøy og markløft også.

Er "Lumberjack" en såpass isolert øvelse at jeg bør holde meg unna den nå i begynnelsen eller kan jeg lage plass til den også en av dagene? Trenger noe annet for mage enn planke altså ;)

• 1 måned senere...

Siden det nå har gått endel uker med samme program, har jeg nå lyst til å bytte ut et par av øvelsene.

Er det ok å bytte f.eks beinpress med Bugarsk Utfall, eller bør den være i tillegg?

Jeg kan vel, om jeg ønsker å ha flere øvelser, ha 2 fullkroppsprogram? For å få litt variasjon i treningen, er litt kjedelig å gjøre det samme HVER gang liksom.

Siden det nå har gått endel uker med samme program, har jeg nå lyst til å bytte ut et par av øvelsene.

Er det ok å bytte f.eks beinpress med Bugarsk Utfall, eller bør den være i tillegg?

Jeg kan vel, om jeg ønsker å ha flere øvelser, ha 2 fullkroppsprogram? For å få litt variasjon i treningen, er litt kjedelig å gjøre det samme HVER gang liksom.

Kjør gjerne bulgarsk utfall eller knebøy istedenfor beinpress ja.

Du kan godt ha 2 forskjellige fullkroppsdager ja. Da kan du ha f.eks markløft + bulgarske utfall på ene dagen og knebøy + strakmark på andre dagen. Resten av øvelsene trenger du strengt tatt ikke variere på annet enn for variasjonens skyld. Men du kan jo kjøre litt mer volum på rygg/biceps ene dagen og mer på bryst/triceps andre dagen. Evt kan du bare gå over på et ferdig fullkroppsprogram som f.eks x-press eller starting strength.

Tusen takk for tips Oddis!

Starting strenght virker jo enkel å grei å gå over til, men merker meg at det er meget få øvelser, flere sett (og mindre) sett enn jeg er vant med da.

Ang Pendlayroing, jeg ser for meg at folk kommer til å kikke rart, om jeg skal smelle stanga i bakken hver gang, er det noe i veien for å sette den kontrollert ned på matta?

Ett tips du kan ha for å røre deg på hoteller er å gå raskt opp trappene. Er ofte mange etasjer, så da får du fine økter der. Jeg har tatt noen sånne hvis det har vært møkkavær ute og ikke no gym i nærheten. Her kan du enkelt styre intensiteten selv.

Tusen takk for tips Oddis!

Starting strenght virker jo enkel å grei å gå over til, men merker meg at det er meget få øvelser, flere sett (og mindre) sett enn jeg er vant med da.

Ang Pendlayroing, jeg ser for meg at folk kommer til å kikke rart, om jeg skal smelle stanga i bakken hver gang, er det noe i veien for å sette den kontrollert ned på matta?

Sett den kontrollert ned ja. Starting Strength har få øvelser, men de er alle effektive for å bygge styrke raskt. Husk at du også skal ha 2-3 oppvarmingssett på hver øvelse, så det blir ikke bare 3x5 på x kg, men f.eks 1x5 20 kg, 1x5 på x*50% og 1x5 på x*75% før 3x5, så det tar litt mer tid enn man kanskje skulle tro.

Annonse

Ja, skjønner det :) For prøve det, og se hva jeg syntes etter noen økter. Liker at øktene tar ca 1 time..

Hvordan er egentlig starting strength for meg som egentlig ønsker fokus på forbrenning fremfor ren muskelvekst. Har forstått det slik at man ikke skal undervurdere styrketrening som fettforbrenning, men gjelder det også med så få reps?

Jeg merker at noe skjer med kroppen, jeg øker stadig i manualer og vekter, mens baderomsvekta står stabilt ;) Beltet blir jo slakkere da, så massen flytter iallefall på seg :)

Ett tips du kan ha for å røre deg på hoteller er å gå raskt opp trappene..

Skjønner, men har litt prolemer med smerter i nedre korsrygg når jeg løper og beveger meg slikt.

Har litt for mye "avfjæret vekt" på overkroppen ;) som presser på leddene i ryggen når jeg løper og slikt, og har fått tips og råd fra flere hold å trene støttemusklatur i ryggen, for å få bukt med det.

Det har vært stadig mindre hoteller, og mere offshore i det siste, så der pleier det å være greie fassliteter.

Ja, skjønner det :) For prøve det, og se hva jeg syntes etter noen økter. Liker at øktene tar ca 1 time..

Hvordan er egentlig starting strength for meg som egentlig ønsker fokus på forbrenning fremfor ren muskelvekst. Har forstått det slik at man ikke skal undervurdere styrketrening som fettforbrenning, men gjelder det også med så få reps?

Du vil fort bruke en time på Starting Strength. Anbefaler å sette av 5-10 minutt for dynamisk oppvarming før du begynner på programmet.

Husk at mer muskelmasse vil øke hvileforbrenning. Det er også vist at hvileforbrenningen kan være 300-400 kcal høyere i 24 timer etter en styrkeøkt pga økt energibehov til restitusjon og oppbygging av musklene, så selv om du forbrenner litt mindre i løpet av selve økta på få reps kan totalforbrenningen over et helt døgn bli høyere.

Anbefaler at du starter med ganske mye lavere enn din nåværende 5rm på SS. Føler du deg litt usikker på teknikken kan du gjerne begynne med bare stanga på knebøy og benkpress og de minste vektskivene i full størrelse (45 cm diameter) i pendlay og markløft. Du vil fort ta det igjen uansett siden du skal øke vektene hver økt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...