Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er en jente på 23 år. Er 163 høy, og veier 65 kilo. Jeg ønsker å komme meg ned til 56 kilo. Har det ikke veldig travelt, men vil gjerne gå ned hvertfall et halvt kilo i uka :)

Jeg trener styrke tre ganger i uka. Er nokså ny på området, så trener de samme øvelsene og hele kroppen hver gang. Planen jeg følger nå inneholder knebøy, benkpress, knestående hanteldrag, arnold press, bicepscurl, tricepspress, sidehev, rygghev og det jeg kaller "båten" (ta en medisinball fra side til side mens man sitter på rumpa med beina løftet fra bakken). Jeg bruker Relase your Potential sitt grunnprogram, hvor det regnes ut hvor mye man bør øke fra gang til gang ut fra din 10 MR.

Av kardio trener jeg morgenkardio to ganger i uka, i omtrent 40 min (dette gjør jeg før styrketrening). Jeg trener før frokost med en gjennomsnittspuls rundt 155-160. En gang i uka har jeg en mer intensiv økt på 45-50 min, vanligvis løping eller spinning, hvor gjennomsnittspulsen er rundt 170-175.

Ellers går jeg til og fra skolen mandag-fredag, og det tar rundt 40 minutter hver vei i normalt tempo.

Så mitt spørsmål er rett og slett hvor mye jeg bør spise? Jeg er er ekstremt glad i både sjokolade og store matmengder, så vil gjerne unne meg litt ekstra en gang i uka. Vil jeg gå ned i et passelig tempo dersom jeg spiser rundt 1500 kalorier daglig og 3000 kalorier én dag i uka?

Kan også opplyse om jeg spiser etter periodisk faste med spisevindu 10.00-20.00, og av mat går det mest i cottage cheese med lett syltetøy eller banan, yoplait sin dobbel 0% yoghurt med frukt og müsli, havregrøt med eple, knekkebrød med diverse pålegg, karbonadedeig, kylling og mye grønnsaker. Jeg passer på å veie bl.a. havregryn og müsli, for jeg vet det er matvarer hvor man lett bommer på mengden. Tar også omega 3 hver dag, for bortsett fra litt makrell i tomat på knekkebrødet er jeg ikke særlig glad i fisk.

Håper noen kan komme med gode tips og råd! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17544-hvor-mye-b%C3%B8r-jeg-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg veide rundt 55-56 kilo før, og vet at jeg trives bedre der. La på meg grunnet en depressiv periode og føler meg rett og slett ikke vel i egen kropp, så vil gjerne tilbake til der jeg var før :)

per definisjon er du tross alt normalvektig - så jeg ser ikke helt greia. Gjennom å kjøre tung styrketrening, vil du oppleve at kroppen din blir strammere og mer definert. Det høres ut som om du kanskje ikke har kjørt så mye styrketrening før? Du vil iallefall oppleve stor progresjon som nybegynner. Hvorfor gå ned i vekt da?

Føler meg litt teit som må sitte å forsvare ønsket mitt her, men får vel prøve. Selv om jeg er normalvektig så ligger jeg i "det øvre sjiktet" for min høyde. Jeg ser derfor ingenting galt i at jeg ønsker å gå litt ned. Jeg føler meg rett og slett veldig utilpass i egen kropp, og de gamle klærne passer ikke lenger. Jeg er klar over at styrketrening trolig vil endre kroppen min, men selv om man "strammer opp" så forsvinner ikke overflødig fett fra bl.a. mage. Dersom jeg føler meg vel før jeg når målet jeg har satt meg vil jeg naturlig nok stoppe der, men i begynnelsen vil jeg også fokusere på å gå litt ned.

Annonse

Føler meg litt teit som må sitte å forsvare ønsket mitt her, men får vel prøve. Selv om jeg er normalvektig så ligger jeg i "det øvre sjiktet" for min høyde. Jeg ser derfor ingenting galt i at jeg ønsker å gå litt ned. Jeg føler meg rett og slett veldig utilpass i egen kropp, og de gamle klærne passer ikke lenger. Jeg er klar over at styrketrening trolig vil endre kroppen min, men selv om man "strammer opp" så forsvinner ikke overflødig fett fra bl.a. mage. Dersom jeg føler meg vel før jeg når målet jeg har satt meg vil jeg naturlig nok stoppe der, men i begynnelsen vil jeg også fokusere på å gå litt ned.

Ditt esimerte energiforbruk, i følge Fitnessbloggens egen kalkulator, er vedlikeholdsnivået ditt 2159 kalorier hver dag (dvs du går verken opp eller ned i vekt ved inntak av disse kaloriene). Dette gir en pekepinn. Ved å holde deg 500 kalorier under vedlikehodet, vil du jevnt gå ned i vekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...