Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har akkurat begynt å trene styrke, vil ha mer muskler og mindre fett (surprise!). I et 5 måneders perspektiv: Bør jeg ha

A) konstant vedlikeholds-kcal-inntak

B) ligge 2-3 hundre kcal. over vedlikeholdsmengde i starten og så ned mot BMR på slutten

eller

C) motsatt av B.

Styrketreningsnybegynner, 35 år, mann, 177 høy, 73 kg, fettprosent 19 % - 14 kg.

Trener styrke med PT 2*50 min/uka, kardio 4g/uka, gjennomsnittlig 40 min, variert intensitet.

Som nybegynner kan jeg kanskje håpe på opp maks 1 kg muskler/mnd og ned minst 1 kg fett/mnd.

- BMR: 1712.

- Vedlikehold: 2200-2500? (Sitter og ligger for det meste når jeg ikke trener, kcal-forbruk-kalkulatorene sier 2500, men erfaringsmessig går jeg opp med så mange kcal.)

Spiser sunt, >1,8 g proteiner/kg, frukt og grønt, fisk og kjøtt, melk og ris.

Jeg er usikker på hvor langt ned mot BMR jeg kan ligge og samtidig orke jobb og trening.

Så A, B eller C? Og hvor mye i overskudd/underskudd og hvor lenge?

Selv synes jeg det høres fristende ut med C for å kunne justere opp når kroppen

skriker etter mer, men PT hinter litt mot B.

Fortsetter under...

Som nybegynner har du alt å vinne på å bygge muskler, og redusere fettprosenten på den måten. Du har i utgangspunktet ikke nevneverdig for mye fett på kroppen, og kan antakeligvis oppnå de visuelle resultatene jeg antar du er ute etter ved å ligge i vedlikehold mens du trener godt.

BMR skal du aldri ned mot. ALDRI. Du kan legge deg 3-500 under vedlikehold hvis det er krise, men du har et godt utgangspunkt for å nå målene dine uten, så hvorfor tyne kroppen?

Som nybegynner har du alt å vinne på å bygge muskler, og redusere fettprosenten på den måten. Du har i utgangspunktet ikke nevneverdig for mye fett på kroppen, og kan antakeligvis oppnå de visuelle resultatene jeg antar du er ute etter ved å ligge i vedlikehold mens du trener godt.

BMR skal du aldri ned mot. ALDRI. Du kan legge deg 3-500 under vedlikehold hvis det er krise, men du har et godt utgangspunkt for å nå målene dine uten, så hvorfor tyne kroppen?

Når jeg endelig, etter mange års nøling, har kommet i gang med styrketrening, tror jeg så store forandringer (fysisk, så får vi se hva som skjer psykisk og mentalt) som mulig i løpet av disse månedene kan være lurt for å greie å opprettholde motivasjonen. Jeg er enig i at å ligge på vedlikehold i gjennomsnitt disse 5 månedene høres fornuftig ut, men er altså motivert for å "tyne litt" i perioder, for så å evt. ligge over vedlikehold i andre perioder, hvis det kan gi bedre resultater.

Når jeg endelig, etter mange års nøling, har kommet i gang med styrketrening, tror jeg så store forandringer (fysisk, så får vi se hva som skjer psykisk og mentalt) som mulig i løpet av disse månedene kan være lurt for å greie å opprettholde motivasjonen. Jeg er enig i at å ligge på vedlikehold i gjennomsnitt disse 5 månedene høres fornuftig ut, men er altså motivert for å "tyne litt" i perioder, for så å evt. ligge over vedlikehold i andre perioder, hvis det kan gi bedre resultater.

Går sikkert helt fint, jeg bare fatter ike hvorfor du skal gjøre det så komplisert :-) Legger du deg 300 under vedlikehold har du et 5-måneders perspektiv på 45000kcal, eller omregnet i fettforbrenning rundt 5kg (ved optimal forbrenning, ofcourse). Men å tro at du skal BYGGE 5 kg muskler i samme periode, mens du ligger i energiunderskudd, er litt far-fetched.

Etter min mening er "nybegynner-effekten" mer et resultat av at folk flest får i seg mye mer kalorier enn de tror, samtidig som kroppen utsettes for stress den ikke er tilpasset for, enn at det skulle være noen slags magisk boble som trosser fysikkens lover. :-)

Det går helt fint å justere litt opp og ned underveis, men noen særlig betydning for sluttresultatet har det ikke. Totalt energiinntak over tid er det som gjelder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...