Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Kan først begynne å si at jeg i slutten av august startet med ordentlig styrketrening og godt kosthold med hjelp av en coach fra myrevolution.no, noe jeg ikke angrer et sekund på at jeg gjorde! Jeg har aldri vært overvektig, alltid trent, men aldri trent riktig eller spist riktig. Etter jeg fikk den hjelpen jeg trengte, har jeg gått ned fra en fettprosent på 23,8 til 17. Noe jeg er kjempestolt av! :happy: Vekten er så og si den samme, ca 52 kg. (Kan vel nevne at jeg er 160cm høy (lav??) også!) Jeg trente da fullkropps 3 ganger i uka, pluss sprinterintervaller og/eller tempointervaller 2 ganger i uka, mens akkurat nå kjører jeg en 5-splitt, samt litt kardio 1-2 ganger i uka. Jeg fokuserer også litt på rompe/lår, da dette er "problemområdene" mine, og det resterende fettet jeg vil ha bort ligger der. Alt i alt er jeg veldig tilfreds med treningsoppsettet mitt for tiden! :)

Når det gjelder kostholdet mitt så lå jeg på litt forskjellig når jeg hadde coach, for hun skiftet det litt ut etter hvert som hun følte jeg trengte det. I slutten lå jeg på 1500 kcal på styrkedager med 160g protein, 120g karbs og 45g fett. Og på fridager/kardiodager 1250 kcal med 150g protein, 40g karbs og 55g fett. (dette etter hennes oppsett, og jeg har ikke dobbeltsjekket at f.eks. kaloriinnholdet stemmer med varene osv. da jeg bare stolte på henne) På den tiden hadde hun satt opp karbohydratinntaket en del, for å "sjokkere" kroppen, og få den til å forbrenne litt mer fett igjen etter en liten stopp i framgangen. Målet mitt er forøvrig en strammere og mer muskuløs kropp, derav lav fettprosent og økt muskelmasse. Nevner igjen at det er lår/rompe jeg vil fjerne fett fra, og ikke nødvendigvis at jeg vil ha så lav fettprosent som mulig, men det går vel ikke an å bare miste fett derifra.. :dry:

Nå har jeg jo ikke lengre coach, og må klare meg selv! :o Jeg har lest litt rundt, og prøvd meg på denne kalkulatoren: IF Calculator og om jeg forstår det riktig, så er mitt energiforbruk ved absolutt hvile ca. 1300 kalorier, mens med vanlige, dagligdagse aktiviteter (uten trening) ca. 1550 kalorier. Jeg har nå begynte med å spise 1600-1700 kcal på styrkedager og det blir sånn ca. 180g protein, 140-150g karbs og 40-50g fett. På fri/kardiodager blir det ca. 1300 kcal med 150g protein, 70g karbs og 50g fett. Jeg har også et frimåltid en gang i uka, hvor jeg egentlig ikke teller noe særlig kalorier. Spiser som regel polarbrød med sjokoladepålegg og peanøttsmør og dream is til dessert! Dette da istedenfor mitt vanlige kveldsmåltid.

Jeg er ikke heeelt sikker på hva mitt absolutte spørsmål er tho? Noen meninger om treninga og kostholdet mitt? Spiser jeg nok? Spiser jeg riktig? Noe jeg kan/bør forandre på? Jeg ligger vel en del i underskudd, og lurer på om jeg får bedre resultater (da helst i underkroppen, som jeg sliter med) av å gå opp i kalorier, og satse mer på å øke muskelmasse?

Sorry for langt og rotete innlegg. Ble visst en hel livshistorie dette! Håper noen orket å lese uansett :blush:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17319-meninger-om-mitt-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du spiser for lite, og ja, du vil få bedre resultater ved å gå opp på kaloriene og satse på mer muskelmasse :) Du har skjønt det helt selv! Jeg skal ikke dømme din tidligere coach på noen måte, men hun har satt deg på alt, alt for lite mat. Du har en flott vekt for din høyde, og dersom du ønsker å stramme opp kroppen er det tung styrke som skal til, ikke kaloriunderskudd. Personlig foreslår jeg at du starter med å øke til 2000kcal. Du kan helt fint spise like mye på hviledager og dager hvor du trener kondisjon. 2000kcal vil på ingen måte føre til vektoppgang når du trener så mye som du gjør! Det kan hende du samler litt mye vann de første dagene, men det skal du ikke tenke på, for det forsvinner av seg selv, og for å bygge muskler trenger du mat :)

Tusen takk for responsen! :)

Ja, jeg hadde en mistanke om at jeg spiser litt for lite. Som jeg sa tidligere, så er det jo ikke nødvendigvis hele fettprosenten jeg vil forandre på, men fettet på underkroppen, og da må jeg kanskje bare bygge litt mer muskler der? :p Regner med at fettprosenten forøvrig går ned om jeg får opp muskelmassen, uten å legge på meg fett, uansett? :) Jeg må også nevne at jeg ikke har jobb for tiden, og er dermed ikke så aktiv utenom treningene. Har en liten hund som luftes i ny og ne, men ellers lite. Kanskje det har mye å si? Mulig dette er dumme spørsmål, men heller et dumt spørsmål for mye enn et spørsmål for lite :)

Ellers, når jeg skal øke kaloriinntaket; skal jeg da fylle på med karbs? For jeg får vel i meg mer enn nok av proteiner? :huh:

Igjen - tusen takk for svar! Min første post her på fitnessbloggen, og det er litt skummelt enda, haha :blush:

Du har fått bra svar over her, så jeg har bare et lite innspill fordi jeg har samme opplegget :)

Når jeg regner på det selv eller legger inn i en kostholdsapp, får jeg flere kalorier enn det coachen har regnet. Ettersom det ikke regnes med karbo og fett i mat der protein er primærkilden, og tilsvarende med de andre makroene.

Jeg fikk det Ihvertfall ikke til å bli like lite som det som står på kostplanen...

Tusen takk for responsen! :)

Ja, jeg hadde en mistanke om at jeg spiser litt for lite. Som jeg sa tidligere, så er det jo ikke nødvendigvis hele fettprosenten jeg vil forandre på, men fettet på underkroppen, og da må jeg kanskje bare bygge litt mer muskler der? :p Regner med at fettprosenten forøvrig går ned om jeg får opp muskelmassen, uten å legge på meg fett, uansett? :) Jeg må også nevne at jeg ikke har jobb for tiden, og er dermed ikke så aktiv utenom treningene. Har en liten hund som luftes i ny og ne, men ellers lite. Kanskje det har mye å si? Mulig dette er dumme spørsmål, men heller et dumt spørsmål for mye enn et spørsmål for lite :)

Ellers, når jeg skal øke kaloriinntaket; skal jeg da fylle på med karbs? For jeg får vel i meg mer enn nok av proteiner? :huh:

Igjen - tusen takk for svar! Min første post her på fitnessbloggen, og det er litt skummelt enda, haha :blush:

Bare bra at du spør! :)

Ja, ved å få mer muskelmasse og ikke gå opp i fettvekt vil du få lavere fettprosent, det er helt riktig. Jeg tror ikke at det at du er lite aktiv vil være et nevneverdig stort problem. Hverdagsaktivitet som turer med hunden, slik du selv sier, er derimot bare positivt, så det skal du gjøre så ofte du føler for det :)

Fyll gjerne på med mer av både fett og karbohydrater, alt etter som det passer deg best. Du trenger jo ikke å spise likt hver dag, så spis ganske enkelt det du har mest lyst på. Det har veldig lite å si i den store sammenhengen (y)

Du har fått bra svar over her, så jeg har bare et lite innspill fordi jeg har samme opplegget :)

Når jeg regner på det selv eller legger inn i en kostholdsapp, får jeg flere kalorier enn det coachen har regnet. Ettersom det ikke regnes med karbo og fett i mat der protein er primærkilden, og tilsvarende med de andre makroene.

Jeg fikk det Ihvertfall ikke til å bli like lite som det som står på kostplanen...

Ja, det kan vel stemme Idina! Men ikke på kalorimengden vel? Kalorimengden er jo uansett den samme, de kan jo ikke ta bort noe av det selv om de ikke regner proteiner i havregryna for eksempel..? Men jeg har uansett lyst til å regne med alt, for jeg har ikke kunnskap nok til å skille næringsinnholdet på samme måte som de har :) Og jeg har gjort det en stund nå, så de siste tallene av protein, karb og fett som jeg har er medregnet alt av maten min.

Annonse

Bare bra at du spør! :)

Ja, ved å få mer muskelmasse og ikke gå opp i fettvekt vil du få lavere fettprosent, det er helt riktig. Jeg tror ikke at det at du er lite aktiv vil være et nevneverdig stort problem. Hverdagsaktivitet som turer med hunden, slik du selv sier, er derimot bare positivt, så det skal du gjøre så ofte du føler for det :)

Fyll gjerne på med mer av både fett og karbohydrater, alt etter som det passer deg best. Du trenger jo ikke å spise likt hver dag, så spis ganske enkelt det du har mest lyst på. Det har veldig lite å si i den store sammenhengen (y)

Okei, tusen takk for god hjelp! Da tror jeg at jegabsolutt skal prøve å øke litt, for å se om det hjelper på framgangen! :) :)

Ja, det kan vel stemme Idina! Men ikke på kalorimengden vel? Kalorimengden er jo uansett den samme, de kan jo ikke ta bort noe av det selv om de ikke regner proteiner i havregryna for eksempel..? Men jeg har uansett lyst til å regne med alt, for jeg har ikke kunnskap nok til å skille næringsinnholdet på samme måte som de har :) Og jeg har gjort det en stund nå, så de siste tallene av protein, karb og fett som jeg har er medregnet alt av maten min.

Vet ikke, jeg, jeg fikk bare opp et annet tall totalt når jeg logget maten min... :) Men så synes jeg ikke shape up-app'en har vært helt til å forstå seg på heller, for den fører opp helt rare tall på makroene for min del (n)

Men men, jeg forholder meg til kostplanen min enn så lenge, til jeg får det litt mer under huden og slipper løs på egne ben, hehe. Har også tenkt at jeg har ligget litt lavt, men er nå justert opp og venter på at mirakler skal skje any day now :p

Jeg bruker appen som heter Full Fitness, og synes den er super i alle fall, om du vil prøve ut en ny en :)

Ellers så synes jeg coachinga derifra funket supert jeg altså! Men det har nok mye med å gjøre at jeg faktisk plutselig begynte å trene hard styrke og spise rent, at jeg har fått så bra resultater. Det skal nok ikke så mye til for å få framgang, når utgangspunktet er dårlig på en måte. Så jeg tror jeg må forandre litt nå, for å opprettholde framgangen min :)

Btw, et spørsmål til angående kalorimengden. Jeg tror jeg gjør som du sier Kristin, og går opp til 2000 kcal. Men jeg tenker at jeg kan ligge på 1600 kcal på fridager, så jeg liksom "sparer" noen kalorier til frimåltidet mitt? At jeg spiser 2000 kcal 4 dager i uka, 1600 kcal 2 dager i uka, og 2800 kcal 1 dag - altså frimåltid-dagen. Høres det greit ut, eller blir det dumt? Sammenlangt blir det jo det samme, bare at jeg får kost meg på lørdag. Jeg er en søtmons, og elsker frimåltidene mine :)

Jeg bruker appen som heter Full Fitness, og synes den er super i alle fall, om du vil prøve ut en ny en :)

Ellers så synes jeg coachinga derifra funket supert jeg altså! Men det har nok mye med å gjøre at jeg faktisk plutselig begynte å trene hard styrke og spise rent, at jeg har fått så bra resultater. Det skal nok ikke så mye til for å få framgang, når utgangspunktet er dårlig på en måte. Så jeg tror jeg må forandre litt nå, for å opprettholde framgangen min :)

Btw, et spørsmål til angående kalorimengden. Jeg tror jeg gjør som du sier Kristin, og går opp til 2000 kcal. Men jeg tenker at jeg kan ligge på 1600 kcal på fridager, så jeg liksom "sparer" noen kalorier til frimåltidet mitt? At jeg spiser 2000 kcal 4 dager i uka, 1600 kcal 2 dager i uka, og 2800 kcal 1 dag - altså frimåltid-dagen. Høres det greit ut, eller blir det dumt? Sammenlangt blir det jo det samme, bare at jeg får kost meg på lørdag. Jeg er en søtmons, og elsker frimåltidene mine :)

Takk for tips :)

Jeg er også fornøyd, bra oppfølging og jeg liker at man oppfordres til å sette seg inn i ting selv. Man får de rette verktøyene til å bli mer bevisst selv, slik at man ikke trenger å følge en plan slavisk, men bytte om på matvarene og slikt (y)

Jeg trengte det for å komme på rett spor igjen, etter å ha fått helt skjev fordelig på makroene, trent for mye og kroppen sa stopp.

Man må gjerne justere litt underveis ja, i forhold til videre fremgang :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...