Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fylt 15, og lurer på om det er helseskadelig for meg i denne alderen å starte med proteinpulver? Flere av kameratene mine påstår at proteinpulver kan forstyrre veksten og gjøre deg feit om du ikke trener mye nok. Det er også delte meninger om når du skal få i deg proteinshaken.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17194-proteinpulver-i-ung-alder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på makronæringsstoffer og kunstige veksthormoner.

Hvis du er 15, så er kameratene dine også mest sannsynligvis 15 år +/- 2 år. Tommelfingerregel; ikke hør på dem. Ikke mora di heller forsåvidt.

Når det er sagt, så mener jeg at du ikke trenger å tenke på proteinpulver. Spis fornuftig istedet så burde du dekke det primære behovet.

1. Proteinpulver er ikke helseskadelig med mindre du har sykdommer som gjør at du ikke kan metabolisere enkelte aminosyrer. Dette er uhyre sjeldent, og jeg tror nok du hadde visst om det i så fall :)

2. Det forstyrrer ikke veksten og jeg vil nok ikke påstå at det er proteinpulver som gjør folk feit.

3. Når du får det i deg har heller lite å si.

Ellers vil jeg som jeg også ser nevnt over her påpeke at det strengt tatt ikke er nødvendig. Spiser du normalt og har gode protienkilder til hvert måltid, så dekker du proteininntaket ditt fint :)

Jeg har akkurat fylt 15, og lurer på om det er helseskadelig for meg i denne alderen å starte med proteinpulver? Flere av kameratene mine påstår at proteinpulver kan forstyrre veksten og gjøre deg feit om du ikke trener mye nok. Det er også delte meninger om når du skal få i deg proteinshaken.

Proteinpulver er bare konsentrert mat.

Du blir IKKE feit av å spise proteinpulver.

Proteinpulver vil først være negativt om det gjør at du erstatter annen sunn mat med pulver eller at du får i deg mer energi enn du trenger. Det er den totale energibalansen som avgjør om du går opp i vekt eller ikke, ikke om proteinet kommer fra kylling eller proteinpulver.

Spiser du som tenåringer flest med mye brødmat så vil en proteinshake etter trening være smart og hjelpe deg til bedre framgang i treningen. Et normalt norsk kosthold er litt for lavt på proteiner.

Trener du ikke styrketrening er det derimot ikke behov for ekstra proteiner.

Annonse

Er ganske lei av å konstant lese slike sitater som linket til i en artikkel ovenfor: "Proteinpulver bør imidlertid kun brukes som et supplement, og aldri som erstatning for annen mat."

<== mfw

Proteinpulver er mat. I pulverform. Det er ikke noe mer kosttilskudd/erstatning eller mer "usunt" enn cottage cheese, Toro "Rett i koppen", skummet melk eller karbonadedeig.

Noen av fordelene med myseproteinpulver:

- Smaker godt

- Den billigste proteinkilden

- Bedre aminosyreprofil enn alt av "naturlige" proteinkilder

- Veldig raskt og enkelt å tilberede

- Rikt på lactoferrins og immunoglobulins som er bra for immunforsvaret

- Høyt innhold av kalsium som blant annet er viktig for skjelettet

Siterer videre Alan Aragon inkludert kildene han nevner i denne artikkelen: The Dirt on Clean Eating | Wannabebig

Furthermore, research has shown not only its benefits for training applications [6], but whey has a surprisingly wide range of potential for clinical applications as well [7-10].

7. Xu R. Effect of whey protein on the proliferation and differentiation of osteoblasts. J Dairy Sci. 2009 Jul;92(7):3014-8.

8. Krissansen GW. Emerging health properties of whey proteins and their clinical implications. J Am Coll Nutr. 2007 Dec;26(6):713S-23S.

9. Parodi PW. A role for milk proteins and their peptides in cancer prevention. Curr Pharm Des. 2007;13(8):813-28.

10. Marshall K. Therapeutic applications of whey protein. Altern Med Rev. 2004 Jun;9(2):136-56.

tl;dr - Proteinpulver er bedre for kroppen din enn det meste annet du stapper i den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...