Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, er en gutt på 21 som begynte å trene igjen for tre uker siden. Er veldig periodetrener, men nå skal jeg begynne fast, og ikke gi opp etter 2 måneder. Målet er å bli større, altså muskelvekst. Satte opp et program jeg er ganske fornøyd med. Men har også noen spørsmål. Kan begynne med å skrive opp programmet:

Trener tre ganger i uka.

Dag 1:

Markløft 5 settx7-8-9 reps 2 min pause mellom sett. Øker i vekt når jeg klarer 9 reps.

Mage: Vanlig crunch med ekstra vekt(foreløpig bare 5 kg) , 4 sett x 17 reps(øker hver gang med reps, begynte med 12) Bicycle crunch: 4 sett x 22 reps(øker reps hver gang) 30 sek pause mellom sett.

Pulls/chins: Kjører 4 pullups, 90 sek pause, 4 chinups, 90 sek pause så lenge jeg klarer. Er nå på 4+4+4+4+2

Dips, 4 reps, så mange sett som mulig, er nå på 4+4+4(begynte med dips forrige trening, så har ikke økt så mye ennå)

Dag 2:

Markløft, samme opplegg som dag 1

Mage, samme opplegg som dag 1

Dips, samme opplegg som dag 1

Bicepscurl rest-pause teknikk, 8 reps, 20 sek hvile – 3-7 reps, 20 sek hvile- 2-5 reps

Chins, smalt grep(bruker bredt på dag 1+3), 1 sett, så mange reps som mulig

Dag 3:

Markløft, samme opplegg som dag 1.

Mage, samme opplegg som dag 1

Pulls/chins, samme som dag 1

Dips, 1 sett, så mange reps som mulig

Tåhev(skal begynne med dette neste gang)

Føler jeg har stagnert litt med markløften, er det dumt å kjøre markløft hver gang jeg trener? Og er det for mange sett med markløft? Begynte med 6 sett, men har gått ned til 5 etter å ha lest litt, men føler kanskje at det er litt mange også.

Kjører nesten bare de samme øvelsene hver gang, bør jeg variere mer? Hvis ja, noen tips til andre øvelser som er bra for muskelbygging?

Lurer også på en ting med pullups/chinups: Er det lurt å kjøre annenhvert sett, eller bør jeg ta bare chinups en dag, og bare pullups neste?

På dag 2 kjører jeg kun et sett med chin-ups, siden jeg også kjører bicepscurl. Vil ikke overbelaste bicepsen, eller trenger jeg ikke tenke på det, siden det bare er 2 øvelser med biceps?

Har også lest at man bør trene magen til slutt, men jeg tar dette etter markløft, for er ganske død i armene etter markløften, så må hvile dem før chins/pullups. Har dette noe å si at jeg ikke kjører det til slutt?

Har jeg for få øvelser? Får jeg trent ca hele kroppen hver gang jeg trener? Trener forresten hjemme. Har lyst til å trene knebøy også, men har ikke stativ til det.

Setter stor pris på tilbakemelding!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17088-hvordan-ser-programmet-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok kjørt mer vekt og færre repetisjoner på markløftsettene dine, type 1-5.

Om du først skal trene markløft tre ganger i uka ville jeg òg anbefalt å variert belastningen litt, siden øvelsen er rimelig tung på sentralnervesystemet og korsrygg. Si to lette økter, og en tung da.

Er det en grunn til at du ikke har med knebøy og benkpress i programmet ditt? Knebøy er langt snillere på kroppen enn markløft og kan kjøres tungt oftere.

Ellers vet jeg ikke hvor mye du føler du får utav mageøvelsene dine? Ser mange mener mye av det er tid som heller kunne vært brukt på andre ting. I dette tilfellet, helt klart heller på knebøy og benkpress :)

Har du sette på dette programmet?

Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen

Ville heller prøvd ut det en stund, og så heller gått over til et mer spesialisert program etterhvert, når øvelser og teknikk sitter inne :)

Edit: Beklager! så først nå at du helt nederst skrev at du trente hjemme og ikke hadde mulighet til å utføre knebøy :)

Hvis du får til markløft tre ganger i uka, så vil jeg påstå at magen din får nok arbeid der.

Er det ingen mulighet for deg å trene på et treningssenter? Isåfall, hva med å gå til innkjøp av et rack/stativ som gir deg muligheten til bøy og benk?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...