Gå til innhold

Smerter i kneskålsenen ved cardio, ikke vektløfting


Markus Thonhaugen

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter en joggetur 30. desember har jeg hatt smerter i det jeg tror er kneskålsenen på høyre kne. Smertene er tiltakende når jeg er på jobb og står og går i 5-6 timer i strekk. Ved jogging inntrer smertene raskere, og jeg har derfor kuttet ut så godt som all cardiobasert trening for øyeblikket. På styrketrening derimot, hvor jeg blant annet trener relativt tung markløft, knebøy og hack squat er smertene helt fraværende.

Hvordan skal jeg tolke dette? Er det trygt å trene med vekter, eller vil dette kunne forverre en eventuell betennelse? Om det dreier seg om en betennelse i kneskåla, burde ikke da smertene slå ekstra hardt ut i baseøvelser som knebøy og markløft?

Forhåpentligvis er det noen kloke hoder her som har råd å gi ift. treningen. Hos legen fikk jeg bare beskjed om å komme tilbake om problemet ble verre.

Tilføyer at smertene ikke har blitt verre siden de først oppstod, og at jeg ikke merker noe særlig til problemet med mindre jeg er i aktivitet over lengre tid.

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres umiddelbart ut som jumpers knee. Typisk vil dette også gjøre vondt ved knebøy, men det trenger ikke å være noe automatikk i det. Særlig om du er veldig hoftedominant i utførelsen kan man gå klar av mye problemer. Hvordan er det om du forsøker å gjøre en mer knedominant knebøy ved å flytte tyngden lengre frem på foten og lå kneet komme godt fremfor tærne (evt med en oppbygning under hælene)? Dette er kun ment som en test, ikke at du skal trene slik.

Om det er slik at det er jumpers knee du har, så har man relativt gode prognoser på dette. En kombinasjon av lokal behandling med trykkbølge e.l. og eksentrisk trening pleier å gi gode resultater. I rehabiliteringsøyemed kan det være verdt å kjøre noen knedominerte knebøy med fokus på rolig eksentrisk fase. Kan med fordel utføres på et ben med oppbygging under hælen.

Siden det plager deg såpass at du må kutte cardioen anbefaler jeg deg å få noen til å se på kneet ditt, det er vel verdt investeringa i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...