Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Trenger noen inspill

Har en withings vekt, som jeg til stadighet tråkker opp på.

Vet vekter av denne typen ikke er 100% nøyaktige, men lurer uansett på LEAN MASS delen av vekta.

17. Oktober

112kg

72.8kg Lean mass

39.2kg Fat

25. Januar

89.7kg

67.9kg Lean mass

21.8kg Fat

Betyr dette at jeg har mistet 4.7kg muskler i løpet av tida jeg har prøvd å jobbe av meg fettet? Eller er Lean Mass mer enn bare muskulatur? Hadde 6 uker cardio og har hatt ca 2 mnd med 5x5 styrketrening siden desember.

Bør jeg være redd for at jeg gjør noe feil ennå, eller er det slikt man må regne med?

Prøver ligge på rundt 2000 kcal per dag - og har jo endel fett å hente kcal fra i reserver.

Har logget styrketreningene: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/cause-fuck-you-fat-thats-why.15772/

Noen tanker?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16847-vekt-lean-mass-withings/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måling av fettprosent med withings og andre impedansebaserte instrumenter er notorisk unøyaktig. Withings kan gi deg en god pekepinn på retningen fettprosenten din tar over tid, men du må være pinlig nøyaktig med å veie/måle under like forutsetninger. Har selv opplevd å få målinger med over 5%-poeng differanse på 8 timer (rett før senga, og morgenen etter)

Nå måler jeg alltid fastende (kjører uansett periodisk faste), etter jobb, rett før dagens første måltid.

Ja, målingene mine er som regel rett etter trening - før shake. ( også PF ).

Forresten, "Lean Mass" er den totale fettfrie massen din, inkludert muskler, skjelett og organer.

Når det gjelder muskelmasse så skal du ikke tape noe særlig i det hele tatt så lenge du trener jevnlig og får i deg nok proteiner, litt avhengig av hvor stort underskudd du kjører selvfølgelig. Andre her inne kan sikkert svare mer presist på akkurat dette :-)

Gratulerer med god fremgang.

Angående de "sprikende" tallene... vel, det kan det være flere grunner til. Som tidligere nevnt er målingen notorisk unøyaktig, mest av alt pga at det er vanskelig å gjenskape likt undersøkelsesmiljø/scenario. Withings-vekta har vel også bare fotsensorer? Hvis ja så må du ikke glemme at det er målt over minste motstands vei, mao, kun underkroppen:

Each (bare) foot may be placed on an electrode' date= with the current sent up one leg, across the abdomen and down the other leg. (For convenience, an instrument which must be stepped on will also measure weight.) Alternatively, an electrode may be held in each hand; calculation of fat percentage uses the weight, so that must be measured with scales and entered by the user. The two methods may give different percentages, without being inconsistent, as they measure fat in different parts of the body. More sophisticated instruments for domestic use are available with electrodes for both feet and for both hands.

Vekt-tapet kanskje har forløpt seg ulikt for over- og underkropp?

Husk også at du faktisk har gått ned nesten 23 kg. Det er usannsynlig/urimelig å engang håpe at (relativt) store vekttap begrenser seg til fettvev, selv ved fokus på kosthold/trening. Det er vanskelig å finne den perfekte balansen, muligens vanskeligere desto fortere vekttapet forløper seg. Kanskje du var ganske hverdags-aktiv på 112 kg? I det tilfellet hadde kanskje kroppen din såpass med muskelmasse at det var vanskelig å ikke miste muskelmasse etter hvert som hverdagsbehovet (som i behovet for så mye muskelmasse) sank drastisk?

Kort sagt: det kan være litt bomkjøp og demotiverende med sånne målinger. De kan svinge både hit og dit, tilsynelatende uten noen god grunn. Mange unøyaktige målinger gjør ikke nødvendigvis statistikken mer nyttig. Det kan være mer hensiktsmessig, så prøv - hvis du klarer det - å holde deg til målebånd, hvordan du føler deg og hvor sterk du er. For når det kommer til stykket, er det ikke egentlig disse tingene som faktisk har noe å si? Du gjør sannsynligvis lite feil så lenge disse tingene går rett vei.

Lykke til videre.

Ja, ser at tallene flukter litt det første uka også, mellom 70 og 72, så da er det vel ikke så ille som jeg antok. Hdde bare vært ganske drøyt med 5kg muskler vekk :)

Får la være å stå på den vekta egentlig, og stole på framgang og målebånd. Takk for tilbakemeldinger! Ble urolig et øyeblikk :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...