Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God kveld!

Jeg er en gutt på 17 år som trener styrke, stabilisering og utholdenhet. Jeg trener styrke og stabilitet tre ganger i uka (man,ons,fre). Jeg trener utholdenhet to ganger i uka (tirs og tors). Så bruker jeg lørdag og søndag til restitusjon. Jeg er 180 cm og veier 70 kg. Jeg har merket at jeg klarer å gå opp i vekt med det kostholdet jeg har nå (iogmed at jeg veide 61 kg i oktober 2012), men mitt spørsmål er om mitt kosthold egentlig er sunt eller usunt og i tillegg om det er unødvendig med kreatin og proteintilskudd jeg tar.

En vanlig dag for meg er slik:

(07.30) Frokost:

3 brødskiver (paprika, agurk, tomat, ost og skinke)

2 brødskiver (makrell i tomat)

1 porsjon havregryn

1 proteinshake

1 dose med kreatin

1 glass melk

1 eple/banan

Bruker ikke å spise før kl blir 15.00.

(15.00) Middag:

1 proteinshake

1 dose med kreatin

2 brødskiver

1 porsjon kylling i bearnaisesaus

1 eple

(19.00) Etter trening:

1 proteinshake

1 porsjon Havregryn

1 bana/eple

(21.00) Kveldsmat:

3 brødskiver (paprika, agurk, tomat, ost og skinke)

2 brødskiver (makrell i tomat)

1 porsjon havregryn

1 eple/banan

SÅ!

Jeg har merket at jeg klarer å gå opp i vekt med det kostholdet jeg har, men mitt spørsmål er om mitt kosthold egentlig er sunt eller usunt og i tillegg om det er unødvendig med kreatin og proteintilskudd jeg tar?

På forhånd sier jeg takk

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16819-riktig-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sunt og usunt er begreper som ikke passer inn her, men hva som er mer og mindre optimalt er en annen sak. Alt er sunt med måte.

Hvis jeg skal påpeke noen nøkkelpunkter:

Du får i deg ganske lite proteiner, så ja, jeg ville absolutt anbefalt proteintilskudd om du ikke klarer å få i deg protein på andre måter. Hva med å erstatte en del brødskiver med f.eks. meieriprodukter som cottage cheese eller kesam, eller eventuelt spise mer kylling/kjøtt/fisk? Du får i deg veldig mye brød og dermed veldig mye karbohydrater i forhold til mengden protein. Brød til middag? Hvorfor ikke lage et ordentlig stort middagsmåltid i stedet for masse brød og en "kylling i bernaisesaus"? Synes også det er litt lite fett her, da det er begrenset hvor mye man bruker av makrell i tomat på en brødskive.

Hvor mye er en porsjon havregryn? Dersom du spiser en litt skikkelig porsjon bør du komme opp i en del kalorier. Hvor mange gram/dL bruker du?

Har du noen gang logget maten din for å se hvor mye du faktisk får i deg?

Mange spørsmål, beklager det :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16819-riktig-kosthold/#findComment-643622
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg varier dagene med kylling, kjøtt og fisk som du sier. (mest fisk). Grunnen til at jeg har brødskiver sammen med middagen er fordi jeg vil være helt mett.Jeg har bestilt nå bestilt omega-3 tabletter, som jeg kan begynne å ta for å øke fettmengden.

Jeg bruker 150 gram havregryn så lager jeg en proteinshake med melk som jeg tømmer i havregrynet.

Jeg har ikke logget maten, er det bare å skrive ned matmengdene med innholdet ?

God helg og igjen takk for svaret!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16819-riktig-kosthold/#findComment-644588
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...