Gå til innhold

Optimalt kcal-nivå


vero

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger litt hjelp med kosthold ift trening og kcal-behov. Blir laaaangt innlegg, beklager....

Tok en drastisk livsstilsendring i februar og begynte et sunnere og bedre liv i mars i år. Fra mars til juli gikk jeg ned 20kg og fikk betraktelig bedre kondis og styrke. Juli og august var litt slakke måneder, så jeg ble værende på samme vekt, men nå er jeg blitt utålmodig. Har ligget på samme vekt siden starten på september, men jeg ser jo selvfølgelig at kroppen blir mer og mer tonet. Allikevel er det litt frustrerende å ikke se at vekta går nedover lengre. Den første tiden var jeg veldig streng med meg selv ift kcal inntaket og opparbeidet meg en god oversikt over de ulike matsortene og kcal-innhold. Nå teller jeg ikke kcal lengre, fordi jeg føler jeg kan de matvarene jeg liker. Jeg har nå regnet ut, på alle de forskjellige måter dette kan gjøres, hva mitt daglige kcal-behov ligger på utfra at jeg trener 5-7 dager i uken (aldri ei uke uten 2-3 styrke, 1 zumba, 1 spinn, 1 squash). Det var vanvittige 2500kcal!!! (regner med at det betyr at jeg burde ligge på 2000kcal for å gå ned i vekt på en sunn måte).

Kan dette være riktig?? Jeg har de siste mnd sikkert ikke hatt et daglig inntak på over 1500kcal. Dette er ikke helt bankers, fordi jeg har økt inntaket noe ettersom jeg trener mer enn før og jeg teller ikke direkte lengre. Tidligere lå jeg på ca 1200kcal, men med økt trening ble jeg mer sulten, derfor har jeg lagt til havregrøt hver dag. Det jeg lurer på er; er det ille at jeg ikke får inn 2000kcal? Hvis vekta er stabilisert nå med 1500kcal, vil ikke det bli vanskelig å forstette å gå ned med økt inntak av kcal? Eller er det slik at jeg ikke klarer å bygge muskler og utvikle kondisjonen min uten 500kcal mer om dagen?

En vanlig ukedag er ganske rutinepreget:

2 ryvita knekkebrød med kvali mager smøreost og sålett gulost oppå ca 120kcal tilsammen,

1 feskkak ca 100kcal (fra rema),

2 skyr ca a 100kcal,

1 gulrot,

1 Great havregrøt på 190kcal (eller 2 toro supper på 76kcal hver),

1 skål med puffet havre og skummet melk,

Så er det en middag på mellom 300-500 kcal og alltid en masse grønnsaker

Drikker rundt 3 liter vann, 1 liter kaffe og ½ liter iste uten sukker.

(I helgene blir det i tillegg til sammen 4 hjemmelagde rundstykker med lite kcal og 2 egg, ½ liter skummet melk, 2 liter solo super, middager mellom 400-650 kcal og sikkert 3 skåler med rema sin melke-is! Dette er absolutt ikke slavisk, men kcal mengden blir representativ).

Listet opp slik hørtes det jo fryktelig rutine-kjedelig ut, men det fungerer for meg, men lurer på om jeg gjør ting riktig nå? Har akkurat fått lagt opp et styrkeprogram på 3T og ønsker å gjøre dette riktig ift kcal-behov og nå mine langsiktige mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroppen tilpasser seg energiinntak og forbruk. Når du spiser 1500 kalorier vil kroppen redusere forbrenningen. Hadde du spist 2700 kalorier, så hadde du kanskje gått i null da også.

Om man bare skal tenke på kroppsvekten; som ikke sier noe om hvor mat du har i magen, hvor mye veske du holder, hvor mye muskler og fett – så fungerer det kanskje ikke å spise litt mer mat ­– men du som trener så mye kan nok oppleve bedre resultater av 2-300 kcal mer.

Synes utover det at kostholdet ditt ser ”helt greit ut”. Dvs, ikke verre enn at du bør kunne oppleve god fremgang, både i forhold til vekt og utseende. Er det derimot en ting du skulle ha sløyfet, så er det puffet havre og skummet melk. Det ville jeg ikke engang ha spist i helgene.

Fremover hadde jeg vektlagt treningskvalitet - og sett nærmere på hvordan treningene kan bli enda bedre. Selv om kvinner, menn og alder påvirker hvor sterke vi kan bli, så er stort sett den prosentvise fremgangen det samme. Med andre ord er potensialet for gode resultater tilstede uavhengig overnevnte faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjapt -og velbegrunnet svar!! Da skal jeg prøve å øke et par hundre kcal og har bestilt en ny time med instruktør på 3T for videre oppfølging. Et lite spm bare; hvorfor er puffet havre ille -og skummet melk? Jeg trenger ingen av delene -ble bare tilført kostholdet for variasjon fra skyr etter styrketrening, og for litt inntak av fiber og lite kcal. Må finne på andre ting nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...